Vánoční tramvaj se v Plzni stala megahitem! Jak vznikala? FOTKY

07.12.2018 11:51

Vánoční tramvaj, která už několik dnů jezdí po Plzni, vyvolala doslova euforii. Jak se zrodila? Kolik světýlek se na ni muselo nainstalovat? Přinášíme exkluzivní podrobnosti!

Vánoční tramvaj
Vánoční tramvajDSC_0402DSC_0393DSC_0428DSC_045146520537_254970998504998_473605867636260864_n46496182_373931003352063_7986076651337285632_nDSC_0295DSC_0451DSC_0458IMG_0048

Vánoční tramvaj, která v těchto dnech premiérově vozí cestující v Plzni, se stala bezesporu naprostým hitem. Na projektu pracovaly dopravní podniky několik měsíců. A vyplatilo se. Tramvaj spustila doslova šílenství v dobrém smyslu slova.

Vánoční tramvaj premiérově vyjela z vozovny na Slovanech o první adventní neděli před rozsvícením vánočního stromu na náměstí Republiky. „Už ten den jsme měli hodně pozitivních ohlasů na sociálních sítích. Během několika dnů se opravdu strhla úplná euforie. Lidé píšou samé pozitivní reakce, máme obrovské množství ´lajků´, sdílení, lidé nás informují, kde a kdy se tramvají svezli a velký zájem byl i o to, aby tramvaj jezdila co nejdéle,“ říká tiskový mluvčí dopravních podniků René Vávro s tím, že tramvaj bude brázdit koleje na lince číslo 2 v Plzni až do 6. ledna příštího roku.

Výběr linky, na které tramvaj vozí cestující, rozhodně nebyl náhodný. Dopravní podniky zohlednily hned několik aspektů. „Linka číslo 2 byla vybrána po konzultaci s naším dopravním oddělením. Když to řeknu zjednodušeně, je nejbezpečnější. Linku číslo 4 by Vánoční tramvaj nemusela zvládat kapacitně a na lince číslo 1 evidujeme nejvíce nehod,“ vysvětluje René Vávro. Tramvaj navíc řídí jen ti nejzkušenější řidiči Plzeňských městských dopravních podniků, kteří za sebou mají letitou praxi.

DSC_0458

Na dvě tisícovky světýlek i speciální polep! Nastrojit Vánoční tramvaj trvalo týden…

Podobné projekty vánočních vozidel dopravních podniků fungují například v Praze nebo Brně, ale také v řadě dalších evropských měst. Teď došlo konečně na Plzeň. Příprava přitom začala už na jaře.

„Celkově nám realizace trvala tři čtvrtě roku. Začali jsme v průběhu dubna. Proběhlo několik jednání ohledně technických možností, jakým způsobem se bude napájet, jak moc bude výrazná, jestli bude mít polep a tak dále. Nakonec jsme se rozhodli pro variantu od firmy Blachere Illumination,“ říká vedoucí střediska veřejného osvětlení PMDP Josef Smolík, který stál u samotného zrodu celého projektu.

Pomyslné srdce, které tramvaj každý den rozzáří, je přímo nad hlavou řidiče. „Osvětlení se napájí z klimatizačních jednotek, které jsou nad kabinou řidiče, ´čtyřiadvacetivoltovým´ napětím. Na celé tramvaji je kolem dvou tisíc světýlek. Dekorů je třináct na každé straně, takže dohromady dvacet šest svítících dekoračních prvků a vánoční polep,“ přibližuje Josef Smolík.

Nastrojení tramvaje zabralo zhruba týden. „Pokud jde o samotnou realizaci Vánoční tramvaje, tak jsme začali 19. listopadu, kdy jsme tramvaj takzvaně představili montážníkům společnosti AZ-Dekorace, která dělala polep. Celoplošný polep pak následně zabral tři dny. Tramvaj je polepená ze dvou částí. Jedna je okenní průhledná a má ochranu proti poškrábání. Pak je polep velký, který je dekorační. Vánoční světýlka se instalovala po polepu, který trval od pondělí do středy. S instalací se skončilo v pátek pozdě večer, kdy se připojilo osvětlení na klimatizační jednotky. Celkově to tedy trvalo zhruba týden,“ popisuje vedoucí střediska veřejného osvětlení.

Naposledy tramvaj vyjede do ulic města na Tři krále, tedy 6. ledna příštího roku. Pak čeká momentální hvězdu mezi tramvajemi v Plzni zase odstrojení. „Vše se demontuje, vánoční dekorace se uloží a počítáme s tím, že by v příštím roce měla vyrazit opět s podobným motivem,“ uzavírá Josef Smolík.

Celkově vyšel projekt Vánoční tramvaje na 280 tisíc korun, drtivou většinu zaplatilo město Plzeň. Zjednodušený jízdní řád Vánoční tramvaje najdete zde.

FOTO: PMDP, a.s.

SDÍLEJTE ČLÁNEK
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
Auto CB ŠKODA Kamiq flexi_03_24