Reklamy na potraviny? Většina kontrolovaných případů nevyhovuje

24.01.2020 18:36

Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) zjistila v roce 2019 při 71 kontrolách nevyhovující reklamu na potraviny. Nejvíce prodejci chybovali u reklamy na doplňky stravy.

szpi

Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) v roce 2019 mj. cíleně kontrolovala dodržování právních předpisů v oblasti reklamy na potraviny na internetu, v tisku, v prodejních letácích apod. Inspektoři provedli celkem 90 kontrolních vstupů u 63 provozovatelů.

"Porušení právních předpisů při šíření reklamních sdělení inspektoři konstatovali v 71 případech. Cílem kontroly byli zadavatelé, zpracovatelé i šiřitelé reklamy na potraviny (ve smyslu definic v zákoně č.40/1995 Sb., o regulaci reklamy). Zjištěná pochybení se nejčastěji týkala reklamy na doplňky stravy na internetu a v tištěných médiích. Inspektoři zde zjistili zejména uvádění nepovolených výživových, zdravotních, nebo dokonce i léčebných tvrzení a zavádějících informací o potravinách," uvedl mluvčí SZPI Pavel Kopřiva.

Doplňky stravy nemohou být prezentovány jako léky!

V reklamě na potraviny – tedy i na doplňky stravy - lze použít pouze schválená zdravotní tvrzení dle nařízení (ES) č. 1924/2006 a dočasně také zdravotní tvrzení, jejichž posouzení nebylo dosud dokončeno a která jsou uvedena na tzv. On hold seznamu.

"Používání tzv. léčebných tvrzení je právními předpisy u potravin (včetně doplňků stravy) zcela zakázáno, protože žádné potravině nelze připisovat vlastnosti léčby – to je vyhrazeno pouze léčivům. Inspektoři zaznamenali nejvíce případů nevyhovující reklamy v prostředí internetového prodeje, tedy v e-shopech nebo na reklamních webových stránkách," uvádí dále mluvčí SZPI.

Inspekce nařídila prodejcům neprodlení nápravu a zahájí s nimi správní řízení o uložení pokuty.

ilustrační foto

SDÍLEJTE ČLÁNEK
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
Auto CB ŠKODA Kamiq flexi_03_24