QAPOVKY – NEJRYCHLEJŠÍ ZPRÁVY

Budova plzeňského nádraží se otevírá veřejnosti, rekonstrukce ale stále probíhá – FOTKY

04.01.2024 13:21

V uplynulých letech prošlo modernizací rozsáhlé kolejiště plzeňského hlavního nádraží. Na jaře roku 2021 na ni navázala celková rekonstrukce budovy. Už brzy začne hala sloužit veřejnosti. Jak proběhlo slavnostní otevření? QAP byl u toho!

otevření hl. nádraží Plzeň_0124_QAP (9)
otevření hl. nádraží Plzeň_0124_QAP (9)otevření hl. nádraží Plzeň_0124_QAP (3)otevření hl. nádraží Plzeň_0124_QAP (7)otevření hl. nádraží Plzeň_0124_QAP (50)otevření hl. nádraží Plzeň_0124_QAP (8)otevření hl. nádraží Plzeň_0124_QAP (10)otevření hl. nádraží Plzeň_0124_QAP (13)otevření hl. nádraží Plzeň_0124_QAP (12)otevření hl. nádraží Plzeň_0124_QAP (14)otevření hl. nádraží Plzeň_0124_QAP (16)otevření hl. nádraží Plzeň_0124_QAP (17)otevření hl. nádraží Plzeň_0124_QAP (19)otevření hl. nádraží Plzeň_0124_QAP (22)otevření hl. nádraží Plzeň_0124_QAP (24)otevření hl. nádraží Plzeň_0124_QAP (25)otevření hl. nádraží Plzeň_0124_QAP (26)otevření hl. nádraží Plzeň_0124_QAP (29)otevření hl. nádraží Plzeň_0124_QAP (28)otevření hl. nádraží Plzeň_0124_QAP (30)otevření hl. nádraží Plzeň_0124_QAP (31)otevření hl. nádraží Plzeň_0124_QAP (27)otevření hl. nádraží Plzeň_0124_QAP (32)otevření hl. nádraží Plzeň_0124_QAP (15)otevření hl. nádraží Plzeň_0124_QAP (35)otevření hl. nádraží Plzeň_0124_QAP (34)otevření hl. nádraží Plzeň_0124_QAP (33)otevření hl. nádraží Plzeň_0124_QAP (4)otevření hl. nádraží Plzeň_0124_QAP (38)otevření hl. nádraží Plzeň_0124_QAP (39)otevření hl. nádraží Plzeň_0124_QAP (49)otevření hl. nádraží Plzeň_0124_QAP (42)otevření hl. nádraží Plzeň_0124_QAP (45)otevření hl. nádraží Plzeň_0124_QAP (43)otevření hl. nádraží Plzeň_0124_QAP (44)otevření hl. nádraží Plzeň_0124_QAP (48)otevření hl. nádraží Plzeň_0124_QAP (46)otevření hl. nádraží Plzeň_0124_QAP (41)otevření hl. nádraží Plzeň_0124_QAP (40)otevření hl. nádraží Plzeň_0124_QAP (47)otevření hl. nádraží Plzeň_0124_QAP (51)

Památkově chráněná budova plzeňského hlavního nádraží se po náročné rekonstrukci slavnostně otevřela ve čtvrtek 4. ledna. Už zítra se otevře i pro veřejnost. Slavnostního otevření se účastnilo mnoho hostů v čele s ministrem dopravy Martinem Kupkou.

„Nádraží má být jedním z nejživějších bodů každého města. Jsem rád, že se zde podařilo obnovit původní prvky i všechny pozdější vrstvy,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka na slavnostním otevření. „Rekonstrukce vyšla na miliardu korun, je důležité říct, že se tím završuje dlouhodobá proměna celého plzeňského železničního uzlu. Je to deset let postupných rekonstrukcí, nešlo jen o rekonstrukci původní budovy, ale i o uspořádání celého prostoru tak, aby vyhovoval moderním požadavkům,“ dodal ministr.

Stavba zahrnovala celkovou obnovu střechy, fasády a interiérů. Obnovy se dočkaly historické prvky uvnitř i vně budovy, fresky i podlaha. „Je těžké opravovat památky, je na to vždy plno názorů a často se objeví něco, co všechny překvapí. Myslím si, že se rekonstrukce zdařila,“ zmínil generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Práce ale zdaleka nejsou u konce. Uvnitř hlavní haly se budují krámky, které jsou v místech bývalých pokladen. Stavba probíhá i v patře budovy, kde vzniká nákupní pasáž.

Od pátku 5. ledna ale bude zpřístupněná jak spodní, tak provizorně i horní hala.

„Velké díky patří cestujícím, kteří to s námi zde několik let vydrželi. Práce se stále dokončují, ale otevíráme dříve, už jen kvůli tomu, aby se cestující v těchto chladných dnech měli kde schovat,“ vysvětlil Jiří Svoboda. Kompletně hotovo by mělo být na konci března.

Do té doby by dle zhotovitele měly zmizet i mokré fleky, které jsou vidět na vnitřní fasádě haly. „Při velkém sněžení na podzim došlo při stavbě k zatečení vody pod krytinu. Nejde tedy o trvalé zatékání. Momentálně to vysychá, jsou k tomu technologické postupy, k otevření nádraží bude vše v pořádku. K tomu by mělo dojít na konci března,“ potvrdil nám Karel Volf.

Viditelnou změnou jsou moderní veřejné toalety a také eskalátory, které doplnily výtahy v hlavní nádražní hale. „Přístupy k vlakům jsou i díky eskalátorům komfortnější, celkově budova prošla potřebnou rekonstrukcí, má důstojnější sociální zázemí, modernější prodej jízdenek. Jízdní komfort se posunul do současné doby,“ míní Aleš Tolar, náměstek primátora pro oblast dopravy a životního prostředí.

Součástí dolní haly je od dnešního dne multifunkční expozice s historickou drezínou Tatra Kyklop. „Výstava by zde měla být dlouhodobě, mám podobnou myšlenku s historickou tramvají Křižík, tak se zde můžu inspirovat,“ prozradil nám náměstek primátora.

Celkem by mělo v budově najít zázemí 13 obchůdků. Cestující zde budou mít k dispozici prodejnu knih, drogerii i nejrůznější občerstvení. Otevřená je už provozovna KFC, která je vůbec tou první na českých nádražích.

Novinkou je i informační systém, který by měl přispět k lepšímu přehledu cestujících o odjezdech vlaků. Nevidomí ocení hlasové majáčky, slu­chově postižení pak zesilovací indukční smyčky. Ke zlepšenému pocitu bezpečí dopomůže komplexní osvětlení vstupní haly. V celém objektu bude instalován kamerový systém s přímým dohledem.

„Budova je zrekonstruovaná s respektem k původnímu konceptu, který byl udělán před více než sto lety. Jsem rád, že zde zůstaly tradiční věci, jako je socha hutníka, kde si Plzeňané často dávají sraz, stejně tak jako fresky z padesátých let,“ řekl Pavel Čížek, náměstek hejtmana Plzeňského kraje pro oblast dopravy.

Aktuální celkové náklady stavby dosahují 1 030 000 000 korun. Projekt Rekonstrukce výpravní budovy v žst. Plzeň hl. n. je navržen ke spolufinancování Evropskou unií z Nástroje pro oživení a odolnost (Recovery and Resilience Facility – RRF) v rámci Národního plánu obnovy.

Foto QAP

SDÍLEJTE ČLÁNEK
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
Auto CB ŠKODA Kamiq flexi_03_24