06.06.2024 11:22
Labutí rodinka uvízla v bahně. Následovala neuvěřitelná akce záchranářů z DESOP - FOTKY
Přečtěte si, jak záchranná akce probíhala.
06.06.2024 11:22
Přečtěte si, jak záchranná akce probíhala.
06.06.2024 7:34
05.06.2024 14:52 05.06.2024 16:04
Na území obce Klášter na jižním Plzeňsku zasahují všechny záchranné složky. Silnice je uzavřena.
Západočeská univerzita chce ve svém areálu na Borech testovat nejrůznější "smart" technologii. Jako první je na řadě oblast parkování, následovat bude osvětlení...
Západočeská univerzita zavádí v rámci svého rozbíhajícího se projektu Smart Campus technologie, které studentům a zaměstnancům například zjednoduší parkování a zajistí hospodárnější osvětlení. Zároveň chce ZČU nabídnout kampus jako místo, kde mohou firmy a města chytré technologie a jejich propojení testovat.
"Kampus splňuje v mnoha ohledech parametry modelu města, takže skýtá možnost testovat chytré technologie v menším měřítku,“ vysvětluje Petr Kašpar z katedry technologií a měření Fakulty elektrotechnické (FEL) ZČU, která je iniciátorem projektu Smart Campus, do něhož je zapojeno všech devět fakult ZČU, včetně výzkumných center technických fakult, výzkumného centra NTC (Nové technologie – výzkumné centrum) i dalších pracovišť servisního charakteru.
Smart Campus přináší velkou příležitost firmám, které chtějí vyzkoušet svá chytrá řešení v malém měřítku a získat zpětnou vazbu, jak jejich technologie fungují, zda a za jakých podmínek jsou kompatibilní s jinými systémy a další užitečné informace.
První oblast, v níž univerzita začala fungovat jako "živá laboratoř“, je chytré parkování. "Domluvili jsme se už s některými dodavateli, že budeme testovat jejich systémy, které pak integrujeme dohromady,“ popisuje Petr Kašpar z FEL s tím, že systémů chytrého parkování je mnoho - od indukčních smyček přes kamerové systémy až po ty, které využívající senzory geomagnetického pole, přičemž každý má své výhody a nevýhody.
Prvních deset parkovacích senzorů bylo na parkoviště před FEL nainstalováno koncem srpna. Jsou od firmy ČD – Telematika, s níž univerzita spolupracuje v oblasti chytrých řešení. „Jde o kompaktní a programovatelné jednotky vybavené elektronikou, která detekuje obsazenost daného místa, ale také další provozní údaje, mimo jiné stav vložené baterie. Rádiová část jednotky vysílá informaci o změně, tedy zda auto právě na místo přijelo, či z něj odjelo. Senzor je zapuštěn do země a může být zakryt příslušným povrchem tak, aby nenarušoval celistvost plochy. Vložená baterie má garantovanou životnost 5 let,“ říká Petr Hudák, ředitel úseku Obchod z ČD – Telematiky.
"Jsem velmi rád, že v rámci projektu Smart Campus máme možnost testovat v praxi nové technologie, které směřují do budoucnosti. Zaměstnanci a hlavně studenti se s nimi mohou seznámit a mohou spolupracovat na jejich dalším vývoji. Spolupracujícím společnostem patří dík za to, že přispívají k popularizaci technického vzdělávání a zpřístupnění těchto progresivních technologií široké veřejnosti,“ konstatuje proděkan Fakulty elektrotechnické Jiří Hammerbauer.
Přibývat budou postupně další parkovací systémy, fungující na různých principech. Výstup pro řidiče bude jeden a způsob předání by měl podle Petra Kašpara odpovídat technologickému vývoji. "V dnešní době, kdy moderní auta mají v palubních systémech počítače, můžeme informovat řidiče pomocí aplikace, která mu sdělí, kde přesně volné parkovací místo je, a navede ho k němu,“ přibližuje Petr Kašpar.
Další oblast, kde chtějí odborníci ze ZČU testovat smart technologie, je osvětlení. Zatímco dnes se lampy v kampusu spínají centrálně, v budoucnu by samy regulovaly svícení a jeho intenzitu podle aktuálního osvětlení a podle pohybu osob v okolí. Sloupy s osvětlením by byly pod stálým napětím, čímž by zároveň vznikla nová infrastruktura, která umožní rozšířit wi-fi na venkovní prostranství v kampusu, osadit sloupy centrální jednotkou pro chytré parkovací senzory nebo jinými typy senzorů, které budou měřit například různé parametry ovzduší.
FOTO: ZČU