29.05.2025 10:09
28.05.2025 17:30
Kam s dětmi na Den dětí? Přinášíme tipy na akce v Plzeňském kraji
28.05.2025 14:20
Vlak na jihu Plzeňska srazil ženu. Provoz na trati je omezen
V Plzni se chystají opravy tramvajových tratí. Připravte se na komplikace
Plzeň chystá rozsáhlé rekonstrukce tramvajových tratí. Práce přinesou omezení v dopravě i městské hromadné dopravě, především během letních prázdnin. Řidiči i cestující tak musí počítat s výlukami a komplikacemi.

„Modernizaci tramvajových tratí se jako město Plzeň věnujeme systematicky. Loni byla například dokončena rozsáhlá rekonstrukce tratě na náměstí Republiky a ve Zbrojnické ulici nebo na Slovanech v Koterovské ulici. Letos bude velkou akcí v oblasti dopravy rekonstrukce tramvajové trati v celé délce Skvrňanské a Přemyslovy ulice. Modernizace tramvajových tratí jsou finančně náročné, je do nich třeba investovat stovky milionů korun. Opravy však pocítí nejen cestující městskou hromadnou dopravou, ale i lidé žijící v jejich okolí, protože díky využití moderních technologií se například snižuje hlučnost tramvajového provozu,“ uvedl primátor města Plzně Roman Zarzycký.
Chystá se rekonstrukce nejen tramvajové trati ve Skvrňanské a Přemyslově ulici, ale i v křižovatce U Jána. Opravy si vyžádají omezení v dopravě i přepravě, proto jsou plánovány zejména na období letních prázdnin, kdy je méně zatížena doprava v ulicích i kapacita v městské hromadné dopravě.
„Město Plzeň děkuje řidičům i cestujícím za trpělivost," uvádí plzeňská radnice.
Oprava tramvajové trati v křižovatce U Jána
Rekonstrukci trati ve Skvrňanské a Přemyslově ulici bude předcházet oprava tramvajové trati na frekventované křižovatce U Jána. Rekonstrukce tramvajového oblouku měla být součástí celkové přestavby křižovatky, ale od té se v obavě z dopadů na již tak komplikovanou dopravní situaci ve města rozhodlo vedení radnice letos ustoupit. Koleje ale opraveny být musí.
„Oblouky jsou v tomto hodně zatěžovaném místě ve velmi špatném technickém stavu,“ zdůraznil náměstek primátora pro oblast dopravy a životního prostředí Aleš Tolar, do jehož gesce spadá Správa veřejného statku města Plzně.
Stavba bude probíhat za provozu, avšak s omezením některých odbočení aut v křižovatce.
„Tramvaje však tímto úsek projíždět nebudou. Mezi zastávkou Sady Pětatřicátníků a Hlavní nádraží tak budou cestující po dobu několika týdnů přestupovat na autobusy náhradní dopravy. Rekonstrukce je naplánována na školní prázdniny, kdy jsou dopravní intenzity obecně nejnižší,“ doplnil Aleš Tolar.
Práce začnou poslední červnový víkend, počátkem srpna by se měly tramvaje vrátit do křižovatky již na nové koleje.
Rekonstrukce tramvajové trati Skvrňanská
Letošní nejrozsáhlejší rekonstrukce tramvajové trati v ulicích Skvrňanská a Přemyslova by měla začít v srpnu poté, co bude dokončena oprava kolejového oblouku v křižovatce U Jána, aby stavby nebyly v kolizi.
„Modernizaci této tratě je nutné rozdělit do čtyř etap. Začneme stavbou v rozsahu od křižovatky u Centrálního autobusového nádraží (CAN) po křižovatku Skvrňanské s Tylovou ulicí. Zde se pustíme do rekonstrukce trakčního trolejového a kabelového vedení, avšak bez úprav na vlastní tramvajové trati,“ popsal zahajující etapu prací související s modernizací tratě na Skvrňanské první náměstek primátora pro oblast technickou Pavel Bosák, do jehož gesce spadá Odbor investic Magistrátu města Plzně.
Na tuto etapu bude navazovat už samotná modernizace trati v rozsahu křižovatky Přemyslovy ulice s ulicemi Kotkova a Kalikovská až po křižovatku u CAN ve Skvrňanské ulici. „Součástí této etapy je rovněž přejezd v křižovatce CAN a pak také opravy vodovodu, kanalizace, komunikací, chodníků, nástupních ostrůvků či modernizace světelné signalizace pro tramvaje i auta,“ doplnil Pavel Bosák.
Další etapa pak zahrnuje úsek Palackého náměstí a Přemyslovy ulice.
Poté budou následovat opravy na Palackého náměstí od křižovatky Přemyslovy ulice s Jízdeckou po křižovatku Přemyslovy ulice s Kalikovou a Kotkovou. Součástí této etapy je rovněž úprava přejezdu v křižovatce Kalikova x Kotkova. I v této části stavby bude řešen vodovod, kanalizace, veřejné osvětlení či úprava trolejového vedení, úprava trakčního kabelového vedení, nástupní ostrůvky, ovládání výhybek a úpravy na světelné signalizaci. Dokončení této a následující fáze je předpokládáno příští rok.
Po celou dobu stavby bude vedena náhradní autobusová doprava od Palackého náměstí po zastávku Vojanova s využitím stávajících autobusových zastávek na trase a se zřízením provizorních zastávek v jízdních pruzích komunikací.
Příprava rekonstrukce tramvajové trati linky 1 v Lidické ulici
Správa veřejného statku města Plzně letos také zahájí projekční práce na rekonstrukci tramvajové trati v Lidické ulici. „Nejstarší úsek v této lokalitě pochází z roku 1986, a dosud neprošel větší opravou. Stávající koleje, včetně pražců, se blíží konci životnosti. Rekonstrukcí projde téměř dva kilometry tramvajové trati linky číslo 1, od křížení Lidické ulice s Karlovarskou až po křížení se Studentskou ulicí,“ popsal nutné opravy náměstek Aleš Tolar.
V souvislosti s připravovanou výstavbou nové křižovatky v tomto místě dojde také k mírnému posunu polohy zastávky Lékařská fakulta. Ta napojí budoucí zástavbu pod Fakultní nemocnicí Plzeň. Pro případ mimořádných událostí budou také položeny nové kolejové oblouky pro obousměrné odbočení tramvají z Lidické do Karlovarské ulice. Záměrem je trať i ozelenit. Součástí stavby bude i zrušení a zasypání stávajících dnes již zaslepených podchodů.
Foto ilustrační