QAPOVKY – NEJRYCHLEJŠÍ ZPRÁVY

Strýčkovice si připomenou slavného rodáka, závodníka Jana Lucáka

19.07.2012 12:35

Jízda historických motocyklů, která v sobotu 21. července dorazí do Strýčkovic na Domažlicku je částí připomínky 100. výročí narození zdejšího slavného rodáka - motocyklového závodníka Jana Lucáka.

Lucák Jan Praha Strahov 18.5.1947_1
Jan Lucák Pardubice vítěz 9.9.1951_1Jan Lucák st.č.33 Pardubice 7.5.1947_1Lucák Jan Plzeň 25.5.1947_1Lucák Jan Praha Strahov 18.5.1947_1

Jízda historických motocyklů, která v sobotu 21. července dorazí do Strýčkovic na Domažlicku je částí připomínky 100. výročí narození zdejšího slavného rodáka - motocyklového závodníka Jana Lucáka.

Classic Car Club Plzeň pořádá v sobotu cílovou jízdu motocyklů k 100. výročí narození Mistra sportu Jana Lucáka. Do Lucákových rodných Strýčkovic na Domažlicku vyrazí v 10:15 hodin přibližně pět desítek historických motocyklů ze tří startovních míst, z Bolevecké návsi v Plzni, z náměstí v Domažlicích a v Klatovech. Ve Strýčkovích by se měly objevit kolem půl dvanácté dopoledne.

"Jan Lucák žil svá poslední léta v Barochově poblíž Sázavy a odtud se přihlásili jeho bývalí známí, že také přijedou, bude jich plný mikrobus. Ozvali se i jeho příbuzní,"  řekl za Classic Car Club Ing. Pavel Fiala.

Ve Strýčkovicích se pak uskuteční výstava motocyklů a poblíž rodného domu Jana Lucáka bude odhalena pamětní deska. "V místním pohostinství se pak uskuteční beseda s promítáním fotografií a vzpomínkou na Jana Lucáka.

Cílová jízda je vypsána pro motocykly do roku výroby 1960, takže v sobotu uvidíte na DOmažlicku opravdu zajímavé stroje!

Proslulý motocyklový závodník zazářil hlavně na ploché dráze!

Jan Lucák se narodil 18. července 1912 ve Strýčkovicích na Domažlicku. Byl všestranným motocyklovým sportovcem, jezdil soutěže, silniční závody a zejména plochou dráhu. Získal například pět zlatých medailí za bestrestné absolvování Velké motocyklové soutěže (později přejmenované na Heinzovu soutěž) a zlatou medaili FICM z první poválečné Šestidenní soutěže ve Zlíně v roce 1947. Před válkou soutěžil úspěšně na motocyklu Ogar a už tehdy jezdil i silniční závody motocyklů, například v roce 1935 Grand Prix Švédska na stroji značky Velocette. Jako tovární jezdec firmy Autfit závodil na domácích okruzích také na dvoudobých strojích Ogar s vodním chlazením. Po válce jezdil na Walterech 250 a 350 ccm, se kterými vybojoval nejedno vítězství v letech 1947 až 1949. Později startoval na ČZ-Walter 350.

Jeho nejúspěšnější disciplínou ale byla plochá dráha, kde získal mezi diváky za svou dravou jízdu přezdívku "Vražda". Závodil v tehdejší Jugoslávii, Německu, Rakousku, Holandsku, Švýcarsku, Maďarsku i Polsku. Doma se proslavil hlavně na Velké ploché dráze v Praze a na Zlaté přilbě v Pardubicích, kterou získal v roce 1951. V Praze na Strahově se stal třikrát vítězem.

Po skončení aktivní jezdecké kariéry u ploché dráhy zůstal a předával své zkušenosti mladých nástupcům. Působil jako trenér v pražské "Čafce" a později jako trenér reprezentace.

Zdroj: Classic Car Club

SDÍLEJTE ČLÁNEK
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
Auto CB ŠKODA Kamiq flexi_03_24