Auto CB ŠKODA nový SUPERB

Studenti strojní fakulty chtějí uspět ve formuli, staví nový model

19.05.2010 12:06

Studenti Fakulty strojní na ZU Plzeň pracují na novém vozu formule Evo2010. Chtějí uspět v zářijovém závodu univerzitních formulí v Itálii.

UWB Pilsen Racing Team neboli tým Formule SAE na Fakultě strojní Západočeské univerzity v Plzni chce letos v září uspět v závodě univerzitních formulí v italském Varano de´Melegari a skončit do 15. místa. Začali proto stavět nový vůz Evo2010. Ten musí být hotový koncem června, aby o prázdninách stihl testovací jízdy. Evo2010 by měl být lehčí, menší ale výkonější oproti loňskému modelu."Při závodech formule SAE se hodnotí řada různých věcí včetně nákladů na výrobu, designu či bezpečnosti. Mezi dynamickými testy je pak třeba sprint na 75 metrů, slalom nebo kroužení osmiček. Těmto disciplínám chceme nový vůz přizpůsobit," řekl Ing. Jiří Barták z katedry konstruování strojů, který zajišťuje chod celého týmu. "Loňský model byl oproti konkurenci větší a hodil se spíše na klasické závody na okruzích," dodal ještě Barták.

Loňská formule váží 295 kilogramů, Evo2010 by měla být až o třetinu lehčí. Váha se musí spořit hlavně na rámu, ramenech pro zavěšení kol, samotných kolech či brzdách nejen subtilnější konstrukcí, ale i použitím moderních materiálů a technologií. Studenti dále zlepší akceleraci vozu výkonnějším motorem využívajícím speciální řídící jednotku s vlastním programem.

Další vychytávkou bude elektronické řazení, které zkrátí přeřazování z několika desetin vteřiny na několik setin.

"Vnější podobu navrhuje student Ústavu umění a designu, konstrukci strojaři a na některých elektronických součástkách spolupracují s kolegy z elektrotechnické fakulty. Kromě toho si studenti sami vyrábí mnohé díly a celý vůz sestavují," řekl Barták k původu nového vozu.

V závodech Formule SAE jezdí zhruba 300 univerzitních týmů. Ročně mají na pořadu devět závodů, většina se ale účastní tak dvou z nich. Plzeňský tým potřebuje na sezonu kolem půl milionu korun. Jen část peněz je z veřejných zdrojů. Důležití jsou také sponzoři a těch je málo. Tým ZČU má přitom na letošek smělé plány k propagaci formule a tedy i jejích mecenášů.

Evo2010:
Motor: Yamaha, 600 ccm
Hmotnost: max. 230 kg
Výkon: cca. 100 koní (v regulích soutěže je omezen průměrem otvoru sání vzduchu)
Zrychlení z 0 na 100 km/h: cca 3 s
Rozměry: rozvor 1700mm, rozchod1190mm Délka 2950mm, výška 1150m

SDÍLEJTE ČLÁNEK
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT