28.04.2025 11:38
27.04.2025 20:36
Fotbal: Plzeň porazila doma Spartu
FC Viktoria Plzeň - AC Sparta Praha 2:0 (1:0)
27.04.2025 17:41
V Domažlicích začínají v pondělí oslavy osvobození
Historický Faltusův most najde nové využití. Přesune se na jiné místo
Plzeň se chystá na přesun historického Faltusova mostu, který bude nově sloužit chodcům a cyklistům. Po několika letech, kdy most ležel nevyužitý v areálu Škodovky, bude nově umístěn přes karlovarskou výpadovku.

„Po mostu chodily generace Škodováků do práce, ale při přestavbě tratě byl sejmut a ležel nevyužitý. Město ho získalo do vlastnictví a stát most uznal za kulturní památku. Nebylo tedy možné, aby skončil jen tak ve šrotu a jsem rád, že konstrukce bude mít zase nové využití a cyklisté a chodci díky němu budou moci bezpečně a pohodlně překonávat rušnou karlovarskou výpadovku,“ řekl náměstek primátora pro oblast dopravy a životního prostředí Aleš Tolar.
A tak Faltusův most, který bude přesunut z bývalého areálu Škodovky, ještě letos začne sloužit lidem na novém místě. Cyklisté a pěší ho využíjí na svých výletech přes karlovarskou výpadovku těsně za okraj Plzně.
Na mostě v novém umístění bude zhotovena nová železobetonová mostovka, čímž bude obnoven jeho původní charakter ze 30. let minulého století. Osvětlení vyřeší trojice historizujících svítidel umístěných na horním rámovém portálovém ztužení, a to na začátku, uprostřed a na konci mostu. Tím bude opět dosaženo původního stavu z doby prvorepublikového provozu mostu.
Takzvaný Faltusův most nese jméno profesora Františka Faltuse (1901–1989), který po studiu techniky ve Vídni a práci v tamní mostárně Waagner-Biro nastoupil v březnu 1926 v Plzni do Škodových závodů. Stal se průkopníkem nové technologie svařování mostních konstrukcí.
„Přímo na mostě budou cedule, z nichž se lidé dozvědí o osobě projektanta mostu a jedinečnosti konstrukce, která je dokladem výjimečné strojírenské minulosti našeho města,“ dodal Aleš Tolar.
Práce na přesunu a uložení Faltusova mostu už začaly a město vyjdou na 60,7 milionu korun s DPH, z toho 16 milionů pokryje evropská dotace.
Foto: P. Eret, H. Škardová, mapa MMP
Most navržený Františkem Faltusem vyrobily Škodovy závody v roce 1931. Původně sloužil Škodovákům k překonávání železniční trati na Domažlice, která areálem Škodovky prochází. Podle Jany Bukovské z Národního památkového ústavu v Plzni šlo o první použití ocelové konstrukce plně svařované elektrickým obloukem u silničního mostu na území tehdejšího Československa. Ve své době šlo také o největší most svého druhu na světě. Na svém původním místě sloužil do roku 2019, pak jej odkoupilo město Plzeň za cenu šrotu, tedy přibližně za 3,5 milionu korun.