28.03.2025 14:35
28.03.2025 11:41
Na Krašovské vyroste nová multifunkční sportovní hala - VIZUALIAZCE
28.03.2025 10:41
Chlapec se nevrátil z povolené vycházky do výchovného ústavu. Hledá ho policie
Přijímačky nanečisto pomohly žákům zjistit, na čem zapracovat
Deváťáci si na konci ledna vyzkoušeli atmosféru přijímacích zkoušek na vlastní kůži. Zájem byl velký, testování absolvovali i žáci 15. základní školy v Plzni na Skvrňanech. Díky této zkušenosti zjistili, na co se před přijímačkami ještě více zaměřit.

Od 1. února se spustilo elektronické přihlašování na střední školy, žáci mohou letos k přípravě využít přijímačky nanečisto i cvičné online testy. Zkušební přijímačky absolvovalo mnoho studentů, mezi nimi i deváťáci z 15. základní školy v Plzni na Skvrňanech.
K přijímacím zkouškám by mělo jít dle kvalifikovaných odhadů 102,5 tis. žáků 9. tříd. Počet přijímaných na SŠ (bez víceletých gymnázií) se předpokládá 111,5 tis., tedy přibližně 9 až 10 tis. uchazečů by se mělo hlásit odjinud než přímo ze základní školy.
Při Přijímačkách nanečisto, které se konaly 28. ledna, si mohli žáci ve svých školách zkusit psát testy a zažít atmosféru podobnou skutečným přijímacím zkouškám. Testy mohli vyzkoušet žáci 9. tříd, pořádat je mohly i střední školy pro uchazeče o nástavbové studium.
Přijímačky nanečisto se konaly na konci ledna i na 15. základní škole v Plzni na Skvrňanech. Zájem žáků byl velký, pouze minimum dětí se testování nezúčastnilo.
„Žáci se rozdělili do několika různých učeben, aby si vyzkoušeli i jiné prostředí a kolektiv. Začali s matematikou a po půlhodinové přestávce následovala čeština,“ vysvětlila Martina Homolková, jedna z učitelek, která se na testování dětí na 15. ZŠ podílela. „Testy pomohly žákům zjistit, na čem jsou a na čem je třeba před skutečnými přijímačkami v dubnu ještě více zapracovat,“ dodala.
To ostatně potvrdili i sami žáci. Téměř všichni vnímali matematickou část jako obtížnější. „Čeština mi přišla jednoduchá, ale matematika byla náročná. Dokázalo mi to, že se musím začít víc připravovat,“ uvedl například žák 9. A Jiří Havel.
Jeho spolužák Jaroslav Hatina vnímá tuto akci jako hodnotnou zkušenost. „Uvědomil jsem si, jak nervózní při zkouškách budu, a tak jsem ovládl dech a uklidnil tělo, za pár měsíců tuto schopnost využiji. Přestože jsem poměrně šťastný z bodového zisku, budu stále své schopnosti pilovat. Není to o tom být lepší než ostatní, ale být lepší, než jsem já sám,“ míní student.
Zapojení do projektu MŠMT „Přijímačky nanečisto konané na půdě základních škol“ uvítalo i vedení 15. ZŠ. Barbora Pustovojtová, zástupkyně pro 2. stupeň, která celou akci na škole organizovala, ocenila, že si deváťáci prožili tu „napjatou“ atmosféru, místy i mírný stres.
„Díky tomuto projektu, který výborně uchopil a zpracoval kolektiv našich učitelů, se děti seznámily s pravidly zkoušky, která je čeká. Jako přínosné se ukázalo i náhodné rozdělení dětí tak, aby spolu nebyly celé třídní kolektivy. Věřím, že Přijímačky nanečisto posloužily našim žákům jako cenná příprava na skutečné testy, které budou vykonávat v dubnu,” uvedla Barbora Pustovojtová.
Testy z matematiky a z českého jazyka a literatury opravovali vyučující přímo na školách. Klíče správných řešení a emailovou a telefonickou podporu pro hodnotitele zajistil Cermat.
Děti také získaly cennou zpětnou vazbu. „Po vyhodnocení testů, které opravovali naši učitelé, probrali vyučující matematiky a českého jazyka s dětmi jejich výsledky a vysvětlili správné řešení,“ dodala Pustovojtová.
Foto ÚMO Plzeň 3