Reklamace nevhodných dárků

26.12.2011 13:29

Často se stává, že pod stromečkem najdete nevhodný dárek nebo oblečení, které nesedí. Chcete ho vyměnit a nastává problém. Obchodníci nevychází zákazníkům vstříc. Jak je to možné? Nemusí! Tedy až na výjimky.

penize foto QAP

Ježíšek netrefil velikost oblečení nebo dokonce přinesl nějaký dárek dvakrát. A tady se nabízí možnost dárek vyměnit nebo vrátit. Ale tady často dochází k problémům. Obchodníci odmítají vyjít zákazníkovi vstříc. Podle zákona nemají povinnost měnit zboží.

Prodejce jednoduše zakoupené zboží přijmout zpět odmítá a někdy nepřistoupí ani na možnost jeho výměny za jiný sortiment v prodejně. Jeho postoj je však podle časopisu dTest v souladu se zákonem.

"Prodejce v kamenné prodejně nemá zákonnou povinnost zakoupené zboží vzít zpět nebo vyměnit jen z důvodu, že se zákazníkovi nehodí," říká Jan Votočka, právní poradce čsopisu dTest, a dodává: "Pokud si tedy spotřebitel koupi rozmyslí, nemusí mu prodejce vyhovět a to ani v případě, kdyby se zákazník s tímto požadavkem vrátil třeba jen pět minut po odchodu od pokladny."

Výjimky

Pozor na to, i tady existují výjimky. Pokud prodejce předem garantuje vrácení nebo výměnu zboží, je toto platné a vymahatelné i soudní cestou. Předem garantovanou výměnu obvykle hlásají nápisy na prodejnách nebo ji najdete na účtence. Platí i ústní dohoda. Pozor ale na to, jaké jsou podmínky vrácení. Ty určuje prodejce.

"I v těchto situacích však evidujeme problémy a to především byla-li takováto možnost garantována pouze ústně a po Vánocích se prodejce k plnění svých slibů již nemá. Proto doporučuji požádat dopředu prodejce o potvrzení této možnosti přímo na doklad o zaplacení," radí Votočka s ohledem na zkušenosti s některými obchodníky.

Poukazy

I tady může nastat problém. Prodejce nemusí chtít vracet cenu poukazu nebo proplácet rozdíl v ceně nákupu a ceně poukazu. A je to opět v souladu se zákonem. Vybírat je nutno pečlivě nejen kde poukaz pořizujete ale také v jaké výši. Aby pak obdarovaný nemusel kupovat něco, co nechce.

Nákup na internetu

O něco lehčí může být vracení nevhodných dárků zakoupených přes internet. Zde totiž lze využít zákonného práva odstoupit od smlouvy bez udání důvodu do 14 dnů od převzetí zboží. "Zákazník pak má právo na vrácení celé kupní ceny a to včetně poštovného a balného vynaloženého za cestu od prodejce ke spotřebiteli. Odstoupení však musí být v dané lhůtě prodejci doručeno, nestačí jej pouze odeslat. Zvláště v období vánočních svátků tak jde o velmi šibeniční lhůtu," upozorňuje Votočka.

SDÍLEJTE ČLÁNEK
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT