QAPOVKY – NEJRYCHLEJŠÍ ZPRÁVY

Vánočním trhům vévodí svařák. Co když nás ale hodně zklame?

08.12.2017 9:52

Vánoční trhy po celém regionu běží naplno. Ve velkém se prodává svařák, punč, ale i další lahůdky. Co když si ale koupíme něco, co neodpovídá našim představám?

foto-qap-cz (2)

Vánoční trhy doslova ovládly region. Jednoznačně nejvíc na dračku jdou svařáky, punče, bramboráky, halušky a další dobroty. Ne vždy si ale pochutnáme. Zvlášť některé svařáky jsou vyráběny z podřadných typů vín. Co ale dělat, když svařák vůbec nechutná jako svařené víno nebo v grogu není žádný rum?

Bohužel složení a kvalita svařáků nejsou určeny žádným právním předpisem. "Na rozdíl od burčáku, jehož kvalita je regulována a kontrolována, pro svařáky žádná pravidla neplatí. Svou legislativní škatulku má pouze Glühwein, ovšem závazná je pouze pro takto pojmenované nápoje. Pro svařák tak není stanoven žádný minimální obsah vína nebo alkoholu. To stejné platí pro grog i punč. Jedinou jistotou tak je minimální teplota 60 °C, kterou musí podávané teplé pokrmy a nápoje mít,“ vysvětluje redaktor časopisu dTest Jan Maryška.

Podobné problémy nastávají i u dalšího tradičního sortimentu, který na trzích najdeme. Platí to například pro staročeská trdla, bramboráky a další dobroty. Ani na ně se nevztahuje žádná vyhláška, která by předepisovala obsah masa nebo suroviny, ze kterých mají být vyrobeny.

DSC06547

Proč se na stánkový prodej pohlíží jinak než na lahůdkářství? "Stánky s občerstvením na adventních trzích, ve kterých koupíte pokrmy a nápoje, nejsou klasickou kamennou prodejnou, ale přesto jsou provozovnou. Pokud nejste spokojeni s kvalitou jídla a pití, můžete je reklamovat jako v každé jiné restauraci. Stánkaři odpovídají za to, že prodávané pokrmy i nápoje mají sjednané vlastnosti – ať už jde o složení uvedené někde na ceduli, nebo informaci pouze ústně předanou. Pokud vlastnosti nebyly specifikovány, měly by odpovídat povaze zboží a zvyklostem – rozumně lze očekávat, že svařák bude připraven z vína, grog z rumu a bramboráky z brambor,“ doplňuje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.

Jak v případě nespokojenosti postupovat? Podle odborníků je klíčovou záležitostí čas. "Prodejci vadu či nespokojenost oznamte neprodleně. Když svařák chutná jako šípkový čaj se skořicí, co nejdříve ho obsluze vraťte. Vaše stížnost se těžko setká s pochopením ve chvíli, kdy už máte snědeno a vypito," upozorňuje dTest, podle kterého máte vždy právo na přiměřenou slevu. Místo ní se ale můžete domluvit například na ohřátí klobásy nebo výdeji nové.

Výjimečné nemusí být ani nesrovnalosti v cenách. "Pokud zjistíte odlišnosti v cenách ještě před zaplacením, máte na výběr, zda se dožadovat ceny uváděné u zboží, nebo si jej jednoduše nekoupit. Na místě bývá složitější přesvědčit obchodníka, že je uvedenou cenou vázán a že daný výrobek nám musí za těchto podmínek prodat,“ radí Lukáš Zelený. Kdo si nechce nechat líbit neseriózní jednání obchodníka, může cenu udávanou u zboží vyfotit a obratem dát podnět České obchodní inspekci k provedení kontroly.

FOTO: QAP.CZ

SDÍLEJTE ČLÁNEK
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
Auto CB ŠKODA Kamiq flexi_03_24