Znepokojující Čarodějky ze Salemu přicházejí na plzeňskou Novou scénu

03.02.2022 9:55

Činoherní soubor Divadla J. K. Tyla uvede 5. února na Nové scéně premiéru světoznámého thrilleru Čarodějky ze Salemu. Strhující příběh o tom, jak snadné je manipulovat davem a poštvat lidi proti sobě.

carodejky_ze_salemu_djkt

Klasik moderního amerického dramatu Arthur Miller jej napsal na motivy nejslavnějšího čarodějnického procesu všech dob, ke kterému došlo v roce 1692 v izolovaném prostřední massachusettského Salemu a který dodnes patří k nejtemnějším kapitolám amerických dějin.

„Čarodějky ze Salemu můžeme sice považovat za historickou hru, ale Miller využil čarodějnické procesy jako metaforu k jeho vlastní současnosti, kdy kritizoval mccarthismus 50. let v Americe a kdy byl dokonce vyslýchán Výborem pro neamerickou činnost,“ upozorňuje dramaturg činohry Zdeněk Janál. „Jeho hra je varování před fanatismem, který byl stejně nebezpečný v dobách dávných, jako je nebezpečný dnes.“

S tím souhlasí i režisér Adam Doležal, který Čarodějky vnímá jako takový Millerův protestní výkřik. „Zvednutý ukazováček, varování nad tím, kam může lidskou společnost dovést davová hysterie, jak snadno se dá davem manipulovat a kam až může taková manipulace zajít,“ popisuje Adam Doležal.

Příběh začíná u zhrzené Abigail Williamsové, jejíž křivé obvinění ženy Johna Proctora postupně rozpoutá krutý a nesmyslný hon na čarodějnice. Johna Proctora, který se snaží svou ženu bránit a který nakonec před soudem stane sám, hraje Jan Maléř, jeho ženu Elizabeth Zuzana Ščerbová, roli Abigail alternují Klára Kuchinková a nová posila souboru Denisa Cupáková.

Hudba tvoří výraznou složku inscenace. „Nápad s živou hudbou vyplynul z přemýšlení nad vizuální složkou inscenace,“ vysvětluje režisér, „v ní pracujeme spíše znakovým systémem, v jednu chvíli evokujeme jistou dobovost, která je ve hře obsažená, ale neilustrujeme ji, a postupem času se přesouváme do systému čistě divadelního znaku. Nijak nezakrýváme, že jde o divadlo, tak proč zakrývat hudební složku? Pomocí hudby a zpěváků reagujeme na dění na jevišti, podporujeme vnitřní život postav a zároveň je ženeme k neodvratnému konci.“

Čarodějky ze Salemu, známé také pod názvem Zkouška ohněm, z roku 1953 jsou jeho nejuváděnějším dramatickým textem a dočkaly se i dvou filmových zpracování.

Premiéra bude uvedna 5. února na Nové scéně. Nejbližší reprízy budou 12. února a 2. března.

 

foto: Irena Štěrbová

SDÍLEJTE ČLÁNEK
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT