QAPOVKY – NEJRYCHLEJŠÍ ZPRÁVY

27.04.2025 20:36

Fotbal: Plzeň porazila doma Spartu

FC Viktoria Plzeň - AC Sparta Praha 2:0 (1:0)

Demolice akvaduktu na Hadrovci! Nahradí ho nová lávka - FOTKY

15.03.2025 11:05

Současný akvadukt na Hadrovci bude brzy zdemolován, nahradit ho má nový. Podrobnosti jsme zjišťovali přímo u domažlického starosty. Přinášíme také aktuální fotky před demolicí. Ve fotogalerii najdete i archivní fotografie původní lávky.

IMG_0248

Akvadukt na Hadrovci na Domažlicku je unikátní, jediný svého druhu v Česku. „Jde o jediný akvadukt, který vede přes železnici v České republice,“ řekl starosta Domažlic Stanislav Antoš.

Akvadukt vede přes železniční trať z Plzně do Mnichova, nachází se v místě zvaném Hadrovec nedaleko železniční zastávky Havlovice a vede zde i mezinárodní cyklotrasa. Voda tady léta proudila korytem vedle lávky přímo nad kolejemi. V poslední době už ale bylo voda odkloněna, rameno zaslepeno a teď je lávka dokonce celá uzavřena.

„Současný akvadukt byl napaden dřevokaznou houbou. Lávka je v současnosti uzavřena, proběhne demolice a nahradí ji lávka nová,“ potvrdil QAPu starosta Domažlic Stanislav Antoš.

Demolice dřevěné lávky, která tady nahradila původní v roce 2012, proběhne během března mimo čas provozu a nebude nutná výluka. „Teď je v místě zákaz vstupu do doby, než tam bude nová lávka,“ uvedl starosta Stanislav Antoš.

Nová lávka má být kovová. „V současnosti už se projektuje nová lávka. Předcházelo tomu velmi konstruktivní jednání se Správou železnic. Bylo třeba vyřešit zajištění tekoucí vody ve vztahu k elektrizaci,“ doplnil Stanislav Antoš s tím, že pod lávkou povede i druhá kolej, která bude elektrifikovaná. „Musí to být bezpečné, mít dostatečný spád apod. V elektrizaci se s tím počítá. Tam, kde povede voda nad trolejí, musí být voda vedena nejen v korytě, ale i potrubí,“ řekl starosta.

Pohled do historie akvaduktu na Hadrovci

Akvadukt byl vybudován po výstavbě železniční trati Plzeň - Furth im Wald v roce 1861. Vodu bylo nutné zajistit pro domažlické mlýny, koryto vodního náhonu Teplé Bystřice přerušila právě nově vybudovaná železnice. 

Původní akvadukt měl délku 32 metrů, jednalo se kovové koryto, kde tekl potok a vedle byla lávka pro pěší. Akvadukt byl ale bohužel stržen kvůli elektrifikaci železniční trati. Elektrifikace je stále v plánu, podle nejnovějších informací byl měla stavba začít v roce 2027 a hotovo by mohlo být do roku 2030.

"V roce 1984 bylo toto unikátní technické dílo uzavřeno a v následujícím roce sneseno železničním jeřábem z Českých Budějovic. Lze se domnívat, že tehdejším Československým státním drahám vadil akvadukt z důvodu jeho obtížné údržby. V zimě totiž koryto často promrzalo a dva dělníci museli pravidelně prosekávat led, aby nedocházelo k přetékání vody na železniční trať," uvádí Alexej Petrašovský na webu domazlicky-dejepis.cz

V roce 2012 byl otevřen dřevěný akvadukt, stal se součástí mezinárodní cyklostezky Praha - Plzeň - Regensburg. O otevření jsme psali ZDE.

foto: QAP, archiv města Domažlice

 

SDÍLEJTE ČLÁNEK
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
Auto CB ŠKODA Plus 15 let