12.06.2024 16:21
Tahání vagonu i běh do věže katedrály! V Plzni se koná Policejní MČR speciálních pořádkových jednotek - FOTKY
Do Plzně dorazili ti nejlepší z nejlepších! Jak takové závody vypadají? Přinášíme reportáž!
12.06.2024 16:21
Do Plzně dorazili ti nejlepší z nejlepších! Jak takové závody vypadají? Přinášíme reportáž!
11.06.2024 19:30
11.06.2024 11:13
Začíná nepřetržitý letní provoz sportovního areálu Ski&Bike Špičák. Navíc se otvírají naučné stezky na ledovcová jezera i nová cyklistická trať „Uphill Špičák 1202“.
V pondělí 6. února proběhlo zasedání zastupitelstva Plzeňského kraje. Mimo jiné se hlasovalo o aktualizaci Zásad územního rozvoje a o takzvané Deklaraci Plzeňského kraje na podporu přípravy strategického průmyslového parku Plzeň – Líně. Samotnému hlasování předcházela dlouhá diskuse.
„Materiál dnes podporovat nebudu, a to proto, že jsem mimo jiné svázán rozhodnutím zastupitelstva města Plzně tento projekt za daných okolností nepodporovat. Toho se budu držet,“ řekl v úvodu Roman Zarzycký, primátor města Plzně.
Deklarace Plzeňského kraje na podporu přípravy strategického průmyslového parku Plzeň – Líně zahrnuje mnoho podmínek. „My jasně říkáme, že podnikatelský park nesmí snížit kvalitu života občanů kraje a zejména pak dotčených obcí a musí minimalizovat dopady na životní prostředí. Letecká záchranná služba musí zůstat v oblasti a nadále sloužit občanům kraje. Případné zrušení civilního letiště pak musí být kompenzováno vhodným budoucím řešením,“ řekl Petr Vanka, náměstek hejtmana pro oblast regionálního rozvoje, IT a evropských záležitostí. Celý areál se zmenší, a to ze 700 ha na maximálně 280 ha.
Dle náměstka je stavba přínosem: „Nechceme tady ničit, chceme vybudovat něco, co bude mít do budoucna hodnotu. Zároveň také říkáme, že zlepšíme silnice, přeložky, modernizace trati Plzeň – Domažlice. Myslím si, že to je fakt přínosné.“
Na to ostře reagoval zastupitel Jiří Valenta. „Zlepšit infrastrukturu v regionu je povinnost nás zastupitelů. To ale neznamená, že budeme současně rušit i letiště Líně.“
Vladislav Vilímec následně zdůraznil fakt, že se rozhoduje o zrušení letiště v době, kdy není nic rozhodnuto. „Jednáme v době, kdy Volkswagen nerozhodl, jestli chce nebo nechce budovat v Líních Gigafactory. V podstatě tu jednáme o postupném zrušení letiště,“ řekl Vladislav Vilímec a dodal: „Vnímám postoj vlády. Je však otázka, jestli Plzeňský kraj má řešit vývoj automobilového průmyslu. Před tím, než rozhodne Volkswagen, nevidím důvod aktualizovat zásady územního rozvoje, ve kterém dopředu říkáme, že zrušíme letiště. Je to významná plocha, která se dá využít.“
„Projekt ze strany vlády současně stojí na faktu, že buď bude Gigafactory nebo nic. Neexistuje žádná varianta, která by znamenala to, že pokud by Volkswagen ustoupil od záměru vybudovat Gigafactory v Líních, že by tam vznikla nová průmyslová zóna. Mimo jiné z toho důvodu, že továrna Gigafactory je považována za strategický projekt. Stát do naplnění investuje vlastní prostředky. Nedávalo by smysl, aby se rušilo letiště Líně pro nějakou běžnou průmyslovou zónu,“ zdůraznil Martin Baxa. „Poud by Volkswagen odstoupil od záměru vybudovat Gigafactory, předpokládám, že se nebude naplňovat to, co je v návrhu. Dnešní krok té změny dle mého není nevratný,“ dodal.
Volkswagen by se dle dostupných informací měl rozhodnout na konci března.
Zastupitelstvo Plzeňského kraje následně schválilo jak aktualizaci Zásad územního rozvoje, tak Deklaraci Plzeňského kraje na podporu přípravy strategického průmyslového parku Plzeň – Líně.
Foto ilustrační QAP, tabulka PK