Památkáři pomáhají zmapovat osudy historického pohřebního kočáru z Plzně

01.11.2010 14:35

Památkáři se snaží vypátrat osudy unikátního, dvoutunového smutečního kočáru, který byl před 110 lety vyroben v Plzni známou firmou Brožík a syn. Vzácnou památku získalo nedávno do svého vlastnictví muzeum historických kočárů na Prostějovsku.

kočár1
kočárkočár1kočár2kočár3kočár5kočár4kočár6

Plzeňští památkáři se zapojili do pátrání po osudu zajímavé technické památky, smutečního kočáru, který byl před asi před 110 lety vyroben plzeňskou firmou Brožík. Unikátní kočár - největší svého druhu - získal pro sbírky Muzea historických kočárů v Čechách pod Kosířem na Prostějovsku ředitel Václav Obr.

"Památka je unikátní tím, že jde o největší smuteční kočár vyrobený někdejší proslulou plzeňskou firmou Brožík a syn. Kočáru, nesoucímu zdobné prvky z časů, kdy v Plzni vedle historizujících slohů vládla módě secese, je letos s největší pravděpodobností 110 let. A navíc, krásný a složitý plzeňský znak, zdobící boční strany kočáru, prozrazuje, že dokonalý výrobek firmy Brožík měl sloužit potřebám města Plzně. Zdá se, že kočár vyprovázel na poslední cestě nejednu významnou plzeňskou osobnost. Sama památka je ovšem obestřena celou řadou otázek," informoval mluvčí Národního památkového ústavu v Plzni David Růžička s tím, že o jejich vyřešení požádal zaměstnanec Muzea historických kočárů Milan Novák celou řadu institucí. Výsledky bádání jsou ovšem zatím hubené a zastřené mlhou času. "Máme tak vlastně kočár, ale chybí nám k němu příběh," konstatoval Novák a vysvětlil: "Víme, kdo jej vyrobil a kdy, neznáme však osudy kočáru a ani to, jak se dostal do zahraničí!"

Nápad obrátit se k veřejnosti a případným pamětníkům prostřednictvím plzeňského územního odborného pracoviště Národního památkového ústavu jej potěšil. Ředitel muzea historických kočárů, ležícího na Prostějovsku, restaurátor Václav Obr, památku objevil více než před rokem. Nejdříve jen na fotografii. "Tehdy jsem si říkal, že na něco takového bych si chtěl někdy v životě sáhnout, nebo to alespoň vidět. Myslel jsem si totiž, že jedinečný smuteční kočár už neexistuje!"  řekl Václav Obr, který nález kočáru považuje za objev století svého druhu. Naprosto nečekanou shodou okolností se mu však podařilo na vzácnou památku narazit. "Jistá italská firma ji měla uskladněnou v Napajedlích a zkoušela kočár prodat zahraničním zájemců za milion korun. Italský majitel získal skvost od firmy Brožík asi před 12 lety v Praze, investoval do částečné opravy kočáru a na přibližně na 2 roky jej odvezl za účelem nabídky k prodeji i do italské Verony. Naštěstí o kočár české provenience nebyl mezi zahraničními sběrateli zájem. Cesta k záchraně kočáru a jeho umístění v českém muzeu byla otevřena. Kočár je dlouhý 6,5m, vysoký 4,5m výšku a váží cca 2 tuny. Určen je pro zápřah šesti až osmi koní," popsal unikátní kočár Obr.

Kočár s plzeňským znakem vyrobený proslulou plzeňskou firmou zaujal i plzeňské odborníky. "Pracovníci archivu města Plzně vypátrali, že v podobném, nejspíše totožném kočáru byly v roce 1917 vezeny ostatky významného purkmistra města Plzně JUDr. Václava Petáka a 27. dubna 1919 ostatky Františka Nohy a Stanka Vodičky, popravených organizátorů tzv. rumburské vzpoury. Archiv poskytl i dobové snímky. Naneštěstí z nalezených fotografií nelze kočár přesně identifikovat, ale shodné znaky mezi kočárem z muzea v Čechách pod Kosířem zobrazenými smutečními kočáry na uvedených fotografiích tu jednoznačně jsou," prozradil Růžička a dodal, že muzeum poskytlo ke srovnání současné fotografie z přepravy památky.

Tyto snímky nadchly památkáře Pavla Domanického, který se zabývá technickými památkami i výrobky firmy Brožík. "O výrobě smutečních kočárů jsem samozřejmě věděl, ale netušil jsem, že ještě nějaký kočár doposud existuje! Podle stylu výzdoby kočáru odhaduji rok výroby, deklarovaný v souvislosti s historickou fotografií památky v interiéru dílen firmy Brožík, přibližně na rok 1890."

"Název firmy jsem našel v kolech vozu na matkách z mosazi, byl to cejch výrobce smutečního vozu: Dvorní továrna kočárů V. Brožík," poznamenal Václav Obr, ředitel muzea historických kočárů.

Petr Marovič, vedoucí odboru památkové péče plzeňského magistrátu, přislíbil zapátrat ve své videotéce a ověřit na starém dokumentárním filmu, není-li kočár totožný s tím, v němž byl na poslední cestě od plzeňské radnice ke hřbitovu vezen i český spisovatel, oblíbený ´básník Šumavy´, Karel Klostermann. 

"Směry bádání jsou tedy vytyčeny, pracovníci muzea kočárů z Čechů pod Kosířem však ocení jakoukoliv pomoc nebo stopu, která by pomohla přiblížit kteroukoliv z fází historie a osudu plzeňského smutečního kočáru. Zakladatel muzea Václav Obr je rád, že se mu památku podařilo zachránit. Při sestavování své ojedinělé a svého druhu největší sbírky kočárů a kočárových luceren ve střední Evropě měl na zřeteli to, aby se nezapomnělo na fortel a um našich předků. Ke skvělým řemeslníkům pak patřili i majitelé firmy Brožík," sdělil Růžička.

Zakladatel, Václav Brožík, otevřel již roku 1882 v plzeňské Přemyslově ulic poblíž dnešního obchodního centra Plaza "První parostrojní továrnu kočárů v Čechách". Jeho syn vyrazil do světa na zkušenou a učil se vyrábět kočáry v předních provozovnách své doby. Navštívil tak Vídeň, Drážďany, Berlín a Paříž. Není divu, že výrobky firmy Brožík šly na dračku. Byly odolné, spolehlivé a dobře se řídily. Během pražské Zemské jubilejní výstavy propůjčil firmě Brožík roku 1891 sám císař František Josef I. dokonce titul ´dvorního dodavatele kočárů´. Přicházející zakázky pak firmu přiměly přestěhovat se do Nádražní ulice, prakticky do míst, kde dnes stojí rozlehlá budova krajské správy policie ČR. Firma pak začala vedle kočárů vyrábět i saně, omnibusy a celou řadu dalších výrobků. Mimo jiné vytvářela i karosérie prvních plzeňských tramvají. Zboží vyvážela do celého světa a dodávala je i na dvory aristokratů. Před první světovou válkou zařadila do výrobního programu také automobilové karosérie. Konec firmy přišel jako v mnoha podobných případech v důsledku znárodnění po roce 1948. Také proto je nádherný plzeňský smuteční kočár od firmy Brožík, zachráněný muzeem historických kočárů, unikátním dokladem nejen fortelu rukou, které jej zhotovily, ale také cenným dokladem několika úseků historie celé země.

Zdroj: NPÚ Plzeň

SDÍLEJTE ČLÁNEK
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
Auto CB ZSA zima