Mezi dovolenými v Čechách vede Šumava. 40 % lidí se nákazy nebojí

20.07.2020 19:50

Mezi dovolenkovými destinacemi letos vede Šumava a nákazy koronavirem se nebojí 40 % Čechů. Co dalšího ukázal průzkum týkající se cestovního ruchu v době koronaviru?

Devět z deseti Čechů letos plánuje trávit dovolenou v Česku. A to zejména poznávací formou, přičemž nejoblíbenější destinací je Šumava. Pro více než 80 % Čechů je při výběru dovolené zásadní právě lokalita, naopak za málo důležité považuje 40 % lidí riziko nákazy koronavirem. Vyplývá to z průzkumu iniciativy Zachraňme turismus zpracovaného výzkumnou agenturou STEM/MARK a projektem Česko v datech.

Je jasné, že koronakrize změnila lidem plány dovolených. Dovolenou v zahraničí vyměnili za Čechy. Devět z deseti má zájem o dovolenou v České republice, a to především na Šumavě, jižní Moravě nebo v jižních Čechách. „Nejoblíbenější formou dovolené jsou podle průzkumu poznávací výlety. Kromě respondentů starších šedesáti let, kteří po poznávání nejraději relaxují, míří Češi velmi rádi také k vodě,“ uvádí Tomáš Odstrčil z Česka v datech.

Kolik lidí se bojí nákazy při dovolené?

„Zásadní je při výběru dovolené podle 83 % dotázaných právě lokalita. S rozdílem zhruba deseti procentních bodů je na druhém místě kvalita stravování, následovaná možnostmi aktivit a zážitků. Méně zásadní, ale stále důležitá, je i cena ubytování či recenze jednotlivých míst,“ říká Tomáš Barčík z iniciativy Zachraňme turismus.

Naopak za nedůležité považuje necelých 40 % Čechů riziko nákazy koronavirem. Češi při výběru dovolené nejvíce dají na doporučení blízkých (42 %), nabídky na internetu (31 %) či slevové portály (24 %). Za dovolenou se chystají utratit nejčastěji od pěti do deseti tisíc korun. Přes dvacet tisíc korun plánuje utratit jen 7,5 % obyvatel, a to především domácnosti s příjmem nad padesát tisíc korun.

Průzkum ukázal i oblíbenost či neoblíbenost ubytovaích zařízení...

Ve výběru letošních dovolených vedou pobyty v hotelech a penzionech, a to zejména u věkové kategorie 60+ (60 %). Češi se zdráhají využít služeb sdíleného ubytování typu Airbnb (10 %), ještě méně se jim ale zamlouvají ubytovny či hostely (8 %).

Kromě nejmladší kategorie (18-29 let), která kempy a karavany vnímá jako druhý nejlepší způsob ubytování, jsou kempy a karavany třetí nejméně lákavou variantou.

„Hotely jsou dlouhodobě ještě lákavější pro zahraniční turisty, a čím luxusnější, tím lépe. V českých pětihvězdičkových hotelech se loni ubytovalo pouze sedm procent Čechů a zbytek tvořili hosté ze zahraničí. Stejná situace byla i v hotelech, motelech a botelech se čtyřmi hvězdami,“ říká Tomáš Odstrčil.

Turismus letos čeká propad

Podíl přidané hodnoty vytvořené v sektoru cestovního ruchu dosahoval loni necelých 3 %. Letošní krize však pro něj bude znamenat zásadní ránu. V ohrožení je i zhruba 241 tisíc lidí, kteří jsou podle dat ČSÚ v cestovním ruchu zaměstnáni. Nejvíce jich pracuje v restauracích (71 tisíc) a hotelech (40 tisíc). Právě poskytovatele ubytování zasáhla krize nejvíce, což potvrzují například údaje o platebním chování klientů České spořitelny. Objemy karetních transakcí klesly v této oblasti v týdnu do 29. března meziročně o 90 %. Ještě hůře na tom byly cestovní kanceláře, které dávají práci 14 tisícům lidí. Jejich tržby zažily v týdnu do 12. dubna meziroční pokles 99 % a až do konce června zůstaly na 70 % běžných výsledků.

Dovolená v tuzemsku může pomoci

Otázkou zůstává, jak moc ekonomiku zasáhne výpadek zahraničních turistů. Podle ČSÚ spotřeba příjezdového cestovního ruchu loni dosáhla 167 miliard korun. „Nicméně pokud Češi budou méně jezdit do zahraničí a budou více využívat tuzemský cestovní ruch, mohou negativní dopady výrazně vykompenzovat. Minimálně z makro pohledu. Data z platební bilance ukazují, že jsme v zahraničí utratili při cestování asi 135 miliard korun,“ vysvětluje David Navrátil. Podle iniciativy Zachraňme turismus bude stěžejní přilákat české turisty do míst, kam obvykle jezdí zahraniční hosté. „Je tedy třeba zaměřit se na Čechy a na to, co je zajímá a za co jsou ochotni utrácet. Klíčová bude úzká spolupráce mezi jednotlivými subjekty, tedy mezi regiony, ubytovacími službami, sportovními a kulturními atrakcemi, přepravci a provozovateli stravovacích zařízení,“ dodává Tomáš Barčík.

 

 

 

 

Kontakt pro média:

Roman Macháček

roman.machacek@dark-side.cz
+420 732 462 864

SDÍLEJTE ČLÁNEK
KOvářová
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
bayern park