QAPOVKY – NEJRYCHLEJŠÍ ZPRÁVY

Hvězdný pilot Martin Šonka míří na Den ve vzduchu! Čtěte ROZHOVOR

26.03.2017 12:03

Pilot Martin Šonka patří aktuálně ke světové špičce v letecké akrobacii a představí se i na letecké show v Plasích. Jaké byly jeho začátky? Co zažívá při extrémním přetížení?

Martin Šonka

Den ve vzduchu v Plasích proběhne letos o víkendu 29. a 30. dubna. Organizátoři už před časem potvrdili, že do Plas zamíří velká hvězda letecké akrobacie. Martin Šonka, který se letos stal prvním Čechem v historii, který vyhrál závod v prestižní Red Bull Air Race. Návštěvníci se tak mají, na co se těšit. V Plasích se mu totiž podle jeho slov létá velmi dobře a předvede tak svoji mistrovskou sestavu…

Na úvod nemůže chybět otázka k Vašemu vítězství v závodu Red Bull Air Race v Abú Zabí. Po vítězství to byla samozřejmě euforie a velké nadšení. Jak tak velký úspěch hodnotíte nyní s odstupem času? Pořád zůstává euforie?

"Radost je samozřejmě pořád obrovská, nicméně euforie musela trošku jít stranou, jelikož je potřeba soustředit se na další závod a vůbec celou sezónu. Práce okolo příprav na další závody je tolik, že to jde poměrně snadno, aby se člověk nenechával příliš opájet vítězstvím v prvním závodě sezóny."

Dá se říct, co bylo v závodě klíčové? Byl nějaký moment, který rozhodl?

"Klíčové bylo, že vše klapalo, jak mělo. Letadlo fungovalo výborně, tým také a já se dokázal velice dobře koncentrovat na každý let."

Dokázal byste přiblížit laikům, co se s Vámi děje při takovém přetížení v tak vysoké rychlosti?

"Je těžké to popsat někomu, kdo něco takového nezažil. Platí tady: "Kdo nezažil, neuvěří". Ono se toho vlastně zase tolik neděje. Sedím pořád pevně přikurtován k sedačce a koukám ven z okna. U toho ale na mě působí obrovská odstředivá síla, která způsobí, že moje tělo váží v ten okamžik téměř tunu. Vše je desetkrát těžší. Krev je tlačena z horní části těla a z hlavy směrem do nohou. Můžu u toho ztrácet periferní a barevné vidění."

Na co se při letu soustředíte nejvíc? 

"Na následující bránu, do které mířím a na trajektorii letu. Řízení letadla jako takové je pak naprosto podvědomá a automatická věc."

Jak vlastně vypadá Vaše příprava mezi závody?

"Kromě fyzické přípravy a přípravy technické, tedy různých vylepšení na další závody, které se snažíme připravovat, používám během celé sezóny trénink letecké akrobacie jako přípravu pro závody Red Bull Air Race. Je to nejlepší trénink odolnosti proti přetížení. A za další mě to strašně baví a stále moc rád soutěžím v letecké akrobacii."

Vzpomenete si ještě na Vaše úplné začátky s akrobatickým létáním? Co bylo nejtěžší?

"Samozřejmě na všechno si pamatuji, ať už to byly začátky s akrobacií na kluzácích nebo později na motorových letounech. Akrobacie mě vždycky tak naplňovala, že jsem se nikdy nesoustředil na těžkosti, které přináší, ale užíval jsem si to, jak úžasný sport to je. Později v soutěžní a vrcholné akrobacii je nejtěžší to, kdy už trénink opravdu bolí, natrénovat všechny varianty tisíců figur lépe než ostatní."

Na Dni ve vzduchu s rádiem Kiss Proton v Plasích jste již vystupoval a od diváků jste si vysloužil velké ovace. Na co se mohou těšit v letošním ročníku?

"V Plasích létám opravdu rád, je to krásné letiště v krásném kraji. Diváci tu jsou vždycky fantastičtí. Určitě zalítám velkou část své loňské freestylové sestavy, se kterou jsem obhájil titul mistra Evropy. A určitě přidám spoustu dalších manévrů, které se, doufám, budou divákům líbit."

FOTIO: Martin Šonka fcb

SDÍLEJTE ČLÁNEK
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
Auto CB ŠKODA Kamiq flexi_03_24