Auto CB ŠKODA nový SUPERB
QAPOVKY – NEJRYCHLEJŠÍ ZPRÁVY

MDŽ je opět oblíbené, místo karafiátů ale frčí růže

08.03.2021 11:22

Obliba Mezinárodního dne žen je opět na vzestupu. V poptávce po rozvozu květin poráží Valentýn téměř trojnásobně. Kdysi při MDŽ muži nosili karafiáty, dnes ženy dostávají hlavně růže.

kytky mdž

8. březen je Mezinárodním dnem žen. Svátek byl populární v Česku zejména v dobách komunismu. Nyní je ale znovu na vzestupu.

Mezi hlavní důvody patří podle odborníků z Asociace komunikačních agentur (AKA) generační obměna a také příležitost obchodníků pro zvýšení prodejů. Oblibu mezinárodního dne žen potvrzují například i data společnosti Shoptet. Podle ní totiž letos před MDŽ stoupla v e-shopech poptávka po rozvozu květin téměř trojnásobně oproti svátku svatého Valentýna.

Speciální dny jako MDŽ, Valentýn, Den matek apod. jsou pro obchodníky příležitosti pro zvýšení prodeje.

„Tak jako kdysi populárnější Svátek matek, tak později Valentýn a dnes opět i MDŽ jsou firmy připraveny marketingově uchopit. Valentýn z našeho pohledu zatím vítězí – objevují se speciální kampaně, balení a nabídky. Je to přirozená reakce na potenciální poptávku. Konečně připomínka jmenin napsaná křídou na tabuli každého květinářství není v zásadě nic jiného,“ uvádí Marek Hlavica, ředitel AKA.

Růže ale nyní frčí místo karafiátů

Symbol MDŽ v Čechách představoval karafiát. Po roce 1989 zájem o něj ale opadl. Nejoblíbenějším darem jsou ale stále květiny, v současnosti především růže. „V případě MDŽ Češi sázejí hlavně na květiny, ke kterým nejčastěji dokupují čokolády nebo přání. Online poptávka po rozvozu květin je dokonce téměř třikrát větší než v případě Valentýna. Bezpochyby tomu nahrávají i současná vládní opatření,“ uvádí Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet.

Větší poptávku zákazníků v tomto období podle Asociace komunikačních agentur zaznamenávají rovněž parfumerie či bižuterie. Stále oblíbenějšími se ale stávají také knihy, kvalitní vína, anebo dekorační předměty. Řada obchodů proto na tyto druhy sortimentu během posledních týdnů zaměřuje svou reklamu. „Dlouhodobá pandemická situace přenesla oslavy i tohoto svátku zejména do online prostředí. Spolu s tím tak krátkodobě stoupá i vytíženost přepravních služeb. Tu ovšem u těchto příležitostí nelze srovnávat s každoroční hlavní sezonou před Vánoci,“ doplňuje Marek Hlavica.

Tradice MDŽ vznikla v protestech

Historie Mezinárodního dne žen se datuje již od roku 1908 v New Yorku, kde tamní dělnice demonstrovaly za kratší pracovní dobu, lepší platy a ukončení dětské práce. Protesty se následně rozšiřovaly do dalších států. Cílem protestů se postupně stalo také volební právo žen. Od roku 1975 je svátek uznáván OSN jako den mezinárodní solidarity žen, rovnoprávnosti a spravedlnosti. V Česku se přestal slavit po revoluci v roce 1989, do kalendářů se oficiálně vrátil jako významný den až v roce 2004.

foto ilustrační: Pixabay

 

SDÍLEJTE ČLÁNEK
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT