QAPOVKY – NEJRYCHLEJŠÍ ZPRÁVY

Nouzový stav je častým tématem telefonátů na krizovou linku charity

01.04.2020 6:45

Na nonstop linku krizové služby Diecézní charity volají OSVČ, lidé propuštění z práce, přetížené matky i senioři.

11

Podporu za nouzového stavu hledá zhruba třetina volajících. Důvodů, proč lidé telefonují na krizovou linku 777 167 004, je celá řada. Podnikatelé a OSVČ mají obavu ze ztráty výdělku a strach z toho, že nedokážou splácet úvěry, podobně jsou na tom lidé propuštění z práce. Volají také maminky, které mají nad hlavu povinností. Starají se o domácnost, vaří, mají se učit se svými dětmi,  neorientují se v tom, co se svými potomky mohou venku dělat, a co ne. Leckdy roste napětí mezi nimi a jejich partnerem. Senioři se svěřují s obavou, že už nikdy neuvidí své děti nebo vnoučata. V domácnostech i napříč generacemi se zhoršují vztahy mezi lidmi uzavřenými na několika metrech čtverečních.

"Teď jsou partnerské vztahy dost vyhrocené. Je to zátěžové období. Lidé si to leckdy rozumem nepřipouštějí, ale změna je náročná pro všechny. Partneři nyní nemohou využívat některé obranné či úlevové mechanismy, na které byli v minulosti zvyklí, protože nemají možnost. Muž si například mohl jít popovídat s přáteli do hospody, žena na kafíčko s kamarádkou,“ hodnotí aktuální situaci Lada Vlčková, vedoucí Terénní krizové služby. „Společně hledáme, jak partnerům usnadnit soužití. Hledáme možnosti podle situace klienta.“ Přiznává však, že někdy může být i školený profesionál na telefonu bezradný.

„Umožňujeme lidem využít bezpečný prostor po telefonu, kde mohou anonymně mluvit o čemkoliv, co je nejvíce trápí,“ říká Lada Vlčková. Leckdy však pomůže i jen rekapitulace základních informací souvisejících s epidemií koronaviru nebo bližší vysvětlení vládních opatření proti šíření a klient se zklidní, protože si ujasní něco, s čím se obtížně vyrovnával. "S volajícími hledáme zdroje, které má každý v sobě, jež by pomohly překlenout těžké období. Pomáháme lidem usnadnit prožívání a najít v každém kousek naděje, aby se zvýšila jeho schopnost krizi zvládnout,“ vysvětluje krizová interventka.

Terénní krizová služba pomáhá i v dalších těžkých životních situacích. Poskytuje například psychickou podporu pozůstalým po tragických úmrtích v rodině nebo lidem po náročných rozchodech s partnerem. 

Rozhovor na krizové lince trvá obvykle asi půl hodiny a některým klientům je péče věnována i opakovaně. V souvislosti s epidemií koronaviru se objevuje také zájem o duchovní rozhovory s knězi.

"Nebojte se mluvit o svých pocitech a problémech se svými blízkými. Je normální v tak zátěžovém období, které je pro všechny nové, prožívat nejistotu, obavy, bezmoc, podrážděnost či rozzlobenost. Využívejte kontaktů s rodinou, přáteli pomocí telefonátů, sociálních sítí a vzájemně se podporujte. Pandemie ovlivňuje život každého jedince, někteří z vás v tuhle chvíli nevidí žádná pozitivní východiska a je těžké hledat motivaci do budoucna. Proto je důležité vnímat i malé všední radosti, které zpestřují každodenní šeď a pomohou nám přečkat čas opět do lepších dnů,“ uzavírá vedoucí Terénní krizové služby.

FOTO: ilustrační

SDÍLEJTE ČLÁNEK
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
Auto CB ŠKODA Kamiq flexi_03_24