QAPOVKY – NEJRYCHLEJŠÍ ZPRÁVY

Plzeňské Kontaktní centrum za týden odbavilo přes 500 hovorů

26.03.2020 9:02

O Kontaktní centrum, které spustilo město, je zájem. Cílem je pomoc seniorům a lidem v krizové situaci. Plzeňané také mohou upozornit, na ty, kteří potřebují pomoc. Jaké dotazy centrum nejčastěji řeší?

1

Nakoupit základní potraviny, vyzvednout léky, vyvenčit psa, ale i poskytnout psychologickou podporu je úkolem Kontaktního centra, které v úterý 17. března ráno spustilo město Plzeň. Senioři a další potřební mají k dispozici krizovou linku 378 032 222, na níž mohou požádat o pomoc.

"Za týden fungování našeho Kontaktního centra jsme odbavili již více než 500 hovorů. Od začátku se jedná o několik desítek hovorů denně. Problémy s odbavením a vyřízením hovorů nemáme, všichni zájemci se bez problému dovolají. Díky našim dobrovolníkům, kteří fungují pod Mezigeneračním a dobrovolnickým centrem TOTEM, můžeme našim seniorům zajistit nákup potravin či léků. Často ale senioři potřebují podpořit, objasnit některé informace ohledně onemocnění a právě s tímto jim díky zaměstnancům Magistrátu města Plzně a dalších neziskových organizací dokážeme pomoci,“ připomněl primátor Martin Baxa.

"Velmi mnoho dotazů se týká roušek a kde je možné je sehnat. Město Plzeň nakoupilo sedm kilometrů látky a žádá dobrovolníky o pomoc s ušitím. Látku občanům zavezeme a poté si vyzvedneme hotové roušky, které rozdělíme potřebným. Prosíme všechny občany, kteří mají zájem pomoc, aby napsali na e-mail pomahajici@plzen.eu. Roušky pro město šijí i švadleny z Divadla J. K. Tyla či společnost Styl Plzeň, od kterých jsme obdrželi již přes 7500 roušek. O víkendu přinesli občané na naši radnici přes 500 roušek, kterým moc děkujeme,“ doplnil radní David Šlouf. Seniorům, kteří nemají možnost si roušku pořídit jinde, je rozváží dobrovolníci z TOTEMu.

TOTEM eviduje v současnosti 230 dobrovolníků, z toho je zasmluvněno a vybaveno do terénu rouškou, rukavicemi, desinfekcí a označením 147 dobrovolníků. "Pokud mají občané zájem stát se dobrovolníkem, TOTEM stále přibírá. Registrovat se můžete osobně na adrese organizace Kaznějovská 1 nebo na emailu: dobrovolnik@totemplzen.cz. Celkem cca 120 osobám již dobrovolníci vyřídili jejich požadavek,“ vysvětluje Karolína Vodičková z plzeňského magistrátu.

"V prvních dnech se senioři na našem centru ujišťovali, že je služba k dispozici a že zatím nepotřebují pomoci a ozvou se v dalších dnech. Volají také rodinní příslušníci seniorů, kteří bydlí mimo Plzeň a pro své starší příbuzné takto zajišťují nákupy a další pomoc. Našim starším občanům také často radíme, jak si doma vyrobit roušku, jak ji dezinfikovat a především se snažíme seniory přesvědčit, aby zůstali doma, my půjdeme místo nich. Také jsme poskytovali několik krizových intervencí, kdy například pánovi zemřela manželka a pro něho je současná situace velmi těžká. Na našem Kontaktním centru si se seniory často jen povídáme, když se cítí sami a potřebují si s někým promluvit či poradit se,“ dodala Karolína Vodičková.

Díky centru se daří přesvědčovat seniory, aby v těchto dnech z domu vycházeli jen minimálně. Pracovník centra si volajícího vyslechne, poradí mu, poskytne i psychickou podporu. V případě, že dotyčný něco potřebuje, tak pracovník zaznamená požadavek a následně vyšle dobrovolníka, aby úkol splnil. V případě nutnosti výjezdu dobrovolníka bude klient telefonicky informován, v jakém čase se u něj dobrovolník přihlásí, a bude mu sděleno jméno a číslo dobrovolníka. Když se bude jednat o nákup, klient si připraví seznam a finanční obnos, který dá do obálky. Dobrovolník se prokáže průkazem, zajede pro nákup, předá ho klientovi a vrátí zbylou finanční hotovost. Centrum bude fungovat až do odvolání.

"Chtěli bychom tímto požádat Plzeňany, aby se rozhlédli po svém okolí, zda v něm není někdo, kdo potřebuje pomoc a podporu. Pokud o někom takovém víte a nejste schopni mu sami zajistit pomoc a podporu, můžete na něj upozornit právě pracovníky našeho nového centra,“ vyzvala náměstkyně primátora Eliška Bartáková. Projekt funguje ve spolupráci s magistrátním odborem sociálních služeb.

Město Plzeň také připravilo pro občany formulář na svém webu, pomocí kterého se mohou obracet na město se svými dotazy a podněty k situaci v Plzni v souvislosti s epidemií Covid-19, nebo pokud potřebují pomoc nebo ji chtějí nabídnout. 

FOTO: město Plzeň

SDÍLEJTE ČLÁNEK
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
Auto CB ŠKODA Kamiq flexi_03_24