Madama Butterfly je zpět v Plzni! DJKT uvede premiéru legendární opery

20.01.2017 13:14

Na Nové scéně DJKT bude mít už v sobotu 21. ledna premiéru Pucciniho opera Madama Butterfly. Milovníci legendárního tragického příběhu krásné gejši se mají opět na co těšit.

Inscenaci v režii Martina Otavy a hudebním nastudování Jiřího Štrunce bude kromě atraktivního obsazení dominovat i působivé výtvarné zpracování. Scéna Pavla Kodedy naplno využívá technických možností budovy Nového divadla, je však plně v souladu s romantizujícím ideálem tradičního Japonska.

Spolu s Toscou a Bohémou tvoří Madama Butterfly významné mezníky v tvorbě Giacoma Pucciniho a je stálicí na repertoáru všech světových operních domů. Pravidelně se vrací i na scénu DJKT, ve Velkém divadle se naposledy hrála v režii Jana Štycha v letech 2000-2004. Při výběru předlohy se Puccini nechal inspirovat jednoaktovkou Davida Belasca, kterou zhlédl roku 1900 v Londýně.

Tragický příběh japonské gejši, s níž se jen tak z flirtu ožení americký důstojník Pinkerton, aby ji po několika měsících opustil a později i připravil o jejich společné dítě, skladatele nadchl. Během komponování studoval japonskou architekturu a náboženství, poslouchal fonogramové válečky s tradiční japonskou hudbou a dokonce se sešel se ženou japonského velvyslance, aby mu zazpívala lidové japonské písně. Premiéra v La Scala byla kupodivu neúspěšná, a tak operu Puccini přepracoval, rozšířil na tři dějství a triumfoval. Do historie opery se pak zapsalo pozdější Londýnské uvedení s Emou Destinnovou a Enricem Carusem.

Martin Otava se v tvůrčím procesu nechal ovlivnit i svými pracovními návštěvami Japonska, kde působil jako režisér.  „Celkem sečteno jsem v Japonsku strávil asi dva a půl roku života, největší zážitek jsem měl, když jsem poprvé navštívil Nagasaki a vyšel na kopec nad přístavem, kde se příběh Butterfly odehrává,“ říká a prozrazuje stěžejní poselství své inscenace: „Hlavní hrdinka přichází o vše, co pro ni bylo důležité, o lásku Pinkertona, o své dítě. V té chvíli pro ni ztrácí vše hmotné hodnotu. Zůstává jen samota a prázdno. V inscenaci akcentujeme tezi, že důležité věci v životě nejsou hmatatelné.“

Tuto myšlenku chtějí tvůrci zdůraznit přes výtvarnou složku inscenace a právě v tom jim pomáhají možnosti Nové scény. „Scéna evokuje tradiční japonskou zahradu s můstky, které se později spojí a tvoří molo, ze kterého Cio-Cio-San vyhlíží Pinkertona. Nakonec se molo otáčí o 180 stupňů a Cio-Cio-San po něm odchází kamsi do nekonečné hloubky jeviště rituálně ukončit svou cestu,“ říká scénograf Pavel Kodeda a vysvětluje symbolický význam, který má na jevišti rozvolněná silueta sakury: „V jednotlivých dějstvích sakura odráží úděl hrdinky – od rozkvetlé krásy k odkvetlému torzu.“ Z tradiční japonské estetiky vycházejí i kostýmy výtvarnice Dany Haklové.

Představitelku hlavní role museli tvůrci hledat na poslední chvíli...

Nabídku k hostování v titulní roli přijaly dvě vynikající sopranistky, které roli Cio-Cio-San ztvárňují také na jevišti Národního divadla v Praze: Maria Kobielska a Christina Vasileva. Bohužel obě těsně před samotnou premiérou onemocněly a jen několik dnů před premiérou byla role narychlo nabídnutá Věře Poláchové, která má na svém kontě i tři nominace na Thálie.

Roli Pinkertona nastuduje bez alternace Paolo Lardizzone. Tento tenorista původem ze Sicilie, který byl v Plzni Radamem v Aidě, Macduffem v Macbethovi nebo Turridem v Sedláku Kavalírovi a za roli Edgara se dostal do širších nominací na Cenu Thálie, Plzeň považuje za svůj druhý domov.

Roli Suzuki alternuje Jana Foff TetourováJanou Pioreckou, jako Sharpless se představí Jiří Kubík nebo Jiří Hájek, Kate Pinkertonovu ztvární Ivana Klimentová v alternaci s Andreou Frídovou, Gora Jan Ježek nebo Tomáš Kořínek a roli Bonza nastudují Jevhen Šokalo, Pavel Horáček a Dalibor Tolaš.

FOTO: Pavel Křivánek

SDÍLEJTE ČLÁNEK
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT