12.06.2024 16:21
Tahání vagonu i běh do věže katedrály! V Plzni se koná Policejní MČR speciálních pořádkových jednotek - FOTKY
Do Plzně dorazili ti nejlepší z nejlepších! Jak takové závody vypadají? Přinášíme reportáž!
12.06.2024 16:21
Do Plzně dorazili ti nejlepší z nejlepších! Jak takové závody vypadají? Přinášíme reportáž!
11.06.2024 19:30
11.06.2024 11:13
Začíná nepřetržitý letní provoz sportovního areálu Ski&Bike Špičák. Navíc se otvírají naučné stezky na ledovcová jezera i nová cyklistická trať „Uphill Špičák 1202“.
Milovníci historických vlaků budou mít v tomto týdnu v Plzni připravenou skutečnou lahůdku. Legendární Stříbrý šíp vyráží letos poprvé na trať a míří právě do Plzně...
Legendární motorový vůz "Stříbrný šíp" se letos poprvé ukáže veřejnosti a zamíří v premiéře do Plzně. Příjezd z Prahy na hlavní nádraží v Plzni je naplánovaný na středu 14. února v 11:15.
Stříbrný šíp byl zkonstruován pražskou lokomotivkou ČKD na základě poptávky státních drah ČSD z roku 1936 po rychlém a ekonomickém vozidle pro nasazení na méně vytížené vnitrostátní rychlíky a spěšné vlaky. Ve spolupráci s vysočanskou automobilkou PRAGA vzniklo jedinečné vozidlo, které v mnoha ohledech předběhlo svoji dobu.
Především způsob provedení kostry a oplášťování skříně vozu s užitím řady hliníkových a odlehčených ocelových prvků řadí technologii výroby Stříbrného šípu až do oblasti letecké konstrukce. Designově byla velmi propracována nejen skříň vozu, která představuje elegantní aerodynamický expresní vlak v tehdejším Československu srovnatelný pouze s o několik let starší Slovenskou strelou, ale také jeho interiér. Přestože odpovídal tehdejší 3. třídě, byl na svou dobu neobvykle komfortní. V kůži potažených sedadlech s opěrkami hlavy se mohlo usadit až 64 pasažérů a osobitost vozu dotvářely četné chromované kovové doplňky. Vůz byl původně konstruován pro rychlost až 130 km/h, ale pro nedostatečný účinek brzd mu byla povolena rychlost pouze 90 km/h.
Narozdíl od "Slovenské strely" byl vybaven také nárazníky, spřáhly a čelními přechodovými dveřmi pro spojení s dalšími vozy a k vytvoření souprav s vyšší kapacitou. Dokončený vůz byl 14. března 1939 slavnostně představen veřejnosti. Bohužel vyhlášení okupace a následná světová válka zastavila nejen další vývoj a využití Stříbrného šípu ale i provoz většiny tehdejších motorových vozů ČSD. Stříbrný šíp se tak do provozu dostal po opravě a kolaudaci až v roce 1948. Na podřadných výkonech najezdil pouze 50 tis. kilometrů a v roce 1952 byl definitivně odstaven a čekal na svoje znovuzrození.
Skutečná kompletní oprava vozu začala v roce 2011. Podílely se na ní dceřiné firmy Českých drah DPOV a VÚŽ a dokončily jí v roce 2016.
FOTO: České dráhy