Podívejte se do rekonstruované budovy nádraží v Plzni! Přinášíme fotky!

05.06.2022 7:43

Budova hlavního vlakového nádraží v Plzni prochází rozsáhou rekonstrukcí. Nádražní objekt je zcela uzavřen, my jsme měli možnost nahlédnout do rekonstruované budovy. Přinášíme vám fotky!

hlavní nádraží plzen rekonstrukce foto QAP (32)
hlavní nádraží plzen rekonstrukce foto QAP (32)hlavní nádraží plzen rekonstrukce foto QAP (2)hlavní nádraží plzen rekonstrukce foto QAP (3)hlavní nádraží plzen rekonstrukce foto QAP (5)hlavní nádraží plzen rekonstrukce foto QAP (6)hlavní nádraží plzen rekonstrukce foto QAP (7)hlavní nádraží plzen rekonstrukce foto QAP (8)hlavní nádraží plzen rekonstrukce foto QAP (9)hlavní nádraží plzen rekonstrukce foto QAP (10)hlavní nádraží plzen rekonstrukce foto QAP (12)hlavní nádraží plzen rekonstrukce foto QAP (11)hlavní nádraží plzen rekonstrukce foto QAP (13)hlavní nádraží plzen rekonstrukce foto QAP (14)hlavní nádraží plzen rekonstrukce foto QAP (1)hlavní nádraží plzen rekonstrukce foto QAP (4)hlavní nádraží plzen rekonstrukce foto QAP (16)hlavní nádraží plzen rekonstrukce foto QAP (15)hlavní nádraží plzen rekonstrukce foto QAP (18)hlavní nádraží plzen rekonstrukce foto QAP (17)hlavní nádraží plzen rekonstrukce foto QAP (19)hlavní nádraží plzen rekonstrukce foto QAP (20)hlavní nádraží plzen rekonstrukce foto QAP (21)hlavní nádraží plzen rekonstrukce foto QAP (22)hlavní nádraží plzen rekonstrukce foto QAP (23)hlavní nádraží plzen rekonstrukce foto QAP (24)hlavní nádraží plzen rekonstrukce foto QAP (25)hlavní nádraží plzen rekonstrukce foto QAP (26)hlavní nádraží plzen rekonstrukce foto QAP (27)hlavní nádraží plzen rekonstrukce foto QAP (28)hlavní nádraží plzen rekonstrukce foto QAP (29)hlavní nádraží plzen rekonstrukce foto QAP (30)hlavní nádraží plzen rekonstrukce foto QAP (33)hlavní nádraží plzen rekonstrukce foto QAP (36)hlavní nádraží plzen rekonstrukce foto QAP (35)hlavní nádraží plzen rekonstrukce foto QAP (37)hlavní nádraží plzen rekonstrukce foto QAP (39)hlavní nádraží plzen rekonstrukce foto QAP (40)hlavní nádraží plzen rekonstrukce foto QAP (41)hlavní nádraží plzen rekonstrukce foto QAP (43)hlavní nádraží plzen rekonstrukce foto QAP (42)hlavní nádraží plzen rekonstrukce foto QAP (45)hlavní nádraží plzen rekonstrukce foto QAP (44)hlavní nádraží plzen rekonstrukce foto QAP (46)hlavní nádraží plzen rekonstrukce foto QAP (47)hlavní nádraží plzen rekonstrukce foto QAP (48)hlavní nádraží plzen rekonstrukce foto QAP (49)hlavní nádraží plzen rekonstrukce foto QAP (50)hlavní nádraží plzen rekonstrukce foto QAP (51)hlavní nádraží plzen rekonstrukce foto QAP (52)hlavní nádraží plzen rekonstrukce foto QAP (53)hlavní nádraží plzen rekonstrukce foto QAP (55)hlavní nádraží plzen rekonstrukce foto QAP (54)hlavní nádraží plzen rekonstrukce foto QAP (56)hlavní nádraží plzen rekonstrukce foto QAP (57)hlavní nádraží plzen rekonstrukce foto QAP (58)hlavní nádraží plzen rekonstrukce foto QAP (59)hlavní nádraží plzen rekonstrukce foto QAP (60)hlavní nádraží plzen rekonstrukce foto QAP (61)hlavní nádraží plzen rekonstrukce foto QAP (62)

Budova hlavního nádraží v Plzni je památkově chráněná, má dominantní kopuli, která sahá do výšky 40 metrů. Od května 2021 do konce roku 2023 zde probíhá rozsáhlá rekonstrukce. My jsme nyní nahlédli přímo do rekonstruované budovy nádraží, a to od pozemních prostor až po střechu. V sobotu 4. června sem v rámci dne otevřených dveří mohli zavítat na komentovanou prohlídku registrovaní zájemci.

Na hlavním nádraží v Plzni byly již v roce 2019 zrekonstruované nástupiště, podchody s bezbariérovým přístupem k vlakům, železniční mosty. Nyní se pokračuje v rekonstrukci, aktuálně probíhá rekonstrukce výpravní budovy. Budova byla otevřena v roce 1907, památkově chráněna je od roku 2000. V současné době jde o její zásadní rekonstrukcí, a to za 667,9 milionů korun.

Při prohlídce je vidět, že z původních prostor mnoho nezbude. Všude jsou osekané obvodové zdi, v podzemních prostorách se museli stavaři potýkat s oborovským vlhkem, v bývalém skladu uhlí zase s velkým nepořádkem. Tam, kde bylo sociální zázemí pro pracovníky drah, bude v budoucnu výtah, tam, kde v minulosti bývalo kino, bude odbavovací hala. V rámci rekonstrukce je nutné pamatovat i na podloží. "Naši předkové si s tím úplně hlavu nelámali, celá budova je postavena na skále," uvedl komentátor prohlídky.

Nutné je rekonstrukci provádět s ohledem na to, že se jedná o památkově chráněný objekt. Zachován tak bude například nápis "Přednosta stanice", který je nad dveřmi u postranního schodiště. "To je ještě původní nápis z roku 1905," uvedl průvodce stavbou. Při kompletní rekonstrukci budovy bude zcela přestavěna horní hala, která bude sloužit jako otevřený čekárenský prostor s obchody. Nové bude osvětlení, informační systém pro nevidomé atd.

Sochy hutníka a železničáře v hlavní hale jsou nyní při rekonstrukci zakryté, v budoucnu ale budou opět zdobit interiér nádraží.

hlavní nádraží plzen rekonstrukce foto QAP (9)

Historie a zajímavosti výpravní budovy hlavního nádraží v Plzni

  • Nádražní budova v Plzni je významnou památkou z období přelomu stylů romantického historismu a secese. Po urbanistické stránce je velmi atypicky pojatá, neboť výpravní budova je umístěna ostrovně uprostřed kolejiště.
  • Projekt budovy vypracoval architektonický atelier při vídeňském ministerstvu železnic vedený architektem Karlem Immerem. Pod jeho dohledem se na návrhu podíleli také architekti Karl Holzhammar, Ignaz Bronner, Hans Ungelthün a Gustav Kulhavý. Stavební práce tehdy provedla stavební firma plzeňského architekta Rudolfa Štecha, autora řady honosných domů v Plzni.
  • Pro Rudolfa Štecha byla stavba nádraží tragickým koncem jeho jinak velmi úspěšné kariéry. Špatně odhadl náklady na stavbu, pravděpodobně nevzal v úvahu vliv značné inflace. Několikrát žádal o navýšení rozpočtu, nikdy mu však nebylo vyhověno. Tato zakázka ho úplně zruinovala. Štechovi se museli přestěhovat z luxusní vily do malého bytu, ale i poté se topili v dluzích. Štech nakonec problém vyřešil sebevraždou, kterou spáchal v roce 1908 v plzeňské Velké synagoze.
  • V dubnu 1945 budova dostala minimálně dva přímé zásahy při mohutném náletu britského RAF. Po válce se uvažovalo o totální demolici, neboť tlaková vlna výbuchu nadzvedla a posunula ocelovou konstrukci kopule. Nakonec se ji však za pomoci podniku Škoda podařilo vrátit na původní místo. Výzdoba budovy ale byla při provizorních opravách značně zjednodušena a upravena.
  • Unikátem stavby je také skutečnost, že cestující vstupují do budovy o jedno podlaží níže, než je kolejiště a nemusejí tak složitě překonávat tzv. ztracené spády. Tím plzeňské nádraží předběhlo dobu. Dnes se u nově projektovaných stanic vysokorychlostních tratí ve světě používá obdobný systém, kdy kolejiště je vždy v jiné výškové úrovni, než vstup do budovy.
  • Nejpodstatnějšími změnami oproti současnému stavu bude po rekonstrukci doplnění chybějící bohaté výzdoby zastřešení kupole na její exteriérové straně do původní podoby.
  • Zásadní proměnou projde nepůvodní horní hala, která bude zcela nová, moderní, vzdušná, dokonale prosvětlená přirozeným světlem.

foto: QAP.cz

SDÍLEJTE ČLÁNEK
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT