QAPOVKY – NEJRYCHLEJŠÍ ZPRÁVY

Na Hadrovci u Domažlic byl oficiálně veřejnosti otevřen akvadukt

23.09.2012 10:00

Na Hadrovci u Domažlic byl otevřen akvadukt pro veřejnost. Dřevěná novostavba, která nahradila původní akvadukt stržený v roce 1984 je jedinou svého druhu v ČR.

FOTO-2_Akvadukt-Na-Hadrovci-stříhání-pásky_fotoRadkaZÁKOVÁ
akvadukt_hadrovec_brezen2012 (3)akvadukt_hadrovec_brezen2012 (4)akvadukt_hadrovec_brezen2012 (7)akvadukt_hadrovec_brezen2012 (10)akvadukt_hadrovec_brezen2012 (13)akvadukt_hadrovec_brezen2012 (18)FOTO-2_Akvadukt-Na-Hadrovci-stříhání-pásky_fotoRadkaZÁKOVÁFOTO-3_Akvadukt-Na-Hadrovci-otevřen_fotoRadkaZÁKOVÁFOTO-4_původni-akvadukt-Na-Hadrovci_foto-archiv-mesta-DomazliceFOTO-5_původni-akvadukt-Na-Hadrovci_foto-archiv-mesta-Domazlicehadrovec

Na Hadrovci u Domažlic byl v sobotu 22. září otevřen akvadukt pro veřejnost. Cyklisté a pěší ho již několik měsíců využívají, oficiální otevření proběhlo ale až tento víkend. Stavba, která je součástí mezinárodní cyklotrasy Praha-Plzeň-Regensburg-Mnichov umožňuje cyklistům i pěším turistům překonat společně s vodním náhonem železniční trať Plzeň-Česká Kubice.

Dřevěná novostavba, která nahradila původní akvadukt stržený v roce 1984, je jedinou svého druhu v ČR. Nikde jinde totiž neteče voda nad železniční tratí. Nikde jinde nemůžete podél proudící vody v dřevěném akvaduktu projíždět na kole.

"Přemostění pro cyklisty na Hadrovci bylo při výstavbě cyklostezky z Domažlic na Ovčí vrch nad Furth im Waldem jedním z klíčových míst. Umožní totiž propojit cyklostezku podél hlavní komunikace z Babylonu do Domažlic s novými úseky u Havlovic. Cyklisté se tak vyhnou frekventované komunikaci či kopcům. Než byl akvadukt postaven, museli jet buď po frekventované komunikaci I/26 nebo přes kopec. A to je s naloženým kolem náročné,“ uvedl předseda Svazku obcí Domažlicko Libor Picka.

"Již teď po nově vybudovaných cyklostezkách jezdí mnoho místních cyklistů hlavně z Domažlic a okolí. Právě pro rodiny s dětmi je stezka z Domažlic přes Havlovice a Babylon na Ovčí vrch velkým lákadlem. Současně slouží jako nástupní cyklistická komunikace výletům po cyklotrasách v okolí Čerchova," uvedl domažlický starosta Miroslav Mach.

Stavba akvaduktu nebyla jednoduchou záležitostí. Oproti tomu původnímu, který zde stával až do roku 1984, kdy musel být pro zchátralost stržen, je ten nový o cca půl metru výše.

Právě větší podjezdná výška pod ním umožní průjezd vlaků i po případné elektrifikaci stávající železniční tratě. Na rozdíl od původního akvaduktu, který měl u koryta na vodu jen úzkou lávku pro pěší se zábradlím, nový akvadukt představuje širší dřevěnou lávku, na níž je přibližně čtvrtina šířky určena k otevřenému průtoku vody a zbylá část slouží pro průchod pěších a cyklistů. Obě části odděluje lehké zábradlí, které umožňuje pozorovat proudící vodu.

„Neznám jiný most, po kterém teče voda a mohu si jej projet i na kole. Doufám, že si jej budu moci brzy prohlédnout i se svými dětmi," uvedl národní cyklokoordinátor Jaroslav Martinek.

FOTO: QAP.CZ, Radka Žáková, archiv města Domažlice

SDÍLEJTE ČLÁNEK
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
Auto CB ŠKODA Kamiq flexi_03_24