13.05.2024 19:21
13.05.2024 17:22
Plzeňan Martin Stošek se chystá na MS v maratonu horských kol. Chci vybojovat zlato, říká v rozhovoru
Třicetiletý český reprezentant Martin Stošek jede na zářijové mistrovství světa v maratonu horských kol s ambicí zvítězit. Jak hodnotí nejtěžší etapový závod na světě Cape Epic, ze kterého se nedávno vrátil? Vyrazí si vůbec někdy maratonský biker jen tak na kole pro zmrzlinu? Přinášíme rozhovor!
13.05.2024 14:58
Chystají se velkolepé oslavy!
Zdravotnická záchranná služba oslaví v Plzni významné výročí. Více v článku.
Dopravní podniky chystají oslavy výročí 50 let tramvají do Skvrňan
V rámci oslav výročí 50 let tramvají do Skvrňan vyjedou do ulic Plzně historické tramvaje i autobusy.
Před 50 lety, přesně 30. listopadu 1973, byl zahájen provoz tramvajové trati do Skvrňan. Tyto kulatiny oslaví plzeňské dopravní podniky už letos v květnu. Pro veřejnost připravily Plzeňské dopravní podniky (PDMP) oslavy k výročí v neděli 28. května v točně U Zvonu.
"Mezi 10. a 16. hodinou budeme mít v točně U Zvonu připravený info stánek s drobnými reklamními předměty, doprovodný program a samozřejmě i naše historické skvosty. Směrem na Skvrňany budou vyjíždět historické vozy T1, T3, RTO a ŠM 11. Okružní jízdy budou začínat v točně U Zvonu a jízdné bude zdarma," informují Plzeňské městské dopravní podniky.
Jízdní řád:
Tramvaj ČKD T1: 9:45, 10:45, 11:45, 12:45, 13:43, 14:43, 15:43 a 16:28.
Tramvaj ČKD T3: 10:15, 11:15, 12:15, 13:13, 14:13, 15:13 a 16:13.
Autobus Škoda 706 RTO: 10:30, 11:30, 12:30, 13:30, 14:30, 15:30 a 16:10.
Autobus Karosa ŠM 11: 10:00, 11:00, 12:00, 13:00, 14:00, 15:00 a 16:00.
Více o historických vozech
Tramvaj ČKD T1 č. 121 z roku 1956
Jako první celokovové velkokapacitní, čtyřnápravové tramvaje s otočnými podvozky byly do Plzně dodávány od roku 1955 vozy typu T1 z továrny ČKD Praha. Do roku 1957 jich bylo do Plzně dodáno celkem 33 a pro nedostatek tramvají muselo být v 80. letech zakoupeno ještě dalších 16 starších vozů tohoto typu z Prahy. Jako historický byl ale zachován původní plzeňský s evidenčním číslem 121, vyrobený v roce 1956.
Vůz T1 je typický svým podélným uspořádáním sedaček pro cestující zády k oknům, stanovištěm pro průvodčího či lištovou dřevěnou podlahou. Nechte se jím svézt...
Kapacita tramvaje je 26 míst k sezení a až 75 míst k stání.
Tramvaj ČKD T3 č. 192 z roku 1975
Dalším nástupcem, historicky nejúspěšnějším a nejrozšířenějším po celém světě, byly tramvaje řady T3 z produkce ČKD Praha. Díky průběžným modernizacím elektrické výzbroje, dosazení elekronických informačních a odbavovacích systémů, úpravám interiéru, řízení a ovládání vozidel bude „Té-trojka“ ještě mnoho let typickou dominantou mnoha českých, ale i světových měst.
Do Plzně bylo těchto vozů v různých modifikacích dodáno v letech 1964 - 1987 celkem 128 kusů a v 90. letech pak zakoupeno ještě dalších 11 starších z Prahy.
Plzeňská historická T3 s číslem 192 je však unikátní svým původním provedením, a to včetně interiéru. Je vybavena původní odporovou elektrickou výzbrojí, klasickým pantografovým sběračem proudu, laminátovými sedačkami, zářivkovým osvětlením napájeným přímo z trolejové sítě 600V, polootevřeným stanovištěm řidiče, má původní podlahu pokrytou drážkovanou pryží a je označena klasickými plechovými "cedulemi".
Kapacita tramvaje je 24 míst k sezení a až 80 míst k stání.
Foto a zdroj: PMDP