Jak zvládnout karanténu? Zůstaňte v kontaktu a dodržujte denní řád

19.03.2020 8:31

Izolace spolu se strachem z šíření koronaviru se může podepsat na každém z nás. V karanténě žijeme zcela jiný život, než jsme zvyklí. Mnozí se potýkají s prací z domu. Přinášíme rady odborníků, jak si udržet duševní zdraví.

coronavirus-4914028_1920

Koronavirus se stal nenadálou součástí našich životů. "V současné době se všichni snažíme uchránit své fyzické zdraví, jsme izolováni od okolí a žijeme zcela jiný život než ten, na který jsme zvyklí. Mnohé z nás mohou provázet různé pocity od obav z neurčité budoucnosti až k úzkosti,“ uzavírá koučka vzdělávací společnosti MgC Group Martina Jandečková.

Jaká pravidla bychom měli dodržovat?

-Redukujte počet nových zpráv v médiích a vybírejte si, co a v jaké frekvenci sledujete a čtete. Není nutné mít 24 hodin „koronavirus news“.

-I v době izolace (zejména při home office) se snažte mít svůj denní řád a pravidelný rozvrh.
Zůstaňte v kontaktu. Neizolujte se, člověk je tvor společenský a sociální média a telefon nám kontakty umožňují.
-Zkuste si najít svoji denní dávku optimismu a tzv. malých radostí. Projděte se, uvařte si něco dobrého, přečtěte si pěknou knihu, podívejte se na film.
-Berte celodenní soužití v páru nebo s rodinou jako možnost „být konečně spolu a mít na sebe čas“. -Nevytahujte staré problémy nebo dokonce kostlivce ze skříně.


Řada firem zavedla práci z domu. Mnoha lidem se tak splnil sen o home office, pro jiné začalo období utrpení. Ne každý totiž z domu pracovat umí. Stačí ale jen stanovit si pravidla a dodržovat je

Den by měl začít jako vždy. Pořádnou snídaní a tím, že se převlékneme z pyžama. "Poté už je na každém, kdy a kde se do práce pustí. Ale mělo by to být vždy na vyhrazeném místě pouze na práci a také v daný čas, během kterého nebudete nikým z rodiny rušen. Zaměstnanci v home office by si měli nastavit a poté dodržovat organizaci a řád, ve kterém budou po dobu práce z domova fungovat. A právě organizace, řád a udržování (virtuálních) sociálních kontaktů jim mohou pomoci toto období překlenout a být nejen pracovně efektivní, ale i psychicky daleko více v pohodě,“ doporučuje Martina Jandečková.

Důležitým faktorem při práci z domova je komunikace, která by měla nadále pokračovat. V dnešním světě moderních technologií to není žádný problém. Komunikujte stejně, jako byste se nacházeli v kanceláři. „Využívejme online média, systémy, aplikace i sociální sítě. Možností je v současné technologiemi podporované době mnoho. Důležitý je sociální kontakt s kolegy, možnost věci komunikovat, společně vymýšlet, dostávat na ně zpětnou vazbu a pokud možno (virtuálně) spoluvytvářet,“ doporučuje Jandečková.

Základní pravidla home office:

-Domluvte se zaměstnavatelem na objemu a formě odevzdávané práce

-Vyhraďte si doma čas a místo na práci

-Je-li doma někdo další, vysvětlete, že teď pracujete, že vás nemají rušit
-Převlékněte se z pyžama
-Připravte si seznam úkolů
-Buďte ve spojení s ostatními jako vždy – mail, telefon, aplikace
-Dělejte si přestávky

FOTO: ilustrační 

SDÍLEJTE ČLÁNEK
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT