Plzeň startuje školení učitelů. Místo známek přijdou slova a zpětná vazba

03.11.2025 10:19

Více než dvě stovky plzeňských pedagogů z devíti základních škol se do konce roku 2025 zúčastní speciálního školení, které je má připravit na formativní hodnocení žáků. 

školení učitělů_1125_MMP

Od školního roku 2027/28 bude ve všech 1. třídách možné už jen slovní hodnocení, od školního roku 2028/29 pak i ve 2. třídách.

Přes 200 pedagogů z celkem devíti základních škol v Plzni, tedy v podstatě vždy celá sborovna dané školy, projde do konce roku 2025 školením zaměřeným na formativní hodnocení žáků.

„Aktuálně na našich základních školách převažuje tzv. ‚sumativní‘ hodnocení, tedy hodnocení pomocí známek. Ne u všech žáků je ale známkování vhodné. Díky slovnímu hodnocení, a to nejen na vysvědčení, ale i v průběhu celého roku, je možné lépe dítě motivovat, lépe ohodnotit jeho pokrok," uvedla náměstkyně primátora města Plzně Lucie Kantorová.

Podle ní dává formativní hodnocení žákům jasnější informaci o tom, co se už naučili a v čem se mohou zlepšit. „Hodnocení se tak stává nástrojem učení. Osobně proto velmi vítám, že ministerstvo školství bude na školách podporovat právě tento přístup,“ doplnila Kantorová.

Takto rozsáhlé proškolování, jež cílí rovnou na kompletní tým všech učitelů dané školy, se v Plzni koná vůbec poprvé.

Speciální vzdělávací blok pro sborovny se uskuteční díky podpoře z projektu Místní akční plán rozvoje vzdělávání I OP JAK pro území ORP Plzeň (MAP I OP JAK pro ORP Plzeň).

Kurzy se budou konat přímo na školách, tedy v prostředí, které pedagogové dobře znají. Učitelé si během osmi vyučovacích bloků vyzkouší konkrétní techniky slovního hodnocení a práci se zpětnou vazbou.

„Možnost proškolení jsme nabídli všem základním školám zapojeným do projektu MAP I OP JAK pro území ORP Plzeň. Nabídku využije devět škol s celkem 202 učiteli. Pro každou školu je připraven kurz o délce osmkrát 45 minut,“ doplnila Hana Stýblová, manažerka projektu.

Foto MMP

SDÍLEJTE ČLÁNEK
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
ŠKODA ZSA zima