Ražba nejdelšího tunelu v Čechách končí, Viktorie prorazila výjezd – FOTKY

07.10.2017 16:03

Ražba nejdelšího železničního tunelu v Česku, který zrychlí cestování z Prahy do Plzně, je u konce. Razicí štít Viktorie prorazil výjezdový tunel Ejpovice.

2017.10.07-115301-4438s
2017.10.07-115301-4438s2017.10.07-100245-4325s2017.10.07-095229-4322s2017.10.07-100454-4326s2017.10.07-101140-4334s2017.10.07-100607-4330s2017.10.07-103018-4339s2017.10.07-101335-4338s2017.10.07-105954-4348s2017.10.07-110029-4352s2017.10.07-110030-4358s2017.10.07-110650-4362s2017.10.07-110650-4365s2017.10.07-104311-4342s2017.10.07-110757-4382s2017.10.07-112306-4386s2017.10.07-113247-4407s2017.10.07-113052-4393s2017.10.07-113725-4408s2017.10.07-113727-4411s2017.10.07-114119-4427s2017.10.07-114252-4429s2017.10.07-115236-4434s2017.10.07-113755-4417s2017.10.07-115317-4439s

Na proražení tunelu pozval Metrostav v sobotu 7. října i veřejnost. Viktoria prorazila západní (výjezdový) portál tunelu Ejpovice slavnostně za účasti médií i pozvaných hostů.  

Podle původních plánů měl být tunel již hotový, nakonec se ale stavba o rok protáhne, vlaky jím tedy začnou jezdit v prosinci 2018.

Přeložka trati mezi Ejpovicemi a Plzní, jejíž nejdůležitější částí je právě čtyřkilometrový tunel pod vrchem Chlum, přinese zrychlení vlaků. Vlakem z centra Prahy do centra Plzně se pak dostanete zhruba za hodinu a čtvrt. Jízda z Rokycan do Plzně by se měla zkrátit asi o deset minut, tedy zhruba o polovinu ve srovnání se současnou trasou, která se stáčí na sever až do Chrástu u Plzně.

Razicí štít Viktorie se v úbočí kopce objevil přesně po roce práce. Ražba byla unikátní v tom, že bylo možné vidět vrchní část tunelovacího stroje Viktorky při práci.

2017.10.07-115236-4434s

Tunel má dva samostatné tubusy, které stavbaři razili postupně. Práce na druhé troubě byly ve srovnání s první asi o čtyři měsíce rychlejší. A byly by ještě kratší, kdyby štít nenarazil na tvrdou horninu. „Nepočítali jsme, že budou spility. Objevily se, i když v jižním tunelu nebyly,“ poznamenal Štefan Ivor z Metrostavu.

Nyní po 7. říjnu začne tunel dostávat konečnou podobu. „Bude se dávat dno tunelu, my tomu říkáme invert, na který se pokládají jednak chodníky a jednak železniční svršek,“ přiblížil Milan Majer ze Správy železniční dopravní cesty.

SŽDC za tunel pod Chlumem zaplatí necelých pět miliard korun. Stavba se prodražila zhruba o čtvrtinu oproti původně plánované částce.

foto: Hynek Sladký

 

Modernizace trati Rokycany – Plzeň přispěje především k dosažení

vyšších technických parametrů, včetně zkrácení jízdní doby vlaků

a zvýšení bezpečnosti železničního provozu. Její zásadní částí je

4150 m dlouhý tunel Ejpovice sestávající ze dvou jednokolejných

tubusů a osmi mezitunelových propojek, který umožní traťovou

rychlost 160 km/hod., výhledově až 200 km/hod.

—————————————————————————————

Tunely jsou raženy pomocí tunelovacího stroje S-799 Viktorie.

Vyrobila ho firma Herrenknecht AG, Schwanau, Německo.

Je dlouhý 115 m, má hmotnost 1860 t, průměr řezné hlavy 9840 mm

a maximální rychlost 80 mm/minutu.

—————————————————————————————

Tunelové ostění je prstencové, prstenec je tvořen 7+1 segmenty

z betonu s rozptýlenou výztuží třídy C45/55 XA2 (CZ) – Cl 0,4 – Dmax

16 – F3. Dva metry široký prstenec váží 60 tun a má tloušťku 0,40 m.

Celkově jich bylo potřeba na oba tubusy 4140.

Ražby první – jižní – tunelové trouby trvaly 496 dní

Ražby druhé – severní – tunelové trouby byly rychlejší, raziči

pod vedením Ing. Štefana Ivora je zvládli za necelých 380 dní.

 

 

 

 

SDÍLEJTE ČLÁNEK
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT