Zatímco Chorvati makali na svém vozítku celý rok, plzeňští studenti se věnovali projektu jen v řádech týdnů. „Čas byl jeden z našich největších problémů, protože jsme v maturitním ročníku. Věnovali jsme tomu asi kolem dvou týdnu čisté práce. Ale i tak jsme si dost pohráli na technické stránce. Věděli jsme, že Chorvati na tom pracují už rok a my na to neměli tolik času jako oni. Řekl bych, že se to podepsalo zejména na prezentaci v angličtině,“ říká Jakub a s úsměvem dodává: „Ale zase jsme to dohnali na rychlosti a designu.“
Také design vítězného vozítka se lišil od ostatních. „Ostatní se to snažili napojit na historii a kulturu, naším cílem byla ale robotika jako obor budoucnosti. Zaměřili jsme se proto na to, aby vozítko působilo velmi futuristicky. Bylo tak velmi odlišné od ostatních,“ řekl Lukáš Veselý, který studuje se svým týmovým kolegou elektrotechniku s přímým zaměřením na mechatroniku. Oba studenti mají v plánu vysokou školu zaměřenou na stejný obor.
Na druhém a třetím místě v absolutním pořadí skončily týmy z Chorvatska. Chorvatský tým číslo 6 dostal navíc i speciální cenu, kterou udělila společnost Techmania Science Centre za popularizaci a prezentaci vědy. „My v Techmanii věříme, že nutnou součástí vědy je také schopnost prezentovat vědu široké veřejnosti,“ uvedl ředitel Techmanie Jiří Královec.
„Jejich vozítku jsme dali přezdívku Dračí vejce, kluci velmi chytře do svého vozítka zakomponovali kulturní odkaz místa a země, ze které pochází,“ vysvětlila dále důvody výběru manažerka pro zahraniční vztahy Techmania Science Centra Kateřina Chábová.
A kde chorvatští studenti vzali inspiraci? „Nechali jsme se inspirovat symbolem města Daruvar – tím je jeřáb a rozhodli jsme se i použít symbol fontány, kterou máme na náměstí. Vozítko také hraje písničky Daruvaru,“ prozradil chorvatský student Jan Znamenaček.
Mezinárodní robotická soutěž „ROBO-VOZÍTKO PLZEŇ 2023“
- pořádá Plzeňský kraj ve spolupráci se Západočeskou univerzitou v Plzni, Středním odborným učilištěm elektrotechnickým, Plzeň, Vejprnická 56 a Techmania Science Center o. p. s.
- Účastníci soutěže: - Studenti ve věku 17 – 21 let
- Cílem soutěže je prohloubení spolupráce mezi školami v oblasti rozvoje digitálních kompetencí potřebných pro budoucí trh práce, porovnání odborných dovedností mezi školami napříč jednotlivými státy a získání nových inspirací pro soutěžící žáky.
foto: QAP.cz