V souladu se směrnicí EU, tento web používá cookies. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.

Podmínky užívání cookies      Ano, povolit cookies

Horké chvilky pro dopravu? Jak řeší dispečeři z PMDP mimořádné události?

Kolaps tramvajové dopravy_QAP foto (3)
23. 2. 2019 11:40

Pro někoho by to byl adrenalin. Udržet plynulý provoz v Plzni není vůbec jednoduché. Čtěte, jak to funguje u dispečerů a proč spotřebují kilometry provázku ročně.

Rekonstrukce, dopravní nehody, poruchy vodovodu nebo třeba přerušení dopravy z důvodu velké akce jako jsou Slavnosti svobody nebo oslavy 28. října, to vše může pořádně zamotat s dopravou v Plzni. Na dispečinku PMDP mají ale pracovníky s chladnou hlavou a znalostí provozu, kteří všechny nestandardní problémy řeší. Pro někoho by mohla být tato práce pěkný adrenalin.

„Dispečer musí být samozřejmě velmi psychicky odolný, musí se umět rozhodnout,“ vysvětluje Tomáš Mráz, vedoucí dispečinku a dodává: „Když je provoz v pořádku, což není tak častý jev, tak je to práce celkem v klidu. Ale když není, tak musí dispečer dokázat zabrat a udržet si chladnou hlavu.“

Představit si provoz ve městě, jak jednotlivé spoje na sebe navazují, najít ty správné náhradní cesty, co nejvíce zkrátit čas dojezdu kvůli zpoždění, umět odhadnout, jak zhoustne provoz kvůli mimořádné události v okolí, to navíc vyžaduje i praxi a profesionalitu.

Když se pak naplánuje zastavení dopravy kvůli velké akci, je na dispečerovi dostat vše do pořádku. „To není jednoduché. Zvláště u tramvajové dopravy. Například při oslavách 28. října byl přerušen provoz tramvají na náměstí Republiky a tramvaje se otáčely U Zvonu,“ vzpomíná Tomáš Mráz.

Jak se pak provoz obnovuje? „Když přijde pokyn od policie, že můžeme obnovit provoz, jsou tramvaje zcela mimo své jízdní řády. Je třeba je vrátit, ale musí být zajištěno i správné střídání řidičů, správné bezpečnostní přestávky, provoz odpovídající jízdním řádům. Stane se v tu chvíli například to, že tramvaj dojede do Bolevce, je na své lince, ale když odjíždí z Bolevce, má už odjíždět ze Slovan. V tu chvíli je o celou část trasy mimo jízdní řád,“ říká Tomáš Mráz.

Je pak na dispečerovi, aby se tramvaje dostaly tam, kde mají být. „V těchto situacích se stává, že pak cestující stojí na zastávce a kolem něj projedou tři prázdné tramvaje a zastaví jim až čtvrtá. Cestující toto často nechápou. Vím, že to pro ně může být v tu chvíli nepříjemné. Ale potřebujeme tramvaje rozmístit správně po trase. Pokud by první vzala cestující na první zastávce, byla by ihned zaplněná, na další už nikoho neobslouží a vše by se zdrželo. Takto jede první například na pátou zastávku, další na třetí apod. Provoz tramvají je pak rychleji uveden do standardního stavu,“ vysvětluje vedoucí dispečer.

Podle Tomáše Mráze je třeba si uvědomit, že tramvaje nemají žádné objízdné trasy. Při zastavení zůstávají za sebou. „A představte si, že třeba ve špičce jezdí za sebou každé tři minuty. Tam hraje každá minuta opravdu velkou roli. Pokud se něco stane například na lince 4, tak nahradit tramvaje například mezi Sady Pětatřicátníků a Košutkou, je vlastně nemožná záležitost. Autobusy se kapacitou nemohou vyrovnat tramvajové lince, v tu chvíli není ani tolik záložních autobusů a řidičů.“

Horké chvilky přináší provozu i rekonstrukce. Tomáš Mráz vzpomíná, jak kvůli opravám mostu generála Pattona zhoustl provoz u Boleveckého rybníku.

Když jsou větší události, dlouhodobé výluky apod. vyvěšují se informační cedule i na zastávky. Pro toto je určený jeden člověk z dispečinku. A během roku spotřebuje i několik kilometrů provázku.

Informovanost je pro PMDP důležitá, cestující mají informace na webu, sociálních sítích i v aplikaci Moje PMDP. Když se pak například mění jízdní řády na prázdniny, pracovníci dispečinku musí stihnout objet všechny zastávky během dvou dnů. I tak si ale lidé často stěžují, že už tam cedule visí den dopředu. „Je třeba si ale uvědomit, že zastávek je 700 a není v lidských silách to objet za hodinu,“ vysvětluje Tomáš Mráz a na závěr přidává jednu perličku. „Jen za půl roku od června do prosince jsme na takové značení spotřebovali 753 A3 cedulí, 50 kilogramů jízdních řádů A4 a 2 600 metrů provázku.“ 

DSC_5333

2

MH
sdílet na facebook

Řidič doplatil na rychlou jízdu. Na mokré silnici dostal smyk

Zprávy
 čtení
10. 12. 2019 7:25 | Aktualizováno 10. 12. 2019 10:31

Vážná nehoda v noci zastavila provoz na silnici mezi Horšovským Týnem a Meclovem. Zasahovat musel vrtulník. Řidič skončil s těžkými zraněními v nemocnici.

Vánoce na Viktorce! Speciální program nabídne fotbal i koncert vážné hudby

Zprávy
 čtení
10. 12. 2019 7:10

Poslední letošní zápas fotbalistů Viktorky zpestří vánoční doprovodný program. V Doosan Areně poprvé zazní koncert smyčcového kvarteta. Nebudou chybět ani tradiční charitativní vánoční stromky.

  QAP téma   Kam na oběd?
U PAŠÁKA, pivovar - restaurace      Kalikovský Mlýn      Restaurant Flora      Pivnice Flora      
  Tipy do Bavorska

Tip na odpočinek: Therme 1 v Bad Füssing s unikátním Saunovým dvorem - VIDEO

Počasí - Plzeňský kraj

Předpověď počasí Vám přináší: In-počasí

QAP doporučuje

  MEDIA PRODUCTION s.r.o.

Inzerujte na nejatraktivnější LED obrazovce v Plzni!

  Český software s.r.o.

Tvorba www stránek

  Přehled dnešních akcí

  Chyť mě, jestli na to máš - (Catch Me If You Can)

19:00     Plzeň » Divadlo J. K. Tyla

Nové divadlo

  Zkrocení zlé ženy

19:00     Plzeň » Divadlo J. K. Tyla

Velké divadlo

  Hašlerkyjády

19:00     Plzeň » Divadlo Pluto