QAPOVKY – NEJRYCHLEJŠÍ ZPRÁVY

Přeplněné kontejnery by měly být v Plzni minulostí. Startuje nová kampaň

14.06.2017 7:01

Společnost Čistá Plzeň rozjíždí novou kampaň, která by měla zlepšit situaci s přeplněnými kontejnery a skládkami, které se v jejich okolí vytváří. Přinášíme podrobnosti.

FOTO_QAP_CZ (12)

Rozjezd společnosti Čistá Plzeň, která se v západočeské metropoli stará o svoz odpadu, nebyl jednoduchý. Jedna stížnost následovala druhou. Po zhruba dvou letech od zahájení provozu se ale situace stabilizovala. Problémy s přeplněnými popelnicemi a nepořádkem kolem nich ale někde dál přetrvávají.

Jenomže zatímco v počátcích fungování společnosti za to mohly organizační i technické problémy, teď to vypadá úplně jinak. Čistá Plzeň týdně provede zhruba 22 tisíc svozů, přičemž neprovedených svozů z důvodu pochybení na její straně je 0,073 procenta, tedy zhruba 16 svozů z celkového počtu.

Společnost tak spouští novou kampaň "Bez Vás to nepůjde", aby seznámila občany se správným nakládáním s odpadky. Náklady na úklid nepořádku u stání popelnic převyšují ročně částku 20 milionů korun.

"Naším cílem je zajistit čistotu ve městě a prostřednictvím naší společnosti Čistá Plzeň se o to snažíme již druhým rokem. Sebevětší snaha se však míjí účinkem v případě, že někteří obyvatelé Plzně vyhazují odpad na místa, která k tomu nejsou určená. Město bude čistější jen tehdy, pokud na tom budeme pracovat všichni společně. Čistá Plzeň není jen název, ale výsledek chování nás všech,“ říká primátor města Martin Zrzavecký.

Na některých místech je situace skutečně zoufalá. Patří mezi ně například Husovo náměstí nebo ulicie Kardinála Berana. "V případě nádob na směsný komunální odpad, tzakzvaných černých popelnic, se tedy jedná v drtivé většině o důsledek neukázněnosti uživatelů systému. Problémem může být nedostatečná kapacita, a to jak objem nebo četnost svozu, popelnic objednaných jednotlivými vlastníky nemovitostí, odkládání odpadů podnikateli nebo ostatními uživateli systému. A právě na tyto nešvary obecně označovanými jako ´littering´ míří nová informační kampaň,“ vysvětlil Otakar Horák, ředitel Čisté Plzně.

Podle prokuristy společnosti Petra Balouna kampaň nyní startuje a je naplánována na celý letošní rok. "První informaci obdrželi vlastníci nemovitostí spolu se složenkou předepisující poplatek za komunální odpad se splatností v květnu letošního roku. Následovat bude informace distribuovaná do všech domácností, venkovní reklama včetně billboardů či polepů na našich vozech i články a rozhovory v hlavních médiích,“ uvedl Petr Baloun. Primárním cílem kampaně je zlepšit chování občanů i firem při nakládání s odpadem a tím zlepšit čistotu města.

Za černými skládkami u kontejnerů jsou často i podnikatelé a provozovatelé nejůrznějších obchodů...

Do řešení aktuální situace se zapojují také další složky města, kontroly povinností u podnikatelů provádí Odbor životního prostředí Magistrátu města Plzně. Monitorovány jsou problematické lokality, provádějí se opakovaná šetření. Nejvíce problémových lokalit spojených s nakládáním s odpady ze strany podnikatelů je v okolí drobných provozoven typu večerek, malých prodejen, restaurací a barů. Odbor životního prostředí celkem loni uložil 119 pokut za neplnění povinností v odpadovém hospodářství, a to v částce 542 tisíc korun.

"Úřad se zaměřuje i na fyzické osoby. Už máme i v těchto případech uložené první sankce,“ potvrdila Dagmar Kaiferová Svobodová, vedoucí magistrátního odboru životního prostředí. Fyzickým osobám za znečištění veřejného prostranství hrozí pokuta až 20 tisíc korun.

FOTO: ilustrační

SDÍLEJTE ČLÁNEK
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
Auto CB ŠKODA Kamiq flexi_03_24