QAPOVKY – NEJRYCHLEJŠÍ ZPRÁVY

Centrum Plzně bez reklam? Radnice zahajuje boj proti vizuálnímu smogu

05.03.2025 12:24

Plzeňská radnice chce výrazně omezit vizuální smog v širším centru města. Z ploch veřejného prostoru by měly zmizet velkoformátové reklamy, billboardy, LED obrazovky i polepy na budovách...

Vizuální smog Plzeň_0325_QAP (9)
Vizuální smog Plzeň_0325_QAP (9)Vizuální smog Plzeň_0325_QAP (2)1Vizuální smog Plzeň_0325_QAP (4)Vizuální smog Plzeň_0325_QAP (5)Vizuální smog Plzeň_0325_QAP (3)Vizuální smog Plzeň_0325_QAP (12)Vizuální smog Plzeň_0325_QAP (6)Vizuální smog Plzeň_0325_QAP (7)Vizuální smog Plzeň_0325_QAP (8)Vizuální smog Plzeň_0325_QAP (10)Vizuální smog Plzeň_0325_QAP (11)2

„Cílem je regulovat vše, co se týká venkovní reklamy v centru města. Chceme, aby se z tohoto prostoru vymístily všechny velkoformátové reklamy včetně billboardů, polepů i laviček. Budeme o tom rozhodovat v Radě města Plzně a také v rámci regulativ Územního plánu Plzně,“ řekl primátor města Plzně Roman Zarzycký.

Opatření s největší pravděpodobností začne platit od 1. ledna 2026. Koalice si od něj slibuje kultivaci veřejného prostoru, odstranění vizuálního smogu a zvýšení atraktivity města pro obyvatele i turisty.

„Osobně mi vadí, že například u pomníku Díky, Ameriko! je reklama na auta, nebo že druhá největší synagoga v Evropě je zaplevelena reklamními plachtami,“ dodal Roman Zarzycký.

Omezení se bude vztahovat na městskou památkovou rezervaci a přilehlé lokality, například sady Pětatřicátníků, část Klatovské třídy a Americké ulice.

Technický náměstek primátora Pavel Bosák opatření vítá: „Osobně jsem přesvědčen, že v případě vizuálního smogu převažuje negativní vliv nad pozitivním, a proto vítám, že se mi podařilo nápad na regulaci prosadit. Jedná se o výchozí bod ke změně, který je realistický.“

Regulace se dotkne všech reklamních ploch v daném území. „V číslech se bavíme o 42 velkoformátových plachtách na fasádách budov, 13 billboardech, 3 LED obrazovkách, a 57 reklamních lavičkách,“ doplnila Irena Vostracká, ředitelka Útvaru koncepce a rozvoje města Plzně.

Ne všechna zařízení ale ihned po začátku účinnosti nového opatření zmizí, neboť u některých bude ještě platné stavební povolení. Nařízení musí nejprve schválit Rada města Plzně a změnu územního plánu musí projednat zastupitelé.

Regulaci bude řešit jednak připravovaná změna číslo 4 Územního plánu Plzně, jež zahrne umisťování reklamních zařízení větších než 8 metrů čtverečních (stavba), a jednak také nařízení Rady města Plzně, jež se zaměří na reklamní plachty a další vybrané typy reklamních zařízení, které nemají povahu stavby.

„Omezení se nevztahuje na reklamní zařízení, jimiž jsou plakátovací desky, plakátovací válce, citylight vitrýny, citylight rotundy, lampostery a outbannery, dále na veřejné sbírky pořádané podle zvláštního předpisu, shromáždění, pouliční průvody a manifestace svolané podle zvláštního právního předpisu, sportovní, kulturní, vzdělávací a charitativní akce,“ doplnila Irena Vostracká, ředitelka Útvaru koncepce a rozvoje města Plzně.

Foto QAP, mapa zdroj MMP

SDÍLEJTE ČLÁNEK
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT