25.11.2025 12:39
Senior Expres v Plzni má nového provozovatele. Registrace běží
Aby mohli senioři a lidé se zdravotním postižením službu používat, musí se nejprve zaregistrovat. Jak na to? Čtěte v článku.
25.11.2025 12:39
Aby mohli senioři a lidé se zdravotním postižením službu používat, musí se nejprve zaregistrovat. Jak na to? Čtěte v článku.
25.11.2025 11:19
25.11.2025 9:39
Plzeň od ledna 2026 spustí novou podobu služby Senior Expres. Aby mohli senioři a lidé se zdravotním postižením službu používat, musí se nejprve zaregistrovat. Jak na to? Čtěte v článku.
Vedení města Plzně v úterý 25. listopadu představilo novou koncepci oblíbené služby Senior Expres, která pomáhá Plzeňanům starším 70 let a lidem se zdravotním postižením cestovat po městě za zvýhodněnou cenu. Od ledna 2026 převezme provoz firma EcoCity TAXI. S tím se pojí několik novinek.
„Loni Senior Expres přepravil 20 925 lidí a zájem o něj mezi seniory a lidmi s postižením roste. Naším cílem je, aby služba byla kvalitní, komfortní a pro seniory také finančně dostupná. Pevně věřím, že nový poskytovatel všechny tyto naše požadavky splní,“ uvedl primátor města Plzně Roman Zarzycký.
Registrace je povinná a už nyní je spuštěna
Zdaleka nejdůležitější je povinná registrace všech uživatelů, kteří chtějí Senior Expres využívat.
„Především se každý, kdo chce služby Senior Expres využívat, musí zaregistrovat. Registrace už je spuštěna a lze ji provést více způsoby. Je jednoduchá, intuitivní a připravena tak, aby ji každý zvládl,“ zdůraznil náměstek pro dopravu Aleš Tolar.
Registraci lze provést třemi způsoby:
Jízda jen s Plzeňskou kartou nebo čipem
Při nástupu a výstupu se klient musí nově identifikovat buď Plzeňskou kartou, nebo NFC čipem. Kdo kartu nemá, ten může při registraci požádat o čip – dostane ho zdarma při své první jízdě.
50 korun za jízdu po Plzni
Velkou novinkou je možnost spolujízdy. „Spolujízda vznikla proto, aby byla služba efektivnější. Nyní existuje možnost odvézt dva, tři seniory najednou, pokud se jejich cíle a požadavek na čas shodují. Klient za cestu zaplatí padesát korun. Pokud senior spolujízdu odmítne, trvá na tom, že pojede sám, zaplatí sto korun,“ vysvětlil Aleš Tolar.
Pokud klient souhlasí se spolujízdou, ale provozovatel k němu žádného dalšího spolucestujícího nenajde, zaplatí senior stále pouze 50 korun.
Ceník:
Mimo území Plzně je možné jet jen do vybraných sociálních zařízení v Zbůchu, Třemošné a Vejprnicích. Zde se doplácí tarifní kilometry. Například do Třemošné zaplatí za cestu po Plzni 50 korun a za cestu od hranic města do Třemošné 185,49 koruny.

Více jízd a delší provoz
Podle nového provozovatele bude ve špičce jezdit minimálně sedm vozidel, a to každý den od 6 do 22 hodin, včetně víkendů a svátků. Vozidla budou nízkoemisní, tedy elektromobily nebo hybridy. „Vozový park je co nejkomfortnější, jsou to vozidla s posuvnými dveřmi a vysokým podvozkem," konstatoval jednatel EcoCity TAXI Miroslav Bláha.
Náměstek primátora Aleš Tolar uvedl, že dosud službu využívalo přibližně 2 000 seniorů, přestože v Plzni žije přes 20 tisíc lidí starších 70 let. „Kapacita byla jedním z nejčastějších kritických bodů. Nový model má zajistit, aby se dostalo na více zájemců," dodal.
Novinkou je možnost objednat si jízdu až tři týdny předem. Dosud to bylo sedm dní. „Senioři si budou moci nově objednat jízdu až 21 dnů dopředu. Navíc i v případě, že si klient jízdu objedná čtyři dny před požadovaným termínem či ještě později, tedy i v daný den, má stále šanci jízdu realizovat. V případě naplněné kapacity mu může být nabídnuta spolujízda či jiný čas,“ dodal Aleš Tolar.
Telefonické objednávky bude možné vyřídit v pracovní dny od 7 do 15 hodin.
Jízdy na rok 2026 lze objednávat od 11. prosince, a to na telefonní lince 777 361 361, přes aplikaci ecocity taxi nebo webový formulář.
Levnější náklady
Náklady za ujetý kilometr, které město hradí současnému provozovateli Plzeňským městským dopravním podnikům (do 31. 12. 2025), činí 57,50 koruny včetně DPH. Novému provozovateli zaplatí za ujetý kilometr 26,50 koruny včetně DPH. Manipulační jízdy propláceny nebudou. Pokud tedy vozidla ujedou za rok stejný počet kilometrů jako v posledních letech, město zaplatí provozovateli cca 5,2 milionu korun včetně DPH. Pokud provozovatel službu zefektivní a ujede více kilometrů, bude částka vyšší, což je také základním očekáváním, které město vedlo k výběru nového provozovatele. V roce 2024 zaplatilo město stávajícímu provozovateli služby 11 milionů korun včetně DPH.
Foto QAP