Suchej únor skončil. Až 11 % lidí zahání alkoholem úzkost z aktuální společenské situace

02.03.2023 8:49

Suchej únor znovu ukázal Česko i Slovensko ve střízlivých barvách. V České republice ho drželo opět na 900 tisiíc dospělých.

DSC_5409

Úderem úterní půlnoci skončil 11. ročník tradiční zdravotně osvětové kampaně Suchej únor. Ta pomáhá široké veřejnosti prověřit její vztah k alkoholu a dlouhodobě mění zaběhlé návyky. Důvodem je nadměrná spotřeba alkoholu v ČR. Rizikově u nás pije více než 1 000 000 lidí. Letos si „Sucháč“ vyzkoušelo opět 13 % dospělých .

Kampaň rámovalo téma střízlivého posouvání hranic skrze autentickou tvorbu a kreativitu. Nechyběl tradiční tematický výzkum, který ukázal, že až 11 % lidí zahání úzkost z aktuální společenské situace alkoholem.

Krize alkoholu přejí

Ani letos nechyběl tematický výzkum, tentokrát ve spolupráci s agenturami Nielsen a ResSOLUTION Group. Kromě dosahu kampaně se tentokrát soustředil na prožívání lidí v kontextu aktuální společenské situace (válka na Ukrajině, inflace, ceny energií atd.). Data ukazují, že aktuální společenská situace ovlivnila duševní pohodu u více než poloviny české dospělé populace.

  • Významná část (11 %) deklaruje, že úzkosti způsobené těmito externími vlivy, zahání alkoholem.
  • V přepočtu na celá čísla se jedná o opravdu nezanedbatelné množství lidí.
  • Platí přitom to samé, co platilo v období koronaviru. Čím ohroženější skupina, resp. čím rizikovější je u člověka konzumace alkohol, tím větší je šance, že se na jeho konzumaci negativně promítnout externí faktory typu stres, úzkost z nějaké situace apod.

„V ČR je stále nadměrná spotřeba alkoholu. Více než 1,5 milionu lidí v České republice má nakročeno k rizikové konzumaci alkoholu a téměř 6 % celkové úmrtnosti v Česku jde na vrub alkoholu. Proto jsem rád, že se Ministerstvo zdravotnictví aktivně připojí a podpoří osvětovou kampaň Suchej únor i v rámci preventivních kroků, které jako ministr prosazuji. Na tomto místě je třeba zdůraznit, že náklady spojené za léčbů v důsledku konzumace alkoholu se v České republice se pohybují kolem 56 miliard korun ročně. Proto prevence v souvislosti s konzumací alkoholu sehrává klíčovou roli,” komentuje smysl kampaně Suchej únor ministr zdravotnictví Vlastimil Válek.

Foto ilustrační Martin Hanáček

SDÍLEJTE ČLÁNEK
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
Auto CB ŠKODA Kamiq flexi_03_24