Chodí vám nechtěné letáky? Zbavte se jich!

07.08.2012 14:02

Většinou to znáte, plná schránka letáků, které většina z nás ani nečte. A pak ještě spolu s nimi vyhodíte nějakou svojí poštu. Proti nechtěné poště se ale můžete bránit!

dtest

Záplava letáků, které ani nechcete. To zná většina z nás, když přijde domů k poštovní schránce. Jak se proti nechtěné reklamě bránit? To radí časopis dTest.

Rozlišujte adresnou a neadresnou zásilku

"Pokud spotřebitelé zvažují možnosti omezení reklamy, měli by především rozlišovat mezi adresnou a neadresnou reklamou. Pro každý typ totiž platí jiný způsob obrany," uvádí vedoucí poradny dTestu Lukáš Zelený a vysvětluje: "Typickou formou neadresné reklamy jsou tištěné reklamní materiály distribuované bez uvedení konkrétního adresáta. Adresnou reklamu představují třeba i ty samé letáky, ale už vložené do obálky či fólie, kde je uvedeno jméno a adresa konkrétní osoby."

Zákon stojí na Vaší straně

Naštěstí zákon o regulaci reklamy zakazuje distribuci neadresné pošty, která Vás obtěžuje, nepřejete si ji nebo Vám přináší výdaje. "Obranou proti nechtěné neadresné reklamě je umístění jasného a srozumitelného vzkazu „Nevhazujte reklamu“ na poštovní schránku. Nálepku s tímto sdělením lze zdarma objednat na www.dtest.cz/samolepka," říká Lukáš Zelený a doplňuje: "Nerespektuje-li šiřitel reklamy tento vzkaz, doporučujeme zaslat mu písemný nesouhlas s vhazováním reklamy."
V případě adresné reklamy je třeba směřovat projev nesouhlasu písemně přímo na odesilatele, současně může spotřebitel připojit i požadavek na odstranění osobních údajů ze systému odesilatele. Pokud ale vhazování reklamy pokračuje i přes zaslání nesouhlasného dopisu či vyvěšení upozornění, měli byste podat podnět krajskému živnostenskému úřadu, v jehož obvodu má šiřitel či odesilatel reklamy své sídlo.
Vzory dopisů „Podnět živnostenskému úřadu pro rozesílání obtěžující tištěné reklamy“ a „Žádost o odstranění osobních údajů z databáze“ si lze zdarma stáhnout na webových stránkách dTestu.

SDÍLEJTE ČLÁNEK
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT