14.12.2024 12:23
14.12.2024 10:12
Tragická dopravní nehoda u Plzně. Chodec střet s vozidlem nepřežil
14.12.2024 8:28
Plzeň má rekordní rozpočet na rok 2025. Investovat se bude do DEPO2015 i dopravy
Historická dlažba i nové pokladny! Podívejte se, jak pokračuje rekonstrukce nádraží v Plzni - FOTKY
Pojďte se s námi podívat do uzavřených, právě rekonstruovaných, prostor hlavní budovy plzeňského vlakového nádraží.
Výpravní budova hlavního vlakového nádraží v Plzni stále prochází rekonstrukcí. V sobotu 5. srpna si zájemci mohli rekonstruovanou budovu prohlédnout v rámci akce Den otevřeného stavby.
Budova je z roku 1905 až 1907 a za celou dobu své existence neprošla žádnou zásadní rekonstrukcí. Od roku 2021 se rekonstruuje kompletně vše, podlahy, okna, střecha, technologie, zázemí, hlavní hala atd. Známá socha Hutníka na místě ale zůstane. Po dobu rekonstrukce jsou sochy po obou stranách schodiště pečlivě zastavěné dřevěným bedněním. I to mohli vidět návštěvníci, kteří zamířili na stavbu s průvodcem.
Budova nádraží je od roku 2000 památkově chráněna. Právě proto musí rekonstrukce probíhat pod dohledem památkářů. „Vše se vzorkuje, odstíny barev apod., vše se konzultuje s památkáři a architekty,“ říká Petr Toman ze Správy železnic a ukazuje na vzorky malby v hlavní hale.
Některé práce se už blíží ke konci. V nadcházejícím týdnu budou dokonce otevřeny nové pokladny. Ty se přesunuly do zcela jiného místa, lidé je nově najdou za schodištěm.
Jelikož je dolní hala stále uzavřená a práce tady jedou naplno, povedou k pokladnám provizorní koridory. „Otevírat budeme tuto středu 9. srpna, lidé se k pokladnám dostanou přes koridory, které povedou z obou stran podchodu,“ potvrdil QAPu Petr Toman.
V budově už se v těchto dnech pokládá historická dlažba, finišují i práce na toaletách. Jedná se o náročnou rekonstrukci, a to i vzhledem k poloze i stáří budovy. „Velkým úskalím určitě je, že budova je ostrov mezi kolejemi. Takže zhotovitel musel vyřešit dodávání materiálu a odvoz vybouraného materiálu. Bylo to vyřešeno nočními výlukami. Také je to stará budova, takže něco vybouráte a něco spadne,“ řekl QAPu Petr Toman.
Komplikací pro stavbu je také provoz, který nebyl přerušen. Nyní vše funguje v horní hale. „Jezdí vlaky, nádraží funguje, takže je tady spousta provizorních řešení. My nyní vidíme jako velký milník právě to, že otevíráme pokladny a nastěhuje se tam provoz. Ale samozřejmě to nebude bez problémů, protože čekací prostor se zmenší a lidé budou stát i pod tím lešením,“ říká Petr Toman.
Jaké jsou tedy termíny pro otevření jednotlivých rekonstruovaných částí? „Tuto středu dopoledne pokladny, někdy v září bychom chtěli otevřít toalety, na konci roku zprovoznit horní a dolní halu. Takže na konci roku už by to měl být takový ucelený fungující celek. Na jaře 2024 potom administrativní a komerční prostory. A zbyde nám prostor před nádražím, kam se má např. stěhovat i městská policie a teď jsou tam přestěhovaní uklízeči vlaků apod.,“ uvedl Petr Toman.
Náklady na rekonstrukci budou činit minimálně 710 milionů korun.
foto: QAP.cz