Podívejte se s QAPem do nové vozovny na Slovanech – FOTKY

16.03.2023 14:05

Jedna z největších akcí v novodobé historii Plzeňských městských dopravních podniků (PMDP) je zajisté rekonstrukce tramvajové vozovny na Slovanech. Ta je po několika měsících hotova. Ve čtvrtek 16. března byla slavnostně otevřena. Podívejte se s QAPem do moderní tramvajové vozovny.

Vozovna Slovany_Plzeň_0323_QAP (19)
Vozovna Slovany_Plzeň_0323_QAP (19)Vozovna Slovany_Plzeň_0323_QAP (9)Vozovna Slovany_Plzeň_0323_QAP (3)Vozovna Slovany_Plzeň_0323_QAP (4)Vozovna Slovany_Plzeň_0323_QAP (1)Vozovna Slovany_Plzeň_0323_QAP (2)Vozovna Slovany_Plzeň_0323_QAP (6)Vozovna Slovany_Plzeň_0323_QAP (7)Vozovna Slovany_Plzeň_0323_QAP (11)Vozovna Slovany_Plzeň_0323_QAP (12)Vozovna Slovany_Plzeň_0323_QAP (13)Vozovna Slovany_Plzeň_0323_QAP (14)Vozovna Slovany_Plzeň_0323_QAP (15)Vozovna Slovany_Plzeň_0323_QAP (16)Vozovna Slovany_Plzeň_0323_QAP (17)Vozovna Slovany_Plzeň_0323_QAP (18)Vozovna Slovany_Plzeň_0323_QAP (20)Vozovna Slovany_Plzeň_0323_QAP (21)Vozovna Slovany_Plzeň_0323_QAP (22)Vozovna Slovany_Plzeň_0323_QAP (23)Vozovna Slovany_Plzeň_0323_QAP (24)Vozovna Slovany_Plzeň_0323_QAP (25)Vozovna Slovany_Plzeň_0323_QAP (26)Vozovna Slovany_Plzeň_0323_QAP (27)Vozovna Slovany_Plzeň_0323_QAP (28)

Historie vozovny se váže k roku 1943. V té době se postavila první vozovna na Slovanech, do té doby tramvaje parkovaly v Curkovarské ulici. Vozovna ale postupně přestala kapacitně stačit a časem došlo k přístavbám. Stav vozovny byl poslední roky v dezolátním stavu, rekonstrukce byla opravdu nutná, a tak 13. října 2020 byla zahájena stavba. Celková cena se vyšplhala na 1,8 mld. Kč, z toho více jak třetinu pokryla získaná dotace.

Rekonstrukce trvala 29 měsíců a probíhala za plného provozu. To nebylo jednoduché pro nikoho ze zainteresovaných. „Největší oříšek byl vymyslet plán organizace výstavby. Vozovna musela stále fungovat. Výstavba probíhala za provozu a postupně se dokončovaly jednotlivé haly,“ prozradil QAPu Vladimír Seidl, předseda představenstva společnosti Metroprojekt Praha a.s. „Velký dík patří i řidičům. Dlouhé období totiž stála většina tramvají mimo vozovnu, řidiči museli parkovat vozy na konečných stanicích, bylo to pro ně velmi náročné. Vše jsme se snažili udělat tak, aby cestující nic nepoznali,“ doplnil Jiří Trnka, technik PMDP.

Zajímavostí budovy je využívání dešťové vody. Celá vozovna je totiž založena na principu odpovědného nakládání s dešťovou vodou. Do tohoto konceptu je zahrnuta i zelená střecha o výměře cca 13,5 tisíce metrů čtverečních. Voda se využívá na mycí lince. „Vozy myjeme jednou za 14 dní. Na to nyní používáme mix vody vodovodní a dešťové. Dokážeme jímat vodu ze zelené střechy. Přebytečná voda ze střechy stéká přes filtrační jednotky do obrovských jímek, následně přiteče potrubím do čistící jednotky, kde se z vody dešťové udělá voda užitková. Ta se poté používá na mytí vozů,“ popsal systém Jiří Trnka.

To, že jde opravdu o kvalitní technickou stavbu, svědčí i to, že projekt rekonstrukce vozovny získal první místo v prestižní mezinárodní soutěži Global Light Rail Awards. „Ocenění jsme získali za nejlepší projekt tramvajové trati nebo vozovny. Jsme rádi, že technické řešení, které jsme tu navrhli, se líbí i ve světě,“ řekl Vladimír Seidl.

Každá tramvaj, která je v provozu, potřebuje kompletní údržbu zhruba jednou za dva měsíce. Nové prostory nabízí technikům lepší podmínky pro práci. Moderní vybavení technici kvitují. Například podúrovňový soustruh na obrábění ojetých kol, díky kterému obráběči zvládnou za jednu směnu i celý vůz. „Zmínil bych také zvedáky. Pro každý typ podvozku byl samostatný zvedák, nyní máme sadu zvedáků, která se dá nastavit na jakoukoliv tramvaj. Jsou zde moderní technologie, které nám urychlí a usnadní práci,“ upřesnil technik PMDP.

„Jednalo se o jednu z největších výzev, které jsme za posledních několik desítek let čelili, a musím říci, že jsme na výsledek náležitě pyšní. Nová vozovna poskytuje kvalitnější a modernější zázemí nejen pro tramvaje a údržbu, ale také pro všechny zaměstnance. Nemohu jinak než poděkovat všem, kteří se na rekonstrukci podíleli, včetně našich zaměstnanců, kteří ve velmi obtížných podmínkách výstavby zajistili bezvadný provoz MHD,“ řekl Jiří Ptáček, generální ředitel PMDP.

Podívejte se do fotogalerie, jak to v nové vozovně vypadá.

Foto QAP

SDÍLEJTE ČLÁNEK
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT