14.12.2024 17:34
14.12.2024 12:23
Betlém na náměstí Republiky už brzy doplní Jezulátko. Tradiční průvod vyjde od biskupství
14.12.2024 10:12
Tragická dopravní nehoda u Plzně. Chodec střet s vozidlem nepřežil
Kuky byl skutečný! prozradil Jan Svěrák
Co prozradil režisér, scénárista a producent Jan Svěrák o svém nejnovějším filmu Kuky se vrací? Čtěte v rozhovoru, do kterého se láskyplně míchal i jeho otec - herec Zdeněk Svěrák.
Kuky se vrací - film, který možná převálcuje všechny americké animované a bůhvíkolikarozměrné filmy pro děti! Jan Svěrák si sám napsal scénář, stal se producentem i režisérem. Proč?
"Protože jsem prostě chtěl natočit pohádku. Pohádkový příběh, který by ztvárnil všechno to, co jsem měl v dětství rád," odpovídá Jan Svěrák na dotaz QAPu před slavnostní premiérou v pondělí 17. května v plzeňském multikině CineStar.
Proč trvalo natáčení Kuky se vrací tři roky?
Nejdříve jsme se báli točit loutky zblízka a zepředu, protože jsme mysleli, že to nepůjde, že to nebude fungovat, když hračky nemají mimiku. Točili jsme proto z dálky, zezadu. Ale když jsme těch dvacet minut materiálu viděli, nebylo to ono. Pak kameraman navrhl: Pojďme se nebát snímat loutky zepředu, jako herce. A ono to šlo! Dotočili jsme detailní záběry. Proto to trvalo tři roky.
Počítal jste se svým synem do filmu od začátku?
Já jsem chtěl, i když si trochu šlapal na jazyk, ale říkal jsem si, že to chci radši autentické a že bude jedno, jestli chvílemi řekne f místo s, a zjistili jsme, že je to fakt lepší, než školený hlas, který všichni známe z dabingu amerických filmů. Ondra ale nechtěl, byl asi ještě moc malý, uvědomte si, že když jsme začínali, bylo mu ještě o rok a půl míň. Tak nám jen pomáhal namluvit dialogy před natáčením, aby měli loutkoherci vodítko. Když se ale pak dotáčení odložilo, trochu vyrostl a když jsem ho přemlouval podruhé, už na to kývl. Původně jsem ani nepočítal s tátou do role Hergota, ale při těch pomocných dialozích jsem si na jeho hlas tak zvykl, že už jsem tam nikoho jiného nechtěl. Musel jsem ho ale pořád upozorňovat, aby nebyl moc milý.
Jak jste vybírali další herce, kteří namluvili ostatní postavy?
Jirka Macháček, ten byl jasný odzačátku, stejná pusa i stejné vlasy. U ostatních to bylo těžší. Nemohli jsme třeba najít hlas pro bílýho pytlíka, vyzkoušeli jsme asi dvanáct herců, až někdo přišel se Petrem Čtvrtníčkem, on má opravdu zvláštní hlas, jakoby nemá basy.
A co nakonec říkal na film Váš syn Ondra?
Je spokojený, ale je rád, že je to hotové a že už nemusí nic namlouvat.
"Víte, když jsme točili poprvé a byl mladší, tak se chodil vždycky ven vyplakat, když si myslel, že mu to nejde a nejsme spokojení. Podruhé, to už neplakal, to jsem ho už hodně chválil, protože jsem zjistil, že to na něj funguje úplně stejně jako na mne." (Zdeněk Svěrák)
Víte, on Ondra spolupracoval dobře, ale byl hyperaktivní. Po každé půlhodině nahrávání se muselo prolézt celé studio až po strojovnu a tajným vchodem zpět. Dělali se kotrmelce, tedy já ne, jen on. Tím se trochu uklidnil, ale já byl celý omlácený.
Natočil jste pohádku, ale říkáte, že jste netušil, jak moc se bude líbit dětem. Točil jste ji tedy pro dospělé?
Já doufám, že je to film více pro dospělé než pro děti. Ale kde jsme zatím byli, tak děti to měly vždycky za ´svůj´ film, takže asi ho pochopily velmi dobře. Víte, my dospělí často žijeme v mylné představě, co děti chtějí. Že chtějí takové ty načinčané růžové patlaniny a ono to tak není. Jediné na co se děti ptaly, jak jsem to udělal, že Kuky žije. Dospělí trochu naznačovali, že některé scény děti špatně nesly, ale kdyby tam nebylo to, jak Kuky trpí a je mu strašně zle, tak by tam nemohlo být ani to pěkné, jak ho zvířátka přijdou zachránit za to, že jim také pomohl. Staré české pohádky, to jsou hororry! V čem to bylo, jak kůň říká Jiříkovi, aby mu usekl hlavu? Správně, v Bajajovi... tak na mne nechoďte s Kukyho pilinami! (smích)
Kde se vzalo jméno Kuky?
To jméno těžko dohledáme, ale nejspíš to přinesla produkční Monika Šplíchalová. Její dcera má plyšového pejska, který se jmenuje Kuky a Monika vyprávěla, jak ho jednou nechali na chalupě. Dcera dva dny brečela, a že co bude Kuky jíst, bude mu zima, bude tam sám. Nakonec museli na chalupu pro Kukyho jet. Aby tomu příště předešli, šla Monika do obchodu a koupila ještě čtyři další a strategicky je rozmístila, jednoho k babičce, jednoho doma, jednoho vždycky v kabelce... Jakmile začne sháňka: "Kde je Kuky?" "No, přece tady!" (smích). To mě zaujalo, jak strašně silné je to pouto mezi dítětem a hračkou.
Myslíte, že je dost českých pěkných pohádek? Natočíte další?
Chybí mi klasická romantická pohádka. Tu jsem vlastně chtěl natočit, něco jako byla Pyšná princezna, to mi tu chybí. Toužil jsem najít takový příběh, my jsme s tátou hledali takovou pohádku, ale zjistili jsme, že už jsou bohužel všechny natočené, to bychom museli jen přepisovat. Současné pohádky jsou bohužel ovlivněny anglo-saskou kulturou, ty velké výpravné pohádky, to je jejich styl.
A jestli natočím další pohádku? Já jsem se vlastně vypohádkoval Kukym, tak nevím.
A jaké máte další plány?
Teď si ještě užívám Kukyho, to je takové období, kdy dokončíte film a tak dva měsíce s ním ještě nekončíte, užíváte si to. Plány neprozradím, abyste se zbytečně netěšili.
"Bylo totiž pěkné, že se nám natáčení Kukyho podařilo utajit, žádný novinář nebyl na place." (Zdeněk Svěrák)
Ono se taky nevědělo, jestli se to dotočí, ale když už to stálo sedm milionů, tak se to dotočit muselo.
A co na film říká Zdeněk Svěrák?
Je to pohádka, kterou miluju, protože vím, že ji Honza dělal pro sebe, podle svého gusta. Vím, že to má ze sebe, že jsou to jeho radosti, které ze sebe dostal. Já sám na ní nemám zásluhy, jen dvě malé, a to, že jsem půjčil hlas Hergotovi, a tu, že jsme s manželkou Honzu zplodili.
"Já se chci také na něco zeptat!" hlásí se najednou o slovo Jan Svěrák "Scénář jsem psal s vědomím, že mi táta napíše dialogy. Když jsme pak byli v Hamburgu, tak mi řekl, že je psát nebude." "To není pravda!" vykřikl Zdeněk Svěrák: "Já jsem v Hamburgu nikdy nebyl, to bylo ve Wiesbadenu!" "Aha, tak ve Wiesbadenu? No, chtěl jsem se vždycky zeptat, proč jsi to odmítl? To to bylo tak dobré nebo jsi chtěl, abych pracoval sám? "Spíš to první, kdyby to bylo blbý, tak bych do toho asi šel," zamyslel se Zdeněk Svěrák.