QAPOVKY – NEJRYCHLEJŠÍ ZPRÁVY

Gigafactory: Koncern Volkswagen odložil rozhodnutí, likvidace ale není podle odpůrcu zažehnána

09.12.2022 12:34

Původně měl koncern Volkswagen oznámit rozhodnutí o stavbě Gigafactory v Líních 16. prosince. Koncern rozhodnutí odložil, odpůrci stavby ale říkají, že toto vyjádření zatím nic na situaci nemění.

Protest Gigafactory18

Volkswagen rozhodnutí odkládá, kdy bude rozhodnuto zatím není jasné. "Koncern Volkswagen a jeho dceřiná společnost PowerCo zodpovědná za baterie průběžně vyhodnocují vhodné lokality pro další gigafactory v Evropě. Žádné rozhodnutí zatím nepadlo, proces vyhodnocování pokračuje," potvrdil QAPu Pavel Jína, tiskový mluvčí ŠKODA AUTO Česká republika.

"Před investováním miliard eur budou znovu pečlivě posouzeny plány pro jednotlivé regiony. Není potřeba učinit rozhodnutí okamžitě, protože doposud učiněné kroky zaručují pokrytí dodávek baterií do roku 2028," dodal Jína.

Pro odpůrce továrny na baterie koncernu Volkswagen na letišti Líně se ale situace nemění. "Potenciální likvidace letiště není touto zprávou ani v nejmenším zažehnána," uvedl Michal Švihla, zástupce aeroklubů.

Iniciativa Zachraňme letiště Líně tak stále pokračuje, před několika dny vyšla výzva aviatikům České republiky a občanům k setkání na podporu záchrany letiště. Toto setkání se bude konat v sobotu 10. prosince od 14 hodin na náměstí T. G. Masaryka v Plzni.

Více o Gigafactory, která by mohla v Líních vzniknout

V ev. továrně, která by měla vyrábět baterie do aut, má pracovat 4 tisíce pracovníků. Nábor pracovníků je otázkou pěti let, neboť továrna by měla začít fungovat až v roce 2027. Samotná stavba má být zahájena v roce 2024.

Volkswagen má v plánu vybudovat několik takových továren na výrobu elektrobaterií po celé Evropě. Gigafactory tak už vzniká například ve Švédsku. Ev. továrna v Líních by měla dodávat zejména do mladoboleslavské Škodovky, dále do německého Ingolstadtu, Drážďan či Bratislavy.

Pokud by stavba Gigafactory v Líních vznikla, letiště by určitě zaniklo. Podle vyjádření koncernu VW a mladoboleslavské Škodovky se totiž nedá kombinovat s průmyslovou zónou, která by tu vznikla. Zlikvidována tak má být dráha. Zachována má být v tomto případě na letišiti určitě letecká záchranná služba. Ta by získala v prostoru letiště ale nově vybudované zázemí.

Ve hře místo Líní jsou ještě další lokality, aktuálně se pro koncern VW jeví jako vhodná i lokalita v Polsku, ve hře stále zůstává i Maďarsko, které ale nemá tolik benefitů jako Polsko a Líně.

ilustrační foto

 

 

SDÍLEJTE ČLÁNEK
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
Auto CB ŠKODA Kamiq flexi_03_24