01.05.2025 14:30
01.05.2025 10:00
Filipojakubská noc byla v Plzeňském kraji klidná
Hasiči neměli žádný výjezd související s pálením čarodějnic
30.04.2025 17:51 30.04.2025 20:13
Policie hledá chlapce, který odešel z čerpací stanice
Stavba přestupního terminálu v Klatovech je v plném proudu - AKTUÁLNÍ FOTKY a VIZUALIZACE
V polovině února začala stavba přestupního terminálu na nádraží v Klatovech. Během prvního měsíce stavby došlo i na kácení dřevin, které by vadily výstavbě. Až do konce března je zakázáno před nádražím v Klatovech parkovat, od dubna tady začne platit úplný zákaz vjezdu.
Až do konce března je parkoviště před nádražím určeno pouze pro nástup a výstup cestujících. Parkovat se tady nesmí. Od 1. dubna 2025 začne platit zákaz vjezdu osobních vozidel do prostoru před nádraží. Terminál má být kompletně hotový do konce listopadu letošního roku.
Stavba nového autobusového terminálu byla oficiálně zahájena 11. února letošního roku. Během prvního měsíce proběhly přípravné práce, kácení a také byly zahájeny práce na přeložkách inženýrských sítí - kanalizace, voda, plyn. Vyplývá to z aktuálních informací Správy a údržby silnic Plzeňského kraje.
Terminál je budován na místě stávajícího parkoviště a přístupové komunikace k vlakovému nádraží v Klatovech. Cestujícím, kteří potřebují přestoupit z vlaku na autobus a naopak, tak po otevření terminálu odpadne cesta mezi nádražími.
Součástí nového terminálu bude nová příjezdová komunikace, nové autobusové zastávky, nástupiště pro MHD, dále odstavná stání pro autobusy, zastřešená nástupišťě a samostatné přístřešky u nástupišť, chodníky a stezky. Nový terminál bude mít sdělovací a informační systém, který bude cestující informovat o jízdních řádech.
V místě vznikne i parkoviště pro osobní automobily s kapacitou 106 parkovacích stání a v prostoru před nádražní budovou parkoviště K+R pro 4 vozidla a 1 vozidlo TAXI. Součástí stavby je výstavba nových inženýrských sítí a přeložky stávajících.
Investory stavby dopravního terminálu jsou Plzeňský kraj a město Klatovy. Stavba vyjde na 167 milionlů korun, část financí je pokryta z evropské dotace. Současně prochází modernizací i nádražní budova v Klatovech, za níž stojí Správa železnic. Ta zahájila rekonstrukci nádražní budovy za zhruba 337 milionlů korun v prosinci loňského roku. Trvat by měla dva roky. Psali jsme ZDE.
Památkově chráněná budova nádraží projde přestavbou, dojde k účelnějšímu využití vnitřních prostor, celá stanice bude bezbariérová. Rekonstrukcí projde nejen hlavní odbavovací hala, ale i obě křídla budovy.
Bezbariérová bude celá stanice díky výtahům, které spojí podchod s nástupišti i odbavovací halou. „Cestující nejvíc ocení úpravu vnitřních prostor, které budou navíc bezbariérově přístupné. To se týká i přístupů na nástupiště, z podchodu na ně povedou výtahy. Celá stanice získá také přehledný orientační systém,“ popisuje generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Pohled do historie klatovské železniční dopravy...
Komplex klatovského nádraží vznikl po roce 1872, první vlak přijel do Klatov 6. října 1876, celá trať byla zprovozněna o rok později po náročné dostavbě Špičáckého tunelu. Roku 1886 vznikla trať spojující Klatovy s městy Domažlice a Horaždovice.
Provoz klatovského železničního uzlu byl přerušen na konci 2. světové války, kdy bylo nádraží 20. dubna 1945 bombardováno spojeneckými letadly. Důvodem bylo zamezení pohybu německých transportů s vojskem, vězni a převozu munice. Budova nádraží byla při náletu zcela zničena a musela být stržena. Jména zahynulých železničářů připomíná pamětní deska v hale nové budovy klatovského nádraží, která byla uvedena do provozu v roce 1959.
V roce 2023 bylo rozhodnuto o rekonstrukci nádražní budovy a vybudování přestupního terminálu veřejné dopravy. Stavba začala 11. února 2025 a ukončena má být do konce listopadu téhož roku.
foto: QAP.cz, SUS PK, vizualizace město Klatovy