Lidé protestovali proti gigafactory v Líních: První, co se tady bude budovat, je tunel - FOTKY

10.12.2022 17:31

Na náměstí T. G. Masaryka v Plzni se v sobotu odpoledne sešli ti, kteří nesouhlasí s demolicí letištní plochy a přilehlých budov na letišti Líně. I přes mrazivé počasí většina lidí setrvala až do samotného konce události.

protest T.G.Masaryka proti Gigafactory_1222_QAP (12)
protest T.G.Masaryka proti Gigafactory_1222_QAP (12)protest T.G.Masaryka proti Gigafactory_1222_QAP (1)protest T.G.Masaryka proti Gigafactory_1222_QAP (2)protest T.G.Masaryka proti Gigafactory_1222_QAP (3)protest T.G.Masaryka proti Gigafactory_1222_QAP (4)protest T.G.Masaryka proti Gigafactory_1222_QAP (6)protest T.G.Masaryka proti Gigafactory_1222_QAP (5)protest T.G.Masaryka proti Gigafactory_1222_QAP (7)protest T.G.Masaryka proti Gigafactory_1222_QAP (8)protest T.G.Masaryka proti Gigafactory_1222_QAP (9)protest T.G.Masaryka proti Gigafactory_1222_QAP (10)protest T.G.Masaryka proti Gigafactory_1222_QAP (11)protest T.G.Masaryka proti Gigafactory_1222_QAP (12)protest T.G.Masaryka proti Gigafactory_1222_QAP (13)protest T.G.Masaryka proti Gigafactory_1222_QAP (14)protest T.G.Masaryka proti Gigafactory_1222_QAP (16)protest T.G.Masaryka proti Gigafactory_1222_QAP (15)protest T.G.Masaryka proti Gigafactory_1222_QAP (17)protest T.G.Masaryka proti Gigafactory_1222_QAP (18)protest T.G.Masaryka proti Gigafactory_1222_QAP (19)protest T.G.Masaryka proti Gigafactory_1222_QAP (20)protest T.G.Masaryka proti Gigafactory_1222_QAP (21)protest T.G.Masaryka proti Gigafactory_1222_QAP (22)protest T.G.Masaryka proti Gigafactory_1222_QAP (23)protest T.G.Masaryka proti Gigafactory_1222_QAP (24)protest T.G.Masaryka proti Gigafactory_1222_QAP (25)protest T.G.Masaryka proti Gigafactory_1222_QAP (26)protest T.G.Masaryka proti Gigafactory_1222_QAP (27)

Přesně ve 14 hodin se ozvala první slova protestujících na plzeňském náměstí T. G. Masaryka. Na pódiu, pod sochou prvního československého prezidenta, zahájil svou řeč svolavatel a šéf ČsSL Václav Vašek. Mimo jiné přečetl řeč starosty Líní, který se akce nemohl zúčastnit. “Jak jistě víte, dlouhodobě nepovažujeme zrušení funkčního letiště za správné. Je snadné něco zrušit, ale mnohem obtížnější je něco vybudovat. Nejsem si jist, zda existuje přijatelná možnost kompenzace letiště podobné velikosti. Držím vám palce ve vašem boji,” vzkázal na dálku Michal Gotthart.

Po úvodní řeči Václava Vaška vyjádřil svůj názor i jeden z příznivců výstavby gigafactory. “Když tady ta továrna bude, tak to přinese finance do regionu i nová pracovní místa,” zvolal do davu. Lidé se na muže s opačným názorem vulgárně obořili. Po krátké rozepři se atmosféra uvolnila a po zbytek protestu k žádnému velkému konfliktu nedošlo.

Vládo, likvidujte různá smetiště, ne však toto letiště! Stop gigafucktory! a další transparenty jasně vyjadřovaly názor účastníků dnešního protestu. “Jsme tady pro to, abychom podpořili iniciativu letců a svazu letectva a všech, kterým není jedno, jak vláda rozhoduje o nás bez nás. Chodíte někdo do hospody? Já ano. Tam se dozvídám hrozné věci, že už je dávno rozhodnuto, že je to jisté. Já to tak nevidím,” řekl Jiří Glos, bývalý velitel posádky města Plzeň a ocenil snahu všech přítomných letiště zachránit.

Ve své řeči zmínili Jiří Glos i Vodárnu Plzeň. “Co dostatečná kapacita vodních zdrojů? Potřeba je minimálně milion kubíků navíc v dané lokalitě. Generální ředitel Vodárny Plzeň dal jasné stanovisko, že to bez ohromných investic nelze zajistit,” komentoval jedno z několika nesplněných kritérií, bez kterých se nedá taková továrna vystavit.  

K tomuto tématu se nedávno vyjádřil generální ředitel Jiří Kozohorský: “Voda patří státu, o tom rozhoduje státní podnik Povodí Vltavy, který dá pevné limity, kolik vody kdo smí odebrat. Stanovisko vždy bylo, že potřebujeme vodu pro potřeby obyvatel s nepatrnou rezervou. S gigafactory nepočítáme, nemáme na to kapacitu.”

Na protestech zazněla i slova týkající se financí. “To první, co se tady bude budovat je tunel. Obrovský tunel,” zahájil svou řeč ekonom Josef Piňos z ČsSL a pokračoval: “Vláda má evidentní zájem, aby Volkswagen stavěl v Líních. Dráha má 2,5 km a šířku 60 m. Když jsem zjišťoval, jaká plocha by musela být pro letecký provoz zachována, zjistil jsem, že 120 až 150 hektarů. Celý areál má přes 600 hektarů. Pokud Volkswagen požaduje 200, to se tam vejde. Není tedy důvod letiště likvidovat. Oni ale potřebují letiště zlikvidovat, aby tam proteklo 9 miliard. Ještě v utajeném režimu.”  Podle vyjádření koncernu VW a mladoboleslavské Škodovky se ale nedá kombinovat letiště s průmyslovou zónou.

Původně měl koncern Volkswagen oznámit rozhodnutí o stavbě gigafactory v Líních 16. prosince. Koncern rozhodnutí odložil. “Je to nemalá zásluha vás a Václava, že Volkswagen rozhodnutí odložil. Jde ale o to, že my nebudeme ještě dlouho vědět, jestli tady Volkswagen bude stavět nebo ne. I přes to, jsme ale měli v září bourat. Nemá to nejmenší logiku,” pronesl před zaplněným náměstím právník Jindřich Raichl.

Další akce se na letišti v Líních už chystají, brzy Vás budeme informovat.

Foto QAP

 

 
SDÍLEJTE ČLÁNEK
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
Auto CB ŠKODA Kamiq flexi_03_24