Hartleyova kometa poletí kolem Země

08.10.2010 14:55

Kolem planety Země proletí v těsné blízkosti v nejbližších dnech Hartleyova kometa. Za posledních 15 let byla kometa u Země viděna jen dvakrát. Nepromeškejte to!

K planetě Zemi se v příštích asi 10 dnech přiblíží Hartleyova kometa. Viditelná bude pouhým okem na neosvětlené obloze jako obláček. Za posledních 15 let byly pozorovány v blízkosti Země jen 2 komety. Nenechte si uját jedinečnou příležitost.

Těmi dříve pozorovanými byly v roce 1996  kometa C/1996 B2 Hyakutake, která se přiblížila na 15 milionů kilometrů, a v roce 2006 73P/Schwassmann-Wachmann na 12 milionů kilometrů.

Hartleyova kometa bude viditelná většinu noci vysoko nad obzorem až do listopadu. Ve středu 20. října projde jen 0,12 astronomické jednotky tzn 18 milionů kilometrů od Země, a 28. října projde přísluním, tedy bude nejblíže Slunci. Tato kometa byla objevena v roce 1986 na australské observatoři v Sidding Spring slavným lovcem komet Malcolmem Hartley, který je objevitelem celkem 13 komet. Jádro této komety je velice malé s průměrem zhruba 1,2 kilometry. Astronomové ji proto předpovídají krátký život.

Kometa proletí během října souhvězdími Persea, Žirafy, Vozky a na konci měsíce bude v souhvězdí Blíženců. Ze souhvězdí Blíženců se posune do Jednorožce, Malého psa a listopadovou pouť po obloze zakončí v souhvězdí Lodní zádě. Na konci listopadu se začne vzdalovat od Země. Zblízka bude kometu zkoumat vesmírná sonda Deep Impact, vyslaná NASA.