QAPOVKY – NEJRYCHLEJŠÍ ZPRÁVY

27.04.2025 20:36

Fotbal: Plzeň porazila doma Spartu

FC Viktoria Plzeň - AC Sparta Praha 2:0 (1:0)

Historický Faltusův most najde nové využití. Přesune se na jiné místo

17.03.2025 13:19

Plzeň se chystá na přesun historického Faltusova mostu, který bude nově sloužit chodcům a cyklistům. Po několika letech, kdy most ležel nevyužitý v areálu Škodovky, bude nově umístěn přes karlovarskou výpadovku.

Faltusův most_0325 (3)

„Po mostu chodily generace Škodováků do práce, ale při přestavbě tratě byl sejmut a ležel nevyužitý. Město ho získalo do vlastnictví a stát most uznal za kulturní památku. Nebylo tedy možné, aby skončil jen tak ve šrotu a jsem rád, že konstrukce bude mít zase nové využití a cyklisté a chodci díky němu budou moci bezpečně a pohodlně překonávat rušnou karlovarskou výpadovku,“ řekl náměstek primátora pro oblast dopravy a životního prostředí Aleš Tolar.

A tak Faltusův most, který bude přesunut z bývalého areálu Škodovky, ještě letos začne sloužit lidem na novém místě. Cyklisté a pěší ho využíjí na svých výletech přes karlovarskou výpadovku těsně za okraj Plzně.

Na mostě v novém umístění bude zhotovena nová železobetonová mostovka, čímž bude obnoven jeho původní charakter ze 30. let minulého století. Osvětlení vyřeší trojice historizujících svítidel umístěných na horním rámovém portálovém ztužení, a to na začátku, uprostřed a na konci mostu. Tím bude opět dosaženo původního stavu z doby prvorepublikového provozu mostu.

Takzvaný Faltusův most nese jméno profesora Františka Faltuse (1901–1989), který po studiu techniky ve Vídni a práci v tamní mostárně Waagner-Biro nastoupil v březnu 1926 v Plzni do Škodových závodů. Stal se průkopníkem nové technologie svařování mostních konstrukcí.

„Přímo na mostě budou cedule, z nichž se lidé dozvědí o osobě projektanta mostu a jedinečnosti konstrukce, která je dokladem výjimečné strojírenské minulosti našeho města,“ dodal Aleš Tolar.

Práce na přesunu a uložení Faltusova mostu už začaly a město vyjdou na 60,7 milionu korun s DPH, z toho 16 milionů pokryje evropská dotace.

Foto: P. Eret, H. Škardová, mapa MMP

Most navržený Františkem Faltusem vyrobily Škodovy závody v roce 1931. Původně sloužil Škodovákům k překonávání železniční trati na Domažlice, která areálem Škodovky prochází. Podle Jany Bukovské z Národního památkového ústavu v Plzni šlo o první použití ocelové konstrukce plně svařované elektrickým obloukem u silničního mostu na území tehdejšího Československa. Ve své době šlo také o největší most svého druhu na světě. Na svém původním místě sloužil do roku 2019, pak jej odkoupilo město Plzeň za cenu šrotu, tedy přibližně za 3,5 milionu korun.

SDÍLEJTE ČLÁNEK
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
Auto CB ŠKODA Plus 15 let