QAPOVKY – NEJRYCHLEJŠÍ ZPRÁVY

Oblíbená aplikace Záchranka se dočká vylepšení

09.03.2020 14:02

Aplikace Záchranka pomáhá už čtyři roky. Letos se rozšíří o spolupráci s dálniční policií, videopřenos z místa nehody i o řešení pro tlačítkový telefon.

DSC02716

Aplikace Záchranka, která umí odeslat polohu člověka v nouzi, slaví čtyři roky své činnosti. Ve svých telefonech ji má staženou jeden a čtvrt milionu lidí, pomoc si s ní přivolalo přes 46 tisíc osob.

Kromě nouzového tlačítka, interaktivního návodu první pomoci, lokátoru s pohotovostmi a pohotovostními lékárnami a nejobsáhlejší databáze externích defibrilátorů v naší republice, uživatelé najdou v aplikaci i varovná upozornění. Aplikace umožňuje zaslání upozornění před život ohrožujícími událostmi, a to ve spolupráci s krizovým řízením města či kraje. Varovná upozornění zatím fungují v našem regionu jen v Plzni, na zapojení dalších měst se pracuje. 

K čtvrtým narozeninám si Záchranka v dubnu nadělí nový web, na kterém bude ještě přehledněji vysvětleno, jak  funguje. A to nejen v České republice a v zahraničí, ale i pro horskou či vodní záchrannou službu. Pokud se volající nachází v dosahu vodních či horských záchranářů, posílá jim aplikace také informace o poloze a stavu člověka v nouzi. Ti tak vyrážejí na pomoc ještě před příjezdem sanitky. "Stejným principem jsme se inspirovali i v první nové funkcionalitě letošního roku, kterou aktuálně testujeme. Pokud nově člověk z aplikace na linku 155 zavolá z tělesa dálnice v Jihomoravském kraji, dostane informace z aplikace Záchranka také dálniční policie.  Celý systém tak bude provázaný a u nehody bude další potřebná pomoc rychleji. Doufáme, že novinku zprovozníme už v dubnu,“ popisuje plány mluvčí aplikace Záchranka Klára Křížková.

Kromě toho chce letos tým aplikace přijít s řešením pro seniory a integrovat Záchranku do tlačítkového telefonu. "Nechceme ještě zacházet do velkých podrobností, ale jedná se o funkční náhradu náramku, který jsme avizovali dříve. Varianta tlačítkového telefonu je schůdnější a už se rýsuje řešení. Telefon bude dostupný pro seniory, ale věříme, že s ním potěšíme také sportovce, kteří ho budou moci využít jako záložní variantu chytrého telefonu např. při pobytu na horách,“ upřesňuje Klára Křížková a dodává: „Pokud vše půjde podle plánů, uvedeme telefon na trh do konce roku 2020.“ 

Zásadní a naprosto revoluční novinkou roku 2020 ale bude videopřenos z místa nehody na linku 155. Vizi "dostat oči záchranáře na místo nehody ještě před příjezdem sanitky“ zmiňoval autor aplikace Filip Maleňák už v minulých letech a letos se ji podaří uskutečnit. Pokud operátor tísňové linky uzná za vhodné, bude moci aktivovat po dohodě s volajícím video přenos. Záchranářům se tak otevře nový rozměr tísňového hovoru – člověku v nouzi budou moci ještě přesněji poradit s první pomocí, neboť se nebudou muset spoléhat pouze na popis poranění, který může být v krizových situacích pod vlivem šoku či stresu zavádějící. "V této chvíli diskutujeme se všemi zdravotnickými záchrannými službami metodiku a systém použití a doufáme, že bude videopřenos připravený pro použití v nouzi co nejdříve,“ uzavírá Filip Maleňák. 

FOTO: ilustrační

SDÍLEJTE ČLÁNEK
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
Auto CB ŠKODA Kamiq flexi_03_24