QAPOVKY – NEJRYCHLEJŠÍ ZPRÁVY

Při zastupitelstvu o tramvajové trati se rozjela diskuse o zodpovědnosti

02.08.2018 14:00

Zastupitelé Plzně ve čtvrtek 2. srpna mimořádně zasedali. Důvodem byl jediný bod, a to tramvajová trať na Borská pole. A opět se rozjela velká diskuse, tentorkát o zopovědnosti...

tramvaj plzen

Uzavření smlouvy o dílo na realizaci stavby „Prodloužení tramvajové trati na Borská pole“ a svěření pravomoci rozhodovat o uzavření dodatků ke smlouvě o dílo, přesně kvůli tomu se sešli zastupitelé Plzně mimořádně v době prázdnin. V návrhu bylo, aby kompetenci o uzavření dodatku měli úředníci, konkrétně odbor investic Magistrátu města Plzně.

Právě se svěřením pravomoci rozhodovat o uzavření dodatků měli zastupitelé problém. Jde o budoucí schvalování možných víceprací, které mohou činit ze zákona až 30 % z částky.

Kontroverzní firma? To já nevím, řekl primátor...

Od zastupitelů padlo i to, že se objevují zprávy, že firma, která vyhrála výběrové řízení, je kontroverzní. Výběrové řízení s nejnižší nabídkou vyhrály firmy TSS GRADE se sídlem v Bratislavě a Dopravastav se sídlem v Bratislavě a Praze, které podaly společnou nabídku jako „Společnost TD Borská pole“, vysoutěžená cena je 479.841.593,83 Kč bez DPH tedy 660 307 tis. Kč včetně DPH.

Na kontroverznost firem, které mají tramvajovou trať na Borská pole postavit, poukázala předsedkyně zastupitelského klubu KSČM Jana Bystřická.

„To, že je firma kontroverzní, to já nevím. Oni nás ujistili, že mají dostatečné kapacity, odbornost a že nevidí žádný problém,“ reagoval na to primátor Martin Zrzavecký.

Přidal se i technický náměstek primátora Pavel Šindelář: „Nám nepřísluší komentovat, zda je někdo kontroverzní nebo ne. Oni splnili všechny podmínky ve výběrovém řízení.“

Kdo má být kompetentní?

A pak se rozpoutala diskuse, zda je lepší, aby vícepráce schvalovali odborníci nebo politici.

Běžná praxe je totiž ta, že politici uzavřou smlouvu a pak už je na úřednících řešení veškerých technických věcí jako jsou například i vícepráce. Jelikož se ale jedná o koleje, které se nestanou součástí pozemku, museli o tomto rozhodovat zastupitelé. Zákon totiž ukládá obcím, že nabytí majetku musí schválit zastupitelstvo.

Jednotní nebyli ani zastupitelé z ANO. „Někteří z nás mají problém s tím schvalováním dodatků, tedy víceprací odboru investic. Nemyslím si, že by to mělo být svěřené úřadu, “ uvedl David Procházka. S tím ale zase nesouhlasil další člen ANO Šrámek a vyjádřil se pro původní návrh.

Rada nechce odpovědnost?

Od více zastupitelů pak padl návrh, aby dodatky schvalovala rada. Radní se tomuto velmi bránili.

"Rada se bojí převzít zodpovědnost," reagovala zastupitelka Ilona Jehličková z TOP 09. "Nikoliv, rada se nebojí," odpovídal primátor Zrzavecký. 

... připomínalo se i divadlo

 „Já rozumím obou stranám. Rada je mnohem flexibilnější orgán než zastupitelstvo, takže já s návrhy kolegů z ANO nemám zásadní problém. Určitě by se mi ale nelíbilo, kdyby to mělo schvalovat zastupitelstvo, protože tam ta flexibilita je opravdu velmi omezená, “ řekl opoziční zastupitel z TOP 09 Petr Suchý.

Na druhou stranu ale zase poukázal na to, že v případě divadla se ukázalo, že diskuse zastupitelstva vedla k ušetření některých vícenákladů u divadla, které tehdy zastupitelstvo zamítlo. „V tu dobu by úřad připravený to podepsat. Takže to je pro mne takový vykřičník. Kdyby tam byla tedy ta pojistka schválení radou, tak s tím problém nemám,“ uzavřel Petr Suchý.

...a jak to dopadlo?

Nakonec zastupitelé hlasovali třikrát. Prošel až třetí upravený návrh, schválení uzavření smlouvy s tím, že veškeré další kompetence zůstávají na zastupitelstvu.

Co se tedy bude dít, když se vícepráce budou muset schválit v říjnu nebo listopadu? Vzhledem k volbám se totiž zastupitelstvo možná ani nesejde.

ilustrační foto

 

SDÍLEJTE ČLÁNEK
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
Auto CB ŠKODA Kamiq flexi_03_24