Přijímačky nanečisto pomohly žákům zjistit, na čem zapracovat

04.02.2025 11:37

Deváťáci si na konci ledna vyzkoušeli atmosféru přijímacích zkoušek na vlastní kůži. Zájem byl velký, testování absolvovali i žáci 15. základní školy v Plzni na Skvrňanech. Díky této zkušenosti zjistili, na co se před přijímačkami ještě více zaměřit.

testy žáci nanečisto_0125_MO3 (2)

Od 1. února se spustilo elektronické přihlašování na střední školy, žáci mohou letos k přípravě využít přijímačky nanečisto i cvičné online testy. Zkušební přijímačky absolvovalo mnoho studentů, mezi nimi i deváťáci z 15. základní školy v Plzni na Skvrňanech.

K přijímacím zkouškám by mělo jít dle kvalifikovaných odhadů 102,5 tis. žáků 9. tříd. Počet přijímaných na SŠ (bez víceletých gymnázií) se předpokládá 111,5 tis., tedy přibližně 9 až 10 tis. uchazečů by se mělo hlásit odjinud než přímo ze základní školy.

Při Přijímačkách nanečisto, které se konaly 28. ledna, si mohli žáci ve svých školách zkusit psát testy a zažít atmosféru podobnou skutečným přijímacím zkouškám. Testy mohli vyzkoušet žáci 9. tříd, pořádat je mohly i střední školy pro uchazeče o nástavbové studium.

Přijímačky nanečisto se konaly na konci ledna i na 15. základní škole v Plzni na Skvrňanech. Zájem žáků byl velký, pouze minimum dětí se testování nezúčastnilo.

„Žáci se rozdělili do několika různých učeben, aby si vyzkoušeli i jiné prostředí a kolektiv. Začali s matematikou a po půlhodinové přestávce následovala čeština,“ vysvětlila Martina Homolková, jedna z učitelek, která se na testování dětí na 15. ZŠ podílela. „Testy pomohly žákům zjistit, na čem jsou a na čem je třeba před skutečnými přijímačkami v dubnu ještě více zapracovat,“ dodala.

To ostatně potvrdili i sami žáci. Téměř všichni vnímali matematickou část jako obtížnější. „Čeština mi přišla jednoduchá, ale matematika byla náročná. Dokázalo mi to, že se musím začít víc připravovat,“ uvedl například žák 9. A Jiří Havel.

Jeho spolužák Jaroslav Hatina vnímá tuto akci jako hodnotnou zkušenost. „Uvědomil jsem si, jak nervózní při zkouškách budu, a tak jsem ovládl dech a uklidnil tělo, za pár měsíců tuto schopnost využiji. Přestože jsem poměrně šťastný z bodového zisku, budu stále své schopnosti pilovat. Není to o tom být lepší než ostatní, ale být lepší, než jsem já sám,“ míní student.

Zapojení do projektu MŠMT „Přijímačky nanečisto konané na půdě základních škol“ uvítalo i vedení 15. ZŠ. Barbora Pustovojtová, zástupkyně pro 2. stupeň, která celou akci na škole organizovala, ocenila, že si deváťáci prožili tu „napjatou“ atmosféru, místy i mírný stres.

„Díky tomuto projektu, který výborně uchopil a zpracoval kolektiv našich učitelů, se děti seznámily s pravidly zkoušky, která je čeká. Jako přínosné se ukázalo i náhodné rozdělení dětí tak, aby spolu nebyly celé třídní kolektivy. Věřím, že Přijímačky nanečisto posloužily našim žákům jako cenná příprava na skutečné testy, které budou vykonávat v dubnu,” uvedla Barbora Pustovojtová.

Testy z matematiky a z českého jazyka a literatury opravovali vyučující přímo na školách. Klíče správných řešení a emailovou a telefonickou podporu pro hodnotitele zajistil Cermat.

Děti také získaly cennou zpětnou vazbu. „Po vyhodnocení testů, které opravovali naši učitelé, probrali vyučující matematiky a českého jazyka s dětmi jejich výsledky a vysvětlili správné řešení,“ dodala Pustovojtová.

Foto ÚMO Plzeň 3

SDÍLEJTE ČLÁNEK
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
Auto CB ŠKODA Plus 15 let