Policie varuje: Podvodníci využívají nové metody!

24.04.2021 16:35

Kriminalisté řeší desítky případů se škodami v řádu milionů korun. Podvodníci čím dál tím častěji využívají nové trendy, jak z lidí vylákat peníze. Jedná se o vishing a spoofing.

QAP - úvodní fotka

Podvodníci využívají jednu z metod sociálního inženýrství a to takzvaný vishing. "Jedná se o princip, který je založený na telefonních hovorech, kdy se v tomto případě osoby volajících zpravidla představují jako pracovníci banky, kteří zjistili napadení bankovního účtu. Tito domnělí pracovníci banky svými tvrzeními vystraší osobu, které volají, přičemž jejich hlavním cílem je získat její peníze," uvedl mluvčí policie Ondřej Moravčík.

Podvodníci lidem sdělí, že je nutné, aby finanční prostředky byly z vlastního účtu okamžitě převedeny na jiný účet s tím, že budou po vyřešení celé věci následně vráceny. Jenže to se samozřejmě nestane. "Tento typ podvodného jednání je nebezpečný zejména v tom, že falešní pracovníci bank mohou již před hovorem nejenom znát různé informace o osobách, které kontaktují, ale hlavně při hovorech užívají tak zvaný spoofing telefonního čísla, při kterém dokážou napodobit jakékoliv telefonní číslo, včetně infolinek bank," doplnil mluvčí policie.

Někdy podvodníci vystupují jako policisté, s cílem ujistit se o pravdivosti tvrzení ohledně napadení bankovního účtu a nutnosti převodu peněz na „bezpečný“ bankovní účet dle předchozích instrukcí domnělých pracovníků bank.

Jak se v tomto případě zachovat? Policie radí:

  • Nereagujte na podobné hovory a v žádném případě nesdělujte k Vaší osobě žádné citlivé údaje ani bezpečností údaje z vaší platební karty, nebo přístupové údaje k online bankovnictví.
  • Nikdy nikomu nesdělujte a ani nepřeposílejte bezpečnostní / autorizační kód, který Vám přišel formou SMS zprávy.
  • Myslete na to, že útočník dokáže napodobit jakékoliv telefonní číslo, odesílatele SMS zprávy, ale třeba i e-mailovou adresu.
  • Nikdy nikomu podezřelému neumožňujte vzdálený přístup do Vašeho počítače.
  • Sledujte a pečlivě čtěte informace od Vaší banky v internetovém bankovnictví.
  • Při každém vstupu do internetového bankovnictví kontrolujte, zda odpovídá doména přihlašovací stránky. Toto platí vždy, když někam zadáváte své osobní nebo přihlašovací údaje.
  • Aktualizovat software, antivirový program, firewall.
  • Buďte neustále ostražití, protože i vy se můžete stát cílem podobného podvodného jednání.
  • Během, nebo po takovémto podezřelém hovoru, si zaznamenejte údaje, které Vám útočník sdělil (jména, e-mailové adresy, čísla účtů, odkazy na webové stránky, apod.)

Foto: Qap

 

SDÍLEJTE ČLÁNEK
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT