QAPOVKY – NEJRYCHLEJŠÍ ZPRÁVY

V Plzni se testuje první chytrá tramvaj. Dokáže reagovat na nepředvídatelné události

24.07.2024 10:58

V Plzni dojde v provozu ročně v průměru ke 300 až 400 větším či menším nehodám, jen na tramvajích jde o cca 100 nehod. Pro projekt chytré tramvaje, která dokáže komunikovat s okolím a reagovat na různé situace, byla využita tramvaj Škoda 40T.

chytrá tramvaj 24_ZČU (3)
chytrá tramvaj 24_ZČU (3)chytrá tramvaj 24_ZČU (1)chytrá tramvaj 24_ZČU (2)

Západočeská metropole by v budoucnu měla být chytrým městem, ve kterém bude doprava bezpečnější, efektivnější a ekologicky přívětivější. Součástí této modernizace mohou být v budoucnu i chytré tramvaje, které dokážou komunikovat s okolím a reagovat na různé situace.

V červenci 2024 začala první taková tramvaj jezdit po testovacím okruhu v Plzni. Jedná se o moderní tramvaj, která vznikla v rámci výzkumného projektu DIDYMOS. Tramvaj je osazená speciálními jednotkami umožňujícími komunikovat s dopravní infrastrukturou a orientovat se v prostoru díky kamerám a lidarům. Za využití aktuálních a velmi přesných mapových podkladů dokáže reagovat na nepředvídatelné události, které mohou během jízdy nastat. Mezi ně patří například překážky na trati či přecházející chodci.

Pro projekt byla využita tramvaj Škoda 40T, do které Škoda Group instalovala vlastní antikolizní systém ACS vyvinutý speciálně pro tramvaje. Ten je jedním ze základních stavebních prvků autonomní dopravy. Do vozu byla nainstalovaná také jednotka umožňující C2X komunikaci. Tento systém dokáže varovat řidiče například na blížící se sanitní vůz nebo zajistí vozu přednostní průjezd křižovatkou.

Během úspěšných pilotních testů na tramvajové smyčce u kampusu Západočeské univerzity v Plzni výzkumníci ověřili reakce tramvaje v kritických situacích. Testování pokrývalo automatickou detekci překážky v průjezdném profilu tramvaje, rozpoznání vozu přijíždějícího ze slepého úhlu i upozornění na blížící se a následně zasahující vozidlo IZS. Během testů se ověřovala i schopnost tramvaje automatizovaně detekovat a dále informovat okolní vozidla o nehodě.

To by mohlo v budoucnu výrazně snížit nehodovost tramvají. Podle generálního ředitele Plzeňských městských dopravních podniků Jiřího Ptáčka dojde v Plzni v provozu ročně v průměru ke 300 až 400 větším či menším nehodám. „Jen na tramvajích je to každým rokem okolo 100 dopravních nehod se škodou až 5 mil. Kč. Pokud by antikolizní systém dokázal tyto události eliminovat, nebude to jen o úsporách nákladů, ale především o snížení počtu zranění, ke kterým při nehodách bohužel často dochází,“ míní Jiří Ptáček.

Součástí projektu bylo i obohacení stávajícího 3D modelu města Plzně o pilotní oblast s tramvajovou smyčkou. „Naše práce spočívala především ve vizualizaci dat z digitálního dvojčete tramvajového úseku nad 3D modelem Plzně a rozšíření tohoto modelu o vybrané 3D objekty z HD map, které budou využitelné nejen pro potřeby autonomního řízení, ale i další agendy města Plzně,” vysvětlil Karel Janečka z Fakulty aplikovaných věd Západočeské univerzity v Plzni. Doplněný model v budoucnu umožní další testování autonomních systémů, a to nejen na tramvajích, ale i na automobilech.

Právě moderní technologie v nadcházejících letech pomohou zvýšit bezpečnost provozu, ale také komfort řidičů i obyvatel a návštěvníků města Plzně.

Jedním z hlavních výstupů projektu bude také metodika pro integraci moderních technologií do městské hromadné dopravy. Ta vznikne na základě výsledků testování a ve spolupráci s Ministerstvem dopravy, které je garantem projektu.

Vývoj autonomní tramvaje sleduje od samotného počátku i primátor města Plzně Roman Zarzycký, který byl u zrodu projektu z pozice předsedy představenstva Plzeňských městských dopravních podniků. „Mám radost, že se ve vývoji podařilo ujít kus cesty, a pevně věřím, že se autonomní tramvaj co nejdříve osvědčí i v ostrém provozu. Plzeň je průmyslové město a jako primátor budu průmysl 4.0 vždy podporovat,“ uvedl prmiátor města Plzně.

Foto, video ZČU

SDÍLEJTE ČLÁNEK
Zvednu vam to_copy
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT