02.05.2024 14:10
Jak omezí Slavnosti svobody provoz v Plzni? Přinášíme informace
Od pátku 3. do pondělí 6. května se konají v Plzni Slavnosti svobody. V centru města bude omezený provoz.
02.05.2024 14:10
Od pátku 3. do pondělí 6. května se konají v Plzni Slavnosti svobody. V centru města bude omezený provoz.
02.05.2024 11:05
V Černicích se chystá rozšíření stávajícího sportovního areálu. Osmý městský obvod tam ve spolupráci s městem Plzeň plánuje stavbu fotbalového a dvou víceúčelových hřišť.
01.05.2024 10:19
Ražba nejdelšího železničního tunelu v Česku, který zrychlí cestování z Prahy do Plzně, je u konce. Razicí štít Viktorie prorazil výjezdový tunel Ejpovice.
Na proražení tunelu pozval Metrostav v sobotu 7. října i veřejnost. Viktoria prorazila západní (výjezdový) portál tunelu Ejpovice slavnostně za účasti médií i pozvaných hostů.
Podle původních plánů měl být tunel již hotový, nakonec se ale stavba o rok protáhne, vlaky jím tedy začnou jezdit v prosinci 2018.
Přeložka trati mezi Ejpovicemi a Plzní, jejíž nejdůležitější částí je právě čtyřkilometrový tunel pod vrchem Chlum, přinese zrychlení vlaků. Vlakem z centra Prahy do centra Plzně se pak dostanete zhruba za hodinu a čtvrt. Jízda z Rokycan do Plzně by se měla zkrátit asi o deset minut, tedy zhruba o polovinu ve srovnání se současnou trasou, která se stáčí na sever až do Chrástu u Plzně.
Razicí štít Viktorie se v úbočí kopce objevil přesně po roce práce. Ražba byla unikátní v tom, že bylo možné vidět vrchní část tunelovacího stroje Viktorky při práci.
Tunel má dva samostatné tubusy, které stavbaři razili postupně. Práce na druhé troubě byly ve srovnání s první asi o čtyři měsíce rychlejší. A byly by ještě kratší, kdyby štít nenarazil na tvrdou horninu. „Nepočítali jsme, že budou spility. Objevily se, i když v jižním tunelu nebyly,“ poznamenal Štefan Ivor z Metrostavu.
Nyní po 7. říjnu začne tunel dostávat konečnou podobu. „Bude se dávat dno tunelu, my tomu říkáme invert, na který se pokládají jednak chodníky a jednak železniční svršek,“ přiblížil Milan Majer ze Správy železniční dopravní cesty.
SŽDC za tunel pod Chlumem zaplatí necelých pět miliard korun. Stavba se prodražila zhruba o čtvrtinu oproti původně plánované částce.
foto: Hynek Sladký