11.12.2024 15:28
11.12.2024 14:24
Šumavský Špičák zahájí o víkendu lyžařskou sezonu! Využijte slevy na skipasy
11.12.2024 13:01
Policie pátrá v souvislosti s krádeží v centru Plzně po muži na fotografii. Poznáte ho?
Jak vznikají kuchyňky do Airbusů? Byli jsme se podívat na Borských polích
Plzeň už dávno není jen městem, kde se vaří světové pivo a vyrábí trolejbusy. Teď nás zná svět i jako výrobce interiérových částí, hlavně kuchyněk, do Airbusů. Jak taková kuchyňka vzniká? Byli jsme se podívat...
Plzeň město piva, trolejbusů? Ne, dnes jsme také součástí leteckého průmyslu. Na Borských polích se vyrábí důležité prvky leteckých interiérů, od palubních kuchyněk až po zázemí pro posádky. Byli jsme se podívat přímo ve výrobě.
Borská pole jsou plná výrobních hal, nedaleko univerzity a ploché dráhy sídlí továrna Zodiac Galleys Europe, specialista vyrábějící kuchyňky do letadel a další prvky do leteckých interiérů a součást světového lídra s názvem Zodiac Aerospace. Na první pohled není firma o moc jiná než ostatní. Čistá, moderní hala, parkoviště plné aut zaměstnanců… Po vstupu do výrobní haly, ale pochopíte, že nejste v obyčejné továrně.
Nejde o žádnou pásovou výrobu. „Je to opravdu různorodá práce, která baví manuálně zručné lidi,“ říká náš průvodce Ondřej Gill, supervizor výroby Zodiac Galleys Europe a vede nás na počátek výrobního procesu, kde ze surovin vyrábějí speciální desky. Z těch bude za pár týdnů kuchyňka do letadla.
Desky jsou hodně lehké, uvnitř připomínají slisované včelí plástve. „Materiál musí být lehký, nehořlavý, musí být certifikovaný pro nehořlavost, pevnost tlaku, vtahu a tak dále,“ říká Ondřej Gill.
Postupně procházíme všemi výrobními fázemi kuchyňky. Speciální fréza řeže z panelů požadované tvary, vidíme, jak vzniká korpus, zpevňuje se hliníkovými prvky atd. Lidé nepracují u pásu, někteří mají na stolech obrovské počítačové monitory. „Vše musí souhlasit s výkresovou dokumentací,“ vysvětluje náš průvodce.
Začínám mít pocit, že tato práce není opravdu žádná nuda. To mi potvrzuje i několik usmívajících se zaměstnanců. „Tady už vidíme hotový modul, v této fázi se musí otestovat. To znamená staticky, jestli vydrží zatížení, které je požadováno, jestli konstrukce splňuje, co má. V tuto chvíli jde první modul na statické testy. Pokud vše vyjde, začínají se vyrábět další kusy z této série,” říká Ondřej Gill.
Jak velká je série, záleží na konkrétní objednávce. „To je podle zákazníka, někdy si objednají 30 letadel, někdy dvě,“ vysvětluje Ondřej Gill. .
Kromě kuchyněk zde vyrábějí tzv. Crewresty, tedy odpočinkové boxy do větších letadel nebo funkční dělící příčky. To už jsme ale v oddělení dekoru, kde probíhá povrchová úprava. „Tady se plochy opatří plastovým dekorem nebo koberci,“ ukazuje supervizor výroby.
Pak už je produkt kompletně připravený na finální montáž, kdy probíhá elektroinstalace a instalují se podle výkresové dokumentace všechny potřebné komponenty. Do kuchyňky (technicky zvané monument) přichází kávovary, trouby apod. Celý výrobek se komplet znovu otestuje.
Když vše funguje, jak má, jde takto hotový produkt na konečnou finální inspekci. Pokud je v pořádku, odpovídá výkresové dokumentaci i zadání klienta, putuje produkt k zákazníkovi. A pak už hurá na první stovky kilometrů v letadle…. Možná i v tom, v kterém vy poletíte na dovolenou.