Tramvaj bez řidiče! Studenti představili svoji vizi městské dopravy v roce 2050

26.02.2020 11:54

Jak by mohla vypadat tramvaj, která bude za tři desítky let brázdit ulice měst? Třeba jako přátelský robot nebo jako umělecké dílo. Své návrhy představili studenti Západočeské univerzity v Plzni. Podívejte se na vizualizace.

1
123456

Svoji vizi městské kolejové dopravy v roce 2050 představili studenti Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara společně se svými kolegy z fakult strojní, zdravotnických studií a ekonomické. Téma zadala společnost Škoda Transportation, s jejímž zástupci studenti své týmové semestrální práce konzultovali.

Součástí zadání byly jen počty a skladba přepravovaných osob a typická kolejová síť, vedoucí historickými centry evropských měst. Vše ostatní mohli studenti definovat dle vlastního uvážení. V podstatě "na zelené louce" tak navrhli dvě tramvaje, které představili hodnotitelské komisi.

První tým navrhl tramvaj na vodíkový pohon, která by pomocí čističky ovzduší zároveň zlepšovala kvalitu vzduchu ve městě. Konstrukce počítá pro případ krizové situace se skrytým místem pro řidiče. Designér Kryštof Rozumek představil inovativní řešení interiéru, kde se pomocí zvýšených bočnic snažil navodit pro sedící pasažéry pocit bezpečí. Student navrhl také takový systém držení, který má přimět cestující uvolnit po nastoupení do tramvaje prostor dveří. V exteriéru použil druhý designér v týmu David Muk jednoduché zaoblené tvary se zvýrazněním prostoru dveří. Cílem bylo vytvořit tramvaj jako přátelského robota, který lidem nabídne pohodlné cestování v klimatizovaném prostoru a s řadou užitečných služeb a který navíc díky automatizovaným externím defibrilátorům či SOS komunikátorům může fungovat i jako "pojízdný záchranář".

Druhý tým zvolil pro svoji tramvaj bez řidiče bateriový pohon. Designéři Tomáš Cibulka a Tereza Machů navrhli tramvaj celkové délky 12 metrů, opatřenou měchy, které slouží jako deformační zóny a jsou schopny pohltit energii případného čelního nárazu. "Hodně jsem se inspiroval moderní architekturou,“ říká Tomáš Cibulka, který navrhoval exteriér tramvaje. "Tramvaj by měla být jako socha, umělecký objekt, který povýší estetickou úroveň města,“ přibližuje. Požadovanou variabilitu interiéru zajistila Tereza Machů vysunovacími sedačkami, které například po větším koncertě či fotbalovém zápase budou zatažené, aby tramvaje byly schopné pojmout co nejvíce pasažérů.

Pro vysokou kvalitu a rozsah projektů udělila hodnotitelská porota dvě první místa. "Obě autonomní tramvaje vypadají skvěle. Studenti přemýšleli nad tím, jaká je struktura cestujících, komplexně uvažovali o bezpečnosti a o ekonomickém využití prostoru tramvaje,“ hodnotí návrhy produktový manažer společnosti Škoda Transportation Jiří Vokoun.

S 3D modely tramvají, které vytvořili, studenti dále pracují. Na 2. dubna, kdy se uskuteční mezinárodní workshop DESING+, připravují prezentaci ve virtuální realitě.

VIZUALIZACE: ZČU

SDÍLEJTE ČLÁNEK
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT