QAPOVKY – NEJRYCHLEJŠÍ ZPRÁVY

Legendární "Stříbrný šíp" dorazí v letošní premiéře do Plzně

13.02.2018 13:46

Milovníci historických vlaků budou mít v tomto týdnu v Plzni připravenou skutečnou lahůdku. Legendární Stříbrý šíp vyráží letos poprvé na trať a míří právě do Plzně...

stříbrný šíp

Legendární motorový vůz "Stříbrný šíp" se letos poprvé ukáže veřejnosti a zamíří v premiéře  do Plzně. Příjezd z Prahy na hlavní nádraží v Plzni je naplánovaný na středu 14. února v 11:15.

Stříbrný šíp byl zkonstruován pražskou lokomotivkou ČKD na základě poptávky státních drah ČSD z roku 1936 po rychlém a ekonomickém vozidle pro nasazení na méně vytížené vnitrostátní rychlíky a spěšné vlaky. Ve spolupráci s vysočanskou automobilkou PRAGA vzniklo jedinečné vozidlo, které v mnoha ohledech předběhlo svoji dobu.

Především způsob provedení kostry a oplášťování skříně vozu s užitím řady hliníkových a odlehčených ocelových prvků řadí technologii výroby Stříbrného šípu až do oblasti letecké konstrukce. Designově byla velmi propracována nejen skříň vozu, která představuje elegantní aerodynamický expresní vlak v tehdejším Československu srovnatelný pouze s o několik let starší Slovenskou strelou, ale také jeho interiér. Přestože odpovídal tehdejší 3. třídě, byl na svou dobu neobvykle komfortní. V kůži potažených sedadlech s opěrkami hlavy se mohlo usadit až 64 pasažérů a osobitost vozu dotvářely četné chromované kovové doplňky. Vůz byl původně konstruován pro rychlost až 130 km/h, ale pro nedostatečný účinek brzd mu byla povolena rychlost pouze 90 km/h.

Narozdíl od "Slovenské strely" byl vybaven také nárazníky, spřáhly a čelními přechodovými dveřmi pro spojení s dalšími vozy a k vytvoření souprav s vyšší kapacitou. Dokončený vůz byl 14. března 1939 slavnostně představen veřejnosti. Bohužel vyhlášení okupace a následná světová válka zastavila nejen další vývoj a využití Stříbrného šípu ale i provoz většiny tehdejších motorových vozů ČSD. Stříbrný šíp se tak do provozu dostal po opravě a kolaudaci až v roce 1948. Na podřadných výkonech najezdil pouze 50 tis. kilometrů a v roce 1952 byl definitivně odstaven a čekal na svoje znovuzrození.

Skutečná kompletní oprava vozu začala v roce 2011. Podílely se na ní dceřiné firmy Českých drah DPOV a VÚŽ a dokončily jí v roce 2016.

FOTO: České dráhy

SDÍLEJTE ČLÁNEK
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
Auto CB ŠKODA Kamiq flexi_03_24