11.12.2024 15:28
11.12.2024 14:24
Šumavský Špičák zahájí o víkendu lyžařskou sezonu! Využijte slevy na skipasy
11.12.2024 13:01
Policie pátrá v souvislosti s krádeží v centru Plzně po muži na fotografii. Poznáte ho?
Znepokojující Čarodějky ze Salemu přicházejí na plzeňskou Novou scénu
Činoherní soubor Divadla J. K. Tyla uvede 5. února na Nové scéně premiéru světoznámého thrilleru Čarodějky ze Salemu. Strhující příběh o tom, jak snadné je manipulovat davem a poštvat lidi proti sobě.
Klasik moderního amerického dramatu Arthur Miller jej napsal na motivy nejslavnějšího čarodějnického procesu všech dob, ke kterému došlo v roce 1692 v izolovaném prostřední massachusettského Salemu a který dodnes patří k nejtemnějším kapitolám amerických dějin.
„Čarodějky ze Salemu můžeme sice považovat za historickou hru, ale Miller využil čarodějnické procesy jako metaforu k jeho vlastní současnosti, kdy kritizoval mccarthismus 50. let v Americe a kdy byl dokonce vyslýchán Výborem pro neamerickou činnost,“ upozorňuje dramaturg činohry Zdeněk Janál. „Jeho hra je varování před fanatismem, který byl stejně nebezpečný v dobách dávných, jako je nebezpečný dnes.“
S tím souhlasí i režisér Adam Doležal, který Čarodějky vnímá jako takový Millerův protestní výkřik. „Zvednutý ukazováček, varování nad tím, kam může lidskou společnost dovést davová hysterie, jak snadno se dá davem manipulovat a kam až může taková manipulace zajít,“ popisuje Adam Doležal.
Příběh začíná u zhrzené Abigail Williamsové, jejíž křivé obvinění ženy Johna Proctora postupně rozpoutá krutý a nesmyslný hon na čarodějnice. Johna Proctora, který se snaží svou ženu bránit a který nakonec před soudem stane sám, hraje Jan Maléř, jeho ženu Elizabeth Zuzana Ščerbová, roli Abigail alternují Klára Kuchinková a nová posila souboru Denisa Cupáková.
Hudba tvoří výraznou složku inscenace. „Nápad s živou hudbou vyplynul z přemýšlení nad vizuální složkou inscenace,“ vysvětluje režisér, „v ní pracujeme spíše znakovým systémem, v jednu chvíli evokujeme jistou dobovost, která je ve hře obsažená, ale neilustrujeme ji, a postupem času se přesouváme do systému čistě divadelního znaku. Nijak nezakrýváme, že jde o divadlo, tak proč zakrývat hudební složku? Pomocí hudby a zpěváků reagujeme na dění na jevišti, podporujeme vnitřní život postav a zároveň je ženeme k neodvratnému konci.“
Čarodějky ze Salemu, známé také pod názvem Zkouška ohněm, z roku 1953 jsou jeho nejuváděnějším dramatickým textem a dočkaly se i dvou filmových zpracování.
Premiéra bude uvedna 5. února na Nové scéně. Nejbližší reprízy budou 12. února a 2. března.
foto: Irena Štěrbová